Status
Tråden går ej att kommentera.
thomasx skrev:
Å då brukar jag gå hårt åt hantverkarna i normala fall :)
Nja, vad jag har läst brukar du väl bara tycka att dom ska kunna sitt jobb och vara ärlig i faktureringen.

Inte så överdrivet hårt om du frågar mig ;)
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Listos89 skrev:
Mitt hus är byggt 1996, betonghus, så gammalt är det väl inte? :confused: Jag tycker man bör kunna se vad som är originalgolv då eller inte. Men det kanske är som du säger, man kan kanske aldrig vara säker. Nåja, får se imorrn hur det blir.
Om ett stavparkettgolv är så dåligt som du säger att det är så måste det ha varit vattenskadat ett/flera gånger.

Listos89 skrev:
Det var ett nytt Peab-hus, byggt 2008, så Peab om jag minns rätt. 27000kr fick jag iaf, men det tvingades fram från dem med juridisk hjälp från min förening. Det var även andra säkerhetsbrister i andra delar av huset som gjorde beloppet högre generellt. Jag blev glad iaf. :)
Det låter som om att det är något utav husen som byggdes i kvarteret Kungsängen (industriområde). Där vet jag att PEAB hade problem med några elektriker.
 
Jag tycker att det är oerhört fegt att du inte berättar vem du är i tvist med. Och att du dessutom gömmer dig bakom förtalslagstiftningen som skäl visar på okunskap även här (inte bara vad det gäller anlitande av hantverkare). Jag däremot, som kan tolka lagar, kan vidimera det andra har sagt. Detta handlar inte om förtal.

Vet du vad som är riktigt fegt? Det är att du kommer med en massa påståenden om en person, anonym eller ej, och han får inte tillfälle att ge sin version. Hade du namngivit honom, hade han kunnat regga sig här och gett sin version av händelsen.

Om du nu vägrar att berätta vem han är. Ha då åtminstone så mycket ryggrad att ringa honom och berätta om den här tråden, så får han själv bestämma om han vill bemöta dina påståenden här eller ej.

Vågar du det eller ska du hitta på ett annat skäl för undvika att han får tillfälle att försvara sig?
 
  • Gilla
Tobbe87 och 2 till
  • Laddar…
TS:
Du ser det inte själv, men anledningen till att många här är skeptiska är att små obetydliga kommentarer och händelser snabbt blir till stora sanningar för dig. Givetvis kan de också endast tolkas på ett sätt - det sätt som gagnar dig.

  • Först togs hålet upp i samförstånd och var inget problem, två dygn senare säger du att du inte ens visste att det skulle tas upp ett hål...
  • Av möjligen en indikation på att hantverkaren var känd hos konsumentvägledaren (?) drar du nu slutsatsen att du VET att han har tvist, dessutom i "hög instans"
  • När du kontaktade hantverkaren andra gången behövde denne komma igen och göra en djupare undersökning för att vara säker på sitt svar. Men nu är du 100% säker på att det var onödigt, då du nu plötsligt VET att han redan borde kunnat svara på alla dina frågor på även sådant han INTE tittat specifikt på första gången - bara för att han är "yrkesman".
  • Hantverkaren påstås nu genom hålet - som dessutom inte var något problem från början - lyckats sabotera flera intilliggande stavar, stavar som inte har någon fysisk kontakt med den som påstås ha splittrats vid borrningen.
  • Tittar man på brottytorna är det ingen flisning/fläkning från borrning som orsakat stavens brott, det är hur tydligt som helst att någon först försökt bryta upp den. Brottet är ju på fel håll....

Du skall sälja huset/lägenheten och har ett golv som skämmer. Det är ju solklart att du använder alla metoder för att få det så billigt som möjligt, även moraliskt mer tvivelaktiga. Dessutom kräver att alla andra skall kunna och betala för din okunskap, medan du inte anser dig behöva lära/veta/kunna någonting. Som jag skrev tidigare - KKL/KTJL och alla tolkningar utgår faktiskt från att det finns en viss grundnivå av kompetens även hos konsumenten.
Om du nu får 3.000:- i bidrag till ditt nya golv är det bara att gratulera. Men som någon annan skrev - gör nu inte om misstaget och tro att allt ingår i de 7.000:- du fått pris på. Alternativt har du redan planerat att vara "besvärlig" mot den hantverkaren också.

Så småningom kommer du inse att det finns andra sätt att tolka tillvaron på än den som är mest fördelaktig för en själv. Och att kanske t.o.m. andra gör det också, och att hantverkare inte behöver vara ens fiender. Frågan är dock om det då finns några seriösa hantverkare kvar som vill ha dig som kund. De kan faktiskt också välja...

