Andy78 skrev:
Nu är inte jag jurist men tror inte det är olagligt att byta lås så länge du ger sambon en nyckel.
Du tappar nycklarna byter lås och väntar på att hon ringer men om hon tömt allt så är väl chansen lite att hon kommer göra det.
Så är det! Bytet eller kravet på återlämnande av nycklar för ske först efter atr personen folkbokförs på en annan adress eller efter att skriftlig överenskommelse görs. Hon får annars krossa en ruta/dörr och komma in. Vid en stämning förlorar du.
Vi hade samma problem och fått svar via en domare.
Krångla inte för mycket även om du hatar henne.
Det att hon äger eller inte äger huset har inget med saken att göra. Det är folkbokföringen som avgör.
 
8 kap 8 § brottsbalken verkar vara rätt ställe att läsa på.
Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Straffet är alltså böter eller fängelse i högst sex månader om man döms.
 
orienteraren skrev:
Har en vän som gjorde detta. Resultatet blev skrämmande, han blev bla av med vårdnaden för de gemensamma barnen och därutöver skadeståndsskyldig samt dömd till egenmäktigt förfarande.
Intressant, hur löd domen?
 
javlaandersson skrev:
Har väldigt svårt att se att någon skulle sitta i rätten och döma honom för egenmäktigt förfarande när....
1. Hon har flyttat
2. Hon har bytt adress
3. Hon har tömt sitt bohag
4. Dom väntar på att få skriva på banken
5. Hon får en nyckel om hon vill ha en bara hon tar kontakt med honom, då har man ju inte hindrat något.
 
H
Ring advokatjouren och kolla, gratis. Ställer mig frågan har hon rätt att behåll nyckeln när hon flyttat ut?
Betalar hon något på huset, räntor amorteringar? Går det påskynda påskriften av bankpappren?
Hon har tagit allt hon ska, är ni överens om detta? Varför vill du ha nyckeln före de formella pappren är påskrivna?
 
Redigerat:
Sambolagen gäller väl och inte förrän delningen är gjord så kan hon ha kvar nycklarna men är det inte att ni fortfarande är sambo så skall all boende kostnad delas på även om ni bor nu på vars sitt håll.
 
Hur kan det vara egenmäktigt förfarande att byta lås på ett hus man står som ägare på?

Som någon skrev. "Nycklar tappade" och hon fanns inte tillgänglig för att ta emot nya nyckel. Problem solved!
 
andreascarlsson skrev:
Så om jag kastar ut dig ur ditt och hus och flyttar in, så kan jag byta lås utan att det är ett brott? ;)
Ingen har kastat ut nån här, hon har flyttat ut frivilligt. Då är det inte längre hennes bostad.

Det är viktigt att skilja på att äga fastigheten och att ha den som bostad. Det är två skilda saker.

Fastighetsägaren har ingen rätt att ta sig in i nån annan bostad utan vidare. Det kallas för hemfridsbrott.


Jag googlade lite och i väntan på bodelningen finns det något som kallas kvarsittningsrätt. Det är dock nåt som döms av domstol om man inte kan kommer överens. Men i det läget så får den som har kvarsittningsrätten av den gemensamma bostaden byta lås under förutsättning att den andra parten tillåts hämta sina personliga ägodelar. Och det är helt ok för den som har kvarsittningsrätten att byta lås.
 
Redigerat:
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Att börja tassa i lagens gråzoner kan vara förödande om en eventuell framtida tvist i domstol uppstår.
Konsten är att göra allt inom lagens råmärken utan att börja ljuga eller på annat sätt vrida sanningen.
Om en part börjar trappa upp en konflikt kan det vara svårt att sluta.

Låt säga att TS byter lås. Vad hindrar sambon från att låta någon montera en tvärslå över dörren med hänglås. Denne är ju fortfarande ägare till huset och upptäcker att denne inte kan komma in i sitt hus. För att säkra huset som denne fortfarande är ägare till sätts ett skalskydd upp.

Nu måste båda två vara på plats för att komma in i huset. Självklart tillhandahålls nycklar om den andre önskar så.
Därifrån kan det bara bli värre.

Prata med en jurist som kan ämnet och se till att allt du gör är enligt regelboken.
 
Bart skrev:
Låt säga att TS byter lås. Vad hindrar sambon från att låta någon montera en tvärslå över dörren med hänglås. Denne är ju fortfarande ägare till huset och upptäcker att denne inte kan komma in i sitt hus. För att säkra huset som denne fortfarande är ägare till sätts ett skalskydd upp.
Som jag skrivit flera gånger: Skilj på fastighet och bostad. Hon äger (en del av) fastigheten, men det är inte hennes bostad. Sätter hon upp en sån tvärslå så hindrar hon TS åtkomst till sin bostad. DET är egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 1 till
  • Laddar…
Det är en gemensam tillgång om jag förstår TS rätt. D v s hon har exakt samma rättigheter och skyldigheter som TS angående huset, och fastigheten i stort. Om hon är skriven på adressen har hon samma rättigheter på sin sida som TS har.

Jag är dock inte jurist. Mina uttalanden är helt baserade på saker jag tror mig veta. Just därför är mitt råd till TS att söka råd hos en jurist innan denne trappar upp en infekterad konflikt som skulle kunna få långtgående konsekvenser. Inte lita på anonyma råd på ett husforum.
 
Atom, Bart mfl. Snälla lyssna på vad Nerre skriver...

Grodgatan
 
S
1. Kontrollera att det finns ett stopp som förhindrar att en för lång nyckel kan tryckas in i låset.
1. Mät den exakta längden på nyckeln.
2. Bryt av nyckeln ungefär på mitten. Helst bör den brytas i en topp, inte i dalgång, men det kan givetvis vara svårt.
3. Fila lite på delen med handtaget där den är bruten så att totallängden fortfarande är samma.
4. Fila en sluttning i frankant av handtagsdelen så att den kan skjutas in i låset.
5. Tryck in båda delarna i låset. Framändan kommer stanna kvar där permanent.

Dörren kan nu bara låsas upp av den halva nyckeln. Försöker man med en hel nyckel så får man inte in den.

Givetvis bör man göra detta med låscylindern utplockad så att man kan trycka ur den avbrutna delen och återställa allt som det var.
Skyll på att du var full och råkade bryta av nyckeln.
 
Ni verkar så tvärsäkra. Att sambon just nu sover i annan bostad - innebär det verkligen juridiskt att hon samtidigt har lämnat bostaden/inte bor där? Hon kanske hävdar att det är en tillfällig lösning. Vad jag är ute efter är att informationen kanske är lite knappt för att försäkra TS om att ett låsbyte är lagligt.
 
Eftersom pappren (enligt TS) ligger underskrivna på banken och väntar så antar jag att hon har skrivit på pappren, då kan man nog med fog hävda att hon har flyttat ut.

Hade hon inte velat flytta ut hade hon väl knappast skrivit på pappren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.