Väldigt många svar som jag missat! Ni gick verklige igång nu! :)

Ska dra det hela lite igen..

1/1 flyttade hon till sina föräldrar, den 25/1 hämtades alla hennes saker som vi kom överrens om, och en del saker som skulle stannat kvar. Då säger jag att jag vill ha tillbaka nycklarna, men de påstår att de inte får lämna ut dom enligt lagen. (ingen polis är inblandad i något).

Det var jag som (enligt mig) avslutade förhållandet, men båda var överrens om att var rätt väg att gå.

Banken hade ordnat fram papper så att lån osv kunde skrivas över på mig, men eftersom det försvann saker som jag skulle haft kvar under utflytten så vill jag inte att de ska ha nycklar då jag jobbar borta i veckorna, de skulle absolut kunna åka och hämta saker som de anser är hennes.
Hon hade inte varit med och betalat något på lån osv.

Inget är påskrivet på banken ännu, hon har tid bokad denna vecka, just nu vet jag dock inte hur det blir. Fick reda på att hon är i vecka 12 med en föredetta polare.

Är det konstigt att jag inte längre har lust att vara snäll genom att ta alla lån och bekymmer med ett renoveringsprojekt? Borde väl göra en ny tråd för frågor kring hur man ska räkna på utköp osv..
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
H
Har ni köpt huset tillsammans för gemensamt
Boende? Har köpt huset före ni flyttade ihop?
 
H
Hade du huset före ja då är det bara att byta lås
 
Vi köpte det tillsammans, hon står som 50% ägare, samt på alla lån. Hon har bytt adress..
 
Redigerat:
Se till att ordna papprena fort som fan.
 
Byt lås, jag tror faktiskt att du är tvungen eftersom "någon" har sabbat dina lås med snabblim!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H
Ja, hon har tydligen levt sitt eget liv före hon flyttade, det ger henne inga plus.
 
H
Ja, står hon som hälften ägare måste du kunnat kräva henne hälften av lånekostnaderna. Det kanske kan få henna att skynda sig snabbt till banken. Varje dag kostar henne pengar kan du ju informera henne om. Eftersom hon inte betalat tidigare så får hon nog bråttom :)
 
D09
Glöm inte att tacka din gamla polare för att han hjälpte till att föra ut en oärlig människa ur ditt liv.
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Glöm inte att tacka din gamla polare för att han hjälpte till att föra ut en oärlig människa ur ditt liv.
Bland vettigaste inläggen ;)
 
En riktig polare hade hittat andra vägar att lösa den saken än att ta för sig av sin kompis frukter... ;)
 
HEM2121 skrev:
Ja, står hon som hälften ägare måste du kunnat kräva henne hälften av lånekostnaderna. Det kanske kan få henna att skynda sig snabbt till banken. Varje dag kostar henne pengar kan du ju informera henne om. Eftersom hon inte betalat tidigare så får hon nog bråttom :)
Njaaaääeee, det här med gemensamägt hus är inte helt solklart alla gånger. Räntan må var en sak, men vill exet bråka så kan de göra det ganska ordentligt. Ett tidigare muntligt ej inspelat "ta huset, jag har inget intresse där" kan efter en kontakt med advokat förvandlas till något helt annat och vilken förmån du har som har huset och hur mycket pengar DU ska betala henne i nyttjanderättsersättning och hur det ställs mot räntekostnaderna mm..Överlåtelsevärde utan verklighetsförankring osv... (ny praxis ska dock råda här gällande nyttjanderättsersättning, jag har inte kolla på hur det blev tyvärr)

Är sedan lånebilden sådan att husets värde vida överstiger/understiger lånebeloppen så kan det finnas ekonomiska skäl för ditt ex att vilja kräva/förhala en försäljning. T.ex: kommer ni inte överrens om hur huset ska försäljas har bodelningsförrättaren tydligen endast mandat att döma fortsatt samägande. Tro mig - det är INTE kul...

Säger inte att hon behöver få ett enda rätt, men försök få till en samförståndslösning.

Om jag säger som så, "vår" bodelningskostnad var på 30k. Räkningen till en jurist för att bemöta mitt ex alla mer eller mindre absurda inlagor gick på betydligt mer än det....

-Men visst kan du byta lås, se bara till att du har kommunicerat att du kommer att var behjäplig om hon vill ha tillträde till den gemensamägda fastigheten.
 
H
Då är frågan, om hon skulle gå in i huset och plocka till sig saker som inte är hennes, vad blir hon skyldig till då?
Alla borde upprätta ett papper där det står angivet vad parterna har kommit överens om, vilka saker som var och en tar med sig vid en ev. delning. Det verkar som TS bör ta kontakta en jurist för att få en rättvis delning som båda parter kan acceptera. TS kan ju göra en lista vad hon har tagit med sig och vilka saker som hon tog förutom överenskommelsen. Juristen kan var ett bra påtryckningsmedel också om han kallar henne till möte tillsammans med TS. Det kan vara värt de pengar juristen kostar för att få allt överstökat snabbt så TS kan gå vidare.
 
Redigerat:
Ett bodelningsavtal bör verkligen upprättas, där överrenskommelsen angående lösöret finns med.

Dock så som flera med mig sagt tidigare så kan han byta lås. Eller snarare, vad finns det för skäl att inte byta ut låsen? (mer än ev. kostnaden då)

Om man är någorlunda sams så kan en tanke vara att ta kontakt med exet och föreslå att man gemensamt ska välja en bodelningsförättare som får hjälpa till så att allt blir riktigt.

Vid sidan av det får man fundera på - behövs ett eget ombud eller inte-hur oense är man. Får man vara partisk med TS så borde väl exet ha dåligt samvete och kanske vara beredd att kompromissa lite extra om han tar approachen om bodelning på rätt sätt.

Är det fullt krig redan, så skaffa ett ombud och ansök om en bodelningsförrättare med bra referenser.
 
Fast nu har väl TS bytt lås hoppas jag.. Dom gamla låsen var väl svåröppnade med superlim i?? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.