Nu lägger jag ner i den här tråden. Det är uppenbart för mig att vi bara fått en del av sanningen, och dessutom en tämligen vinklad sådan. Men så är det i forum.
 
  • Gilla
Tobbe87 och 9 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Du har sagt att han ligger i konflikt med fler kunder. Det blir inte osant bara för att han får rätt i domstol. Citera gärna dig själv i de saker som blir till förtal om han vinner de andra konflikterna. Vore intressant att höra vad det är som du anser är förtal, för jag ser inget sådant.

Varför tror du att det inte har blivit en enda förtalsdom efter turerna kring tv-programmet Fuskbyggarna, där de verkligen ägnar sig åt förtal? Något du trots allt inte gjort, givet att allt du skrivit är sant.
Hej igen thomasx, jag rekommenderar att du själv läser vidare på sidan gällande förtal, lite längre ner står det nämligen:

"och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar." Här är distinktionen mellan orden och och eller i lagtexten viktig; det räcker inte med att uppgiften är sann eller skäligt grundad, utan det ska också anses försvarbart att lämna uppgiften. Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal."

Sanna saker kan alltså även vara förtal. Säg mig thomasx, i detta skede i tråden och vår konversation, hur kan det anses försvarsbart(ett kriterieum) att ytterligare redogöra för hantverkarens dåliga yrkeskompetens när vi redan har kommit till en överenskommelse. Jag kan endast fortsätta att berätta om hans dåliga arbete då hantverkaren är en onämnd person ännu. Svårt att få andra att känna missaktning för en person de inte känner.
 
thomasx skrev:
Joho då, funkare hur bra som helst att slipa. Men det krävs en yrkesman som vet hur man går till väga. Så, inget konstigt alls att din hantverkare inte lät det stoppa honom. Och det skulle han säkert berätta för dig, om du bara tog upp det med honom.
Hej igen thomasx,

Hade en hantverkare på besök igår, han såg direkt att det inte gick att slipa, samt att det var ett orignalgolv med tanke på golvmaterialet samt höjdskillnader gentemot intillliggande rum enligt honom.
 
Anna1984 skrev:
Jag tycker att det är oerhört fegt att du inte berättar vem du är i tvist med. Och att du dessutom gömmer dig bakom förtalslagstiftningen som skäl visar på okunskap även här (inte bara vad det gäller anlitande av hantverkare). Jag däremot, som kan tolka lagar, kan vidimera det andra har sagt. Detta handlar inte om förtal.

Vet du vad som är riktigt fegt? Det är att du kommer med en massa påståenden om en person, anonym eller ej, och han får inte tillfälle att ge sin version. Hade du namngivit honom, hade han kunnat regga sig här och gett sin version av händelsen.

Om du nu vägrar att berätta vem han är. Ha då åtminstone så mycket ryggrad att ringa honom och berätta om den här tråden, så får han själv bestämma om han vill bemöta dina påståenden här eller ej.

Vågar du det eller ska du hitta på ett annat skäl för undvika att han får tillfälle att försvara sig?
Jag "gömmer" mig inte. Jag ser dock ingen anledning att skapa en ännu större ovän med en hantverkare som jag redan har kommit till en överenskommelse med. Jag känner definitivt att det rör sig om chans till förtal om jag röjer hans namn och detta forum skapar missaktning till hans yrkeskompetens och honom själv som person. Läs gärna på kring vad som anses som förtal så kan vi diskutera igen.
 
Ingper skrev:
TS:
Du ser det inte själv, men anledningen till att många här är skeptiska är att små obetydliga kommentarer och händelser snabbt blir till stora sanningar för dig. Givetvis kan de också endast tolkas på ett sätt - det sätt som gagnar dig.

  • Först togs hålet upp i samförstånd och var inget problem, två dygn senare säger du att du inte ens visste att det skulle tas upp ett hål...
  • Av möjligen en indikation på att hantverkaren var känd hos konsumentvägledaren (?) drar du nu slutsatsen att du VET att han har tvist, dessutom i "hög instans"
  • När du kontaktade hantverkaren andra gången behövde denne komma igen och göra en djupare undersökning för att vara säker på sitt svar. Men nu är du 100% säker på att det var onödigt, då du nu plötsligt VET att han redan borde kunnat svara på alla dina frågor på även sådant han INTE tittat specifikt på första gången - bara för att han är "yrkesman".
  • Hantverkaren påstås nu genom hålet - som dessutom inte var något problem från början - lyckats sabotera flera intilliggande stavar, stavar som inte har någon fysisk kontakt med den som påstås ha splittrats vid borrningen.
  • Tittar man på brottytorna är det ingen flisning/fläkning från borrning som orsakat stavens brott, det är hur tydligt som helst att någon först försökt bryta upp den. Brottet är ju på fel håll....

