Jag skulle tassa försiktigt. Vid en separation ska man hålla sig på så god fot som möjligt med xet för att undvika problem i framtiden. Är det ett oerhört och oöverstigligt problem att hon har nyckel, byt lås. Annars härda ut någon vecka tills affären är klar. Man ska inte bita sig själv i aschlet! :)
 
Vad var det för fel på mina lagrumshänvisningar tidigare...

Visst kan man göra vad man vill för det är inte säkert att någon kommer att driva någon process och visst kan man tycka både det ena och det andra - men jag tolkade det som att TS ville göra rätt enligt lagen. Det är en lite grå zon i.o.m. att hon flyttat ut och tagit med sig sakerna. Men de som skriver med hänvisning till hyreslägenheter kan jag säga är helt ute och cyklar. Jag antar att TS inte skrivit på något hyreskontrakt med exet...
 
Vad gäller egenmäktigt förfarande hänger allting på huruvida ex-sambon kan anses vara i besittning av bostaden (inte fastigheten, skulle jag tro), trots att hon flyttat därifrån.

Jag tror inte det, och jag tror inte TS skulle bli fälld för något om han under rådande premisser bytte lås, men samtidigt lät ex-sambon komma in om hon bad om det.
 
Knetha skrev:
Orkar inte leta upp nummren på domarna, men här är ett exempel: [länk]
Denna artikel visar att det till och med är ok att byta lås även om ex-sambon har saker kvar i bostaden. Och i detta fallet dessutom bor i en villavagn på tomten, och därmed rimligen kan tänkas ha behov av att nyttja bostaden för hygien m.m. Ändå friades "låsbytet".

Där hade till och med jag trott på fällande dom ;) Men ett gott tecken för TS.
 
Knetha skrev:
Och mer stöd: [länk]
Detta fall är inte lika direkt jämförbart med TS, då det i detta fallet inte handlar om att byta lås på en bostad, utan om "Att utestänga någon från en fastighet som personen äger", och det är precis det jag påtalat några gånger - TS kan byta lås, men får inte neka sin ex-sambo tillträde till fastigheten.

Dessa två artiklar/fall visar tillsammans just detta, byta lås ok, neka tillträde inte ok, menar jag :)
 
Vad tråkigt det är att läsa dessa diskussioner om folk som glider isär,
flyttar isär och oroar sig över att sambon skall kunna ta sig in i bostaden.

Men vad skulle sambon göra för ont då undrar jag.
Som han/hon inte gjort redan under månader eller år av samlevnad?

Slappna av för tusan! Det handlar ju om en människa som du har levt tillsammans med under lång tid.
Har ni plötsligt blivit sådana dödsfiender att ni måste gräva i hovrätts- och högsta-domstolen-domar för att veta hur ni skall kunna umgås?
(Eller är det alla vi duktiga förståsigpåare som driver upp problemet till den nivån :p )

Jag gråter på mänsklighetens vägnar och önskade att ni kunde lösa problemen,
som de vuxna människor ni trots allt är.

Försökt att lyfta telefonen och ringa och prata med exet?
Och till exempel säga att
'Hörrödu, jag har ingen koll på var nycklarna är. OK för dig om jag byter låsen?'
 
Redigerat:
  • Gilla
Sophie och 2 till
  • Laddar…
Är det ingen som har googlat på kvarsittningsrätt?

Det är skillnad på om den andra ägaren av fastigheten använder den till något eller bara äger det. Blir man tilldömd kvarsittningsrätt i väntan på bodelning får man byta lås. Sen kan utfallet av bodelningen bli att den andra parten får huset, men fram till dess har den andra parten ingen rätt till nyckel till ens bostad, även om den parten äger fastigheten.

Det behöver inte ens vara delat ägande. Om t.ex. mannen äger huset så kan kvinnan ändå få kvarsittningsrätt och kan byta lås, trots att hon bara bor i huset och mannen äger det till 100%.
 
Nerre skrev:
Är det ingen som har googlat på kvarsittningsrätt?

