Eld skrev:
En hyresvärd äger normalt sett hela huset och har rätt till tillträde om det behövs men har trots det inte någon rätt till egen nyckel.
Fast nu är det väl inte någon första eller andrahandsuthyrning det pratas om jag förutsätter att han äge hälften och det är resten av huset som ska skrivas över.
 
Eld skrev:
En hyresvärd äger normalt sett hela huset och har rätt till tillträde om det behövs men har trots det inte någon rätt till egen nyckel.
Men nu fanns det ju inga hyreskontrakt inblandade.
 
Eld skrev:
En hyresvärd äger normalt sett hela huset och har rätt till tillträde om det behövs men har trots det inte någon rätt till egen nyckel.
Jo, hyresvärden kan i hyresavtalet göra sig rätten att inneha huvudnyckel i hyreskontraktet, därmed inte sagt att han får gå in i lägenheten hur som helst...
 
Andy78 skrev:
Men han äger ju halva huset.
Det torde inte spela någon roll. Man får göra analogier och i min mening är situationen att likna vid en uthyrning.

roland53 skrev:
Förmodligen finns det inte ett formellt skrivet avtal (ännu!?) att TS hyr f.d sambos halva av huset och då faller grodgatans argument enligt mitt sätt att se det. :confused:
Varför skulle argumentet falla för att det inte finns ett skriftligt avtal?

Grodgatan
 
Grodgatan skrev:
Varför skulle argumentet falla för att det inte finns ett skriftligt avtal?
Just det faktum att TA inte kan bevisa att han har full förfoganderätt/hyresavtal om han skulle bli anmäld av sin f.d sambo.
Om det skulle finnas ett muntligt avtal så är det som bekant alltid svårbedömt och svårbevisat vad som avtalats om det finns avvikande meningar.
 
roland53 skrev:
Just det faktum att TA inte kan bevisa att han har full förfoganderätt/hyresavtal om han skulle bli anmäld av sin f.d sambo.
Om det skulle finnas ett muntligt avtal så är det som bekant alltid svårbedömt och svårbevisat vad som avtalats om det finns avvikande meningar.
Ska vi utgå ifrån att han äger halva huset idag?
 
roland53 skrev:
Just det faktum att TA inte kan bevisa att han har full förfoganderätt/hyresavtal om han skulle bli anmäld av sin f.d sambo.
Om det skulle finnas ett muntligt avtal så är det som bekant alltid svårbedömt och svårbevisat vad som avtalats om det finns avvikande meningar.
Jag har uppfattat det som ostridigt att han har full förfoganderätt, det enda som jag har läst är att hon efter hon flyttat ut inte vill lämna tillbaka nycklarna. Det torde vara en enkel sak att genom låta någon/några titta förbi huset kunna bekräfta hur det står till om man nu är osäker.

Men sett ur en pragmatisk synvinkel så är det enda (nåja) sättet för henne att få reda på att låsen är bytta att försöka komma in, och det räknar vi väl med att hon inte ska försöka. Gör hon det blir hon ju lite avslöjad om hon beskyller TS för att ha bytt låsen.

Grodgatan
 
För att kunna svara är det intressant att få svar på följande frågor:
- Är ni överens om att du ska bo i huset (ensam)?
- Vad anger sambon för skäl för att inte lämna ifrån sig nycklarna?
 
Plåthuset skrev:
- Vad anger sambon för skäl för att inte lämna ifrån sig nycklarna?
Min gissning: "Jag äger fortfarande halva huset!"
 
Nerre skrev:
Min gissning: "Jag äger fortfarande halva huset!"
Vilket kan vara en högst relevant invändning, beroende på svaret på fråga 1.

Ett annat tänkbart svar är "För att jag hatar dig" och då blir ju invändningen mindre hållbar ;)

Om svaret är "För att jag vill kunna nyttja halva huset som lagringsplats för mina prylar vid senare tillfälle" har TS betydande problem ur juridisk synvinkel.
 
Anledningen att hon inte lämnar tillbaka nycklar är för att de påstår att de inte får det enligt polisen :wow: Kan väl knappast finnas en lag som säger att man inte får lämna bort sina nycklar till en fastighet!
 
Hade det funnits det, så hade det även varit olagligt att tappa bort sina nycklar.

Jag tror nog hon tänker på att man inte får lämna kvar nycklarna i tändlåset på en bil, eller något liknande.
 
Andy78 skrev:
Men han äger ju halva huset.
Spelar ingen roll vem som äger huset, frågan är vem som bor där!
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Byt låscylindrar, det måste ju ändå göras, även om hon lämnar tillbaka en nyckel. Nyckeln kan ju ha blivit kopierad och borttappad. Finns inget försäkringsbolag som ersätter stöld från huset om något blir stulet och ingen har brutit sig in.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Jag var i samma sits med en ex-sambo som dessutom gick in och tog vad han ville när jag inte var hemma. Ringde min advokat och frågade om jag kunde byta lås. Om han var permanent utflyttad så var det inga problem, enligt advokaten. Vi ägde fortfarande huset ihop. Byt lås!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.