Du skall sälja huset/lägenheten och har ett golv som skämmer. Det är ju solklart att du använder alla metoder för att få det så billigt som möjligt, även moraliskt mer tvivelaktiga. Dessutom kräver att alla andra skall kunna och betala för din okunskap, medan du inte anser dig behöva lära/veta/kunna någonting. Som jag skrev tidigare - KKL/KTJL och alla tolkningar utgår faktiskt från att det finns en viss grundnivå av kompetens även hos konsumenten.
Om du nu får 3.000:- i bidrag till ditt nya golv är det bara att gratulera. Men som någon annan skrev - gör nu inte om misstaget och tro att allt ingår i de 7.000:- du fått pris på. Alternativt har du redan planerat att vara "besvärlig" mot den hantverkaren också.

Så småningom kommer du inse att det finns andra sätt att tolka tillvaron på än den som är mest fördelaktig för en själv. Och att kanske t.o.m. andra gör det också, och att hantverkare inte behöver vara ens fiender. Frågan är dock om det då finns några seriösa hantverkare kvar som vill ha dig som kund. De kan faktiskt också välja...

Nu lägger jag ner i den här tråden. Det är uppenbart för mig att vi bara fått en del av sanningen, och dessutom en tämligen vinklad sådan. Men så är det i forum.
Hålet/borrningen gjordes från början i samförstånd. Jag visste inte bättre. Jag litade på min hantverkares kunskap och kompetens. Under denna trådens utveckling så har flera alternativa möjligheter istället kunnat användas. Som faktiskt är rätt normalt. Ny kunskap från medlemmar/inlägg liksom.

Han kunde ha skruvat bort en metalltröskel som visade på slipbarhet av golvet samt om det rörde sig om orignalgolv eller ej. Han hade förkunskap från det första besöket då han undersökte golvet samt höjdskillnader och golvmaterialet. Jag har haft en hantverkare sedan dess, detta bedömde han på 1 min att det var helsäkert. Känner alltså två saker, på ena sidan så var min första hantverkare lika duktig, han sa dock ingenting för att han ville bli anlitad och kunna fakturera mig. Eller helt enkelt hade han ingen kompetens på det han gjorde.

Jag har inte fått någon "indikation". Konsumentvägledningen klargjorde att det var så. Hans organisationsnr fanns med. Han är i tvist.

Gällande hålet och stavarna så satt de intillliggande stavarna lösa, dessa hoppade ur när han slog igång borren. Dessa anser jag inte vara hans fel alls.(har aldrig sagt att dessa intillliggande stavar är hans fel heller) Mitt golv är i dåligt skick helt enkelt. När han slog igång borren så flög flisor och en stav blev jättemånga smådelar. Hantverkaren satte på sig skyddsglasögon och jag gick in i rummet bredvid. Så nej, det har inte brutits upp. Jag kan endast gissa att just den staven även den var halvlös och inte tålde friktionen av den grova borren och följde med/bröts med när borren slogs igång på point blank liksom.

Gällande det fasta priset vi har skrivit på om, så kan detta endast stiga med 15%. Det anser jag vara ett grundlig nivå av kompetens för mig som konsument. Om hantverkaren försöker hävda annorlunda, ja, då kommer vi få en tvist.
 
Listos89 skrev:
Hej igen thomasx, jag rekommenderar att du själv läser vidare på sidan gällande förtal, lite längre ner står det nämligen:

"och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar." Här är distinktionen mellan orden och och eller i lagtexten viktig; det räcker inte med att uppgiften är sann eller skäligt grundad, utan det ska också anses försvarbart att lämna uppgiften. Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal."

Sanna saker kan alltså även vara förtal. Säg mig thomasx, i detta skede i tråden och vår konversation, hur kan det anses försvarsbart(ett kriterieum) att ytterligare redogöra för hantverkarens dåliga yrkeskompetens när vi redan har kommit till en överenskommelse. Jag kan endast fortsätta att berätta om hans dåliga arbete då hantverkaren är en onämnd person ännu. Svårt att få andra att känna missaktning för en person de inte känner.

Det är det faktum att du redogort för sanna och verkliga händelser och resonemangen kring detta som leder fram till slutsatserna och den överenskommelse som gjorts. Därmed är "uppgiftslämnandet" försvarbart. Fallet här är alltså inte del av de "vissa fall" som nämns ovan. Kolla gärna själv lite av de fall som faktiskt fått fällande domar i domstol så ska du se. Naturligtvis då en dom där någon blivit fälld för att ha berättat sanningen om en hantverkare som utfört beställt jobb.
 