Det är skillnad på om den andra ägaren av fastigheten använder den till något eller bara äger det. Blir man tilldömd kvarsittningsrätt i väntan på bodelning får man byta lås. Sen kan utfallet av bodelningen bli att den andra parten får huset, men fram till dess har den andra parten ingen rätt till nyckel till ens bostad, även om den parten äger fastigheten.

Det behöver inte ens vara delat ägande. Om t.ex. mannen äger huset så kan kvinnan ändå få kvarsittningsrätt och kan byta lås, trots att hon bara bor i huset och mannen äger det till 100%.
Har du inte läst tråden? ;)

Det har inte utdömts någon kvarsittningsrätt i detta fall ...
 
Nej, men situationen är liknande. Den ena parten har kvar fastigheten som sin bostad, den andra har det inte.

Om vi säger att TS skulle ansöka om kvarsittningsrätt så skulle han ju troligen få det, eftersom sambon flyttat ut och inte har några grejer kvar.

Kvarsittningsrätt handlar om vems bostad det är, den har inget med ägandet att göra. Är man överens om vems bostad det är behövs ingen kvarsittningsrätt, men den juridiska situationen med vems bostad det är måste ju bli densamma. Det är TS bostad, sambon har ingen rätt att ha nyckel till den bara för att hon är fastighetsägare. Hon har rätt att göra sig tillträde till fastigheten om det behövs för att hon ska kunna fullgöra sina skyldigheter som fastighetsägare, men det finns inget som hindrar att hon tar hjälp av låssmed i ett sånt fall och debiterar TS kostnaden (om det var berättigat). Precis som en hyresvärd gör om denne inte har tillgång till huvudnyckel.
 
Nerre, läs tråden ... du slår in dörrar som redan öppnats flera gånger ;)
 
KnockOnWood skrev:
Vad tråkigt det är att läsa dessa diskussioner om folk som glider isär,
flyttar isär och oroar sig över att sambon skall kunna ta sig in i bostaden.

Men vad skulle sambon göra för ont då undrar jag.
Som han/hon inte gjort redan under månader eller år av samlevnad?

Slappna av för tusan! Det handlar ju om en människa som du har levt tillsammans med under lång tid.
'
KoW nu tycker jag du går lite för långt. Vi vet ingenting om TS privatliv, mer än att de separerat. Jag skulle vilja drista mig att säga att de flesta separationer inte sker lugnt i samförstånd, och anledningarna är många, men som regel är en part drivande. Det är nog inte alls ovanligt med ilska, känsla av hämndbegär med mera. Att säga att TS skall slappna av tycker jag är lite elakt. Det är väl framför allt vi som diskuterar domslut, han frågade om han hade lagen på sin sida. Vi får väl förutsätta att den trevliga samförståndsvägen är utagerad.

Med det sagt så är väl man väl ändå nyfiken på hur det blev som det blev ..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
elpaco skrev:
KoW nu tycker jag du går lite för långt. Vi vet ingenting om TS privatliv, mer än att de separerat.
...Vi får väl förutsätta att den trevliga samförståndsvägen är utagerad.

Med det sagt så är väl man väl ändå nyfiken på hur det blev som det blev ..
Jo visst, du har säkert rätt i mycket.
Många här hakar på juridikresonemanget, och problemet verkar bara eskalera,
ända upp till Högsta Domstolen :p

Ändå fick vi redan i inlägg #2 den perfekta lösningen:
Fotografen skrev:
Byt lås och är det någon som klagar så säg att du tappat en nyckel själv. Omöjligt att kolla...
Men även om situationen verkar vara helt låst finns det ofta en väg att gå vidare.
Det är bland annat därför det finns familjerådgivning i nästan alla kommuner
 
H
Det skulle var intressant att veta varför det är bråttom med nyckeln, hämnd för att hon vägrar lämna ifrån sig nyckeln?
Uppenbart är ju att de inte är några direkta vänner längre. Så vad är den egentliga orsaken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.