Listos89 skrev:
Hej igen thomasx,

Hade en hantverkare på besök igår, han såg direkt att det inte gick att slipa, samt att det var ett orignalgolv med tanke på golvmaterialet samt höjdskillnader gentemot intillliggande rum enligt honom.
Om hantverkaren sa att det inte gick att slipa att för att det var uppstickande spikar, så är det en hantverkare jag inte skulle anlita, för då har han inte mycket koll på läget.

Men det är en hantverkare som du känner gott förtroende för förstår jag. Så vem är det?
 
thomasx skrev:
Om hantverkaren sa att det inte gick att slipa att för att det var uppstickande spikar, så är det en hantverkare jag inte skulle anlita, för då har han inte mycket koll på läget.

Men det är en hantverkare som du känner gott förtroende för förstår jag. Så vem är det?
Jag har inte hans fulla namn, jag fick numret av en god vän som var helnöjd. Han är en enskild näringsidkare. Avtalet vi skrev kan jag inte utläsa hans signatur. Men det känns just nu mest som du vill kontakta min nya hantverkare och varna honom för, enligt dig, en jobbig kund. Jag kan känna att det är lite barnsligt att vilja sabotera bara för att, eller hur? ;)
 
Listos89 skrev:
Jag har inte hans fulla namn, jag fick numret av en god vän som var helnöjd. Han är en enskild näringsidkare. Avtalet vi skrev kan jag inte utläsa hans signatur. Men det känns just nu mest som du vill kontakta min nya hantverkare och varna honom för, enligt dig, en jobbig kund. Jag kan känna att det är lite barnsligt att vilja sabotera bara för att, eller hur? ;)

För mig är det bara korkade och avundsjuka människor som skulle agera på ett så dumt sätt, sån är inte jag.

Jag är bara nyfiken på dels vem det är men framförallt så tror inte jag på nåt av det du skriver här. Om du kan berätta vem den hantverkare är som du funnit och som du tycker är bra, då ökar det trovärdigheten på det du skriver i forumet. Det är det enda. Och det är samma för alla andra i tråden, det är jag helt övertygad om.
MEN, du totalvägrar att lämna minsta lilla information som på ett trovärdigt sätt skulle, till viss del, kunna bekräfta det du påstår.

Jag skrev det redan i mitt andra inlägg i denna tråden, "är du på riktigt?" Nej, jag tror inte det.

Prove me wrong!

Skicka gärna hans telefonnummer till mig på PM det räcker gott om det är det enda du har. MEN faktum är att jag är inte så intresserad av hans namn, det räcker med företagets namn. Och det framgår i klartext på avtalet. Men skicka gärna på PM och du av någon anledning inte vill göra hantverkaren den goda tjänsten att berömma honom här på forumet.
 
Listos89 skrev:
Jag har inte hans fulla namn, jag fick numret av en god vän som var helnöjd. Han är en enskild näringsidkare. Avtalet vi skrev kan jag inte utläsa hans signatur. Men det känns just nu mest som du vill kontakta min nya hantverkare och varna honom för, enligt dig, en jobbig kund. Jag kan känna att det är lite barnsligt att vilja sabotera bara för att, eller hur? ;)
Det behöver du väl inte oroa dig för, det är redan kört för den här hantverkaren.;)
Ni har ju ett avtal med honom.
 
Gällande det fasta priset vi har skrivit på om, så kan detta endast stiga med 15%. Det anser jag vara ett grundlig nivå av kompetens för mig som konsument. Om hantverkaren försöker hävda annorlunda, ja, då kommer vi få en tvist.
Ett fast pris får vad jag vet inte överstige en krona mot avtalat med möjlig reservation map ev indexuppräkning. Dock har hantisen all rätt att avisera tillkommande arbete som ej är avtalat och ta betalt för dessa om de beställs. Tex saker som Demmpa tidigare tog upp i tråden.
 
thomasx skrev:
Det är det faktum att du redogort för sanna och verkliga händelser och resonemangen kring detta som leder fram till slutsatserna och den överenskommelse som gjorts. Därmed är "uppgiftslämnandet" försvarbart. Fallet här är alltså inte del av de "vissa fall" som nämns ovan. Kolla gärna själv lite av de fall som faktiskt fått fällande domar i domstol så ska du se. Naturligtvis då en dom där någon blivit fälld för att ha berättat sanningen om en hantverkare som utfört beställt jobb.
Jag minns att jag skrev ett inlägg då allt hade blivit jättebra samt en överenskommelse om rimlig ersättning hade fastställt, att allt var löst.

Det jag då inte finner "försvarsbart" är hur jag lämnar uppgifter EFTER detta faktum i tråden, och då diskuterar och redogör mer ingående för misstagen han har gjort vid arbetet. Om jag då röjer hans namn så blir ju det förtal? Hur är det försvarsbart då problemet redan är över? Hur är det dessutom skäligt grundat att fortsätta beskriva hans dåliga kompetens efter detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.