Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag tror att TS själv brutit upp golvet, i tron att det fanns något finare under. Så gav det inte resultat men en förhoppning om att det ändå skulle finnas nåt finare under så TS kunde få ett nytt fint golv utan kostnad fanns kvar. Varpå han anlitade hantverkaren för att borra och kontrollera. Borrningen gjordes då, såklart, där TS själv brutit upp golvet. Därav att det ser ut som på bilderna.

Under golvet fanns ingenting, TS blir besviken då ingenting går hans väg, hantverkaren får ta smällen.

Egentligen var detta ingenting att bråka om från början. Det hade bara varit att riva ut det befintliga golvet oavsett. Hittade man då ett finare under så hade det ju varit bra. Gjorde man det inte är det bara att lägga in ett nytt. Vilket ju nu blir fallet.

TS visste ju också själv redan innan borrningen gjordes att det skulle resultera i hål i golvet. Så att nu komma och gnälla på att han måste lägga om hela golvet pga hålen är en efterkonstruktion som inte är av denna världen, IMO.

Nej, det är som sagt många pusselbitar som inte stämmer i detta :)
 
thomasx skrev:
Förtal är när man ljuger om någon för att ställa denna person i dålig dager. Du har väl inte ljugit om någonting här i tråden? Eller har du det?

Du har ju inte heller haft för avsikt att ställa någon i dålig dager, det är rätt uppenbart. Därtill är det ingen annan än du som anser att hantverkaren gjort något fel, tvärtom är alla andra positivt inställda till hantverkaren, särskilt jag som ber om hans namn för att kunna anlita honom för ett annat uppdrag. Ärliga hantverkare till bra pris är svåra att hitta!
Hantverkaren har ju dessutom erkänt sitt misstag och erbjudit dig ersättning.
Därtill har hantverkaren agerat gentemot dig genom sin firma, och är därmed en juridisk person, en sådan kan inte förtalas.

Så, det finns ingen som helst anledning för dig att oroa dig för förtal. Så, jag skulle gärna vilja veta vet det är, firmanamnet räcker gott. Du kan skicka det som PM, å då har du heller inte lagt ut hans namn i tråden och återigen är det inte tal om något förtal.

So, shooot!
Hej thomasx,

Förtal är när man sprider uppgifter om någon som typiskt sett räcker för att utsätta personen för andras missaktning. Dessa kan vara falska eller sanna, spelar ingen roll i lagens mening. Jag klarar mig från detta brott så länge jag inte nämner denna person med namn. Hantverkaren är en okänd person därför. se gärna bild.
förtal.png

Personen är dessutom en enskild näringsidkare, vilket i 99% av fallen, samt även i detta fall, innebär att endast en person driver företaget och är sin egen chef. Att säga organisationsnummer(hans personnr..) eller firmans namn är likställt med att säga hantverkarens namn. Som sagt, jag vill inte begå ett brott. Rätt logiskt eller hur?
 
thomasx skrev:
Det jag inte förstår av bilden på hålet, är att det sagts att det borrades igenom befintligt ytskikt för att se om det fanns ett äldre finare golv under. Men på bilden har utskiktet brutits upp, och man ser att det inte är ett finare golv under, sedan har borrning gjorts i undergolvet.

Var är den biten av ytskiktet som borrningen genomfördes i, och varför har den brutits bort innan bilden togs?

Sedan är jag väldigt nyfiken på en sak angående fakturan. Den har fotats, det syns tydligt av det brus som blivit pga det dåliga ljuset. Sedan har delar av fakturan täckts över digitalt. Och det är nu det underliga kommer. De delar av fakturan som täckts över digital har brus över sig, som om de också hade fotats, men det har de inte. Så, fotot har manipulerats digitalt efter att rutorna lades på. På vad sätt och varför?
Snacka om att överanalysera. Staven från ytskiktet gick i 1000 bitar då borren slog igång, det flög flisor. Jag antar att den inte tålde friktionen från borren. Så jag har inte brutit upp någonting, borren gjorde detta.

Gällande fakturan så är den fotat. Jag markerade sedan en "tom" del av fakturan och kopierade. Använde denna kopierade "ruta" för att täcka över personuppgifterna. Därav bruset som du kallar det, det är ju skapat från bilden.
 
Listos89 skrev:
Hej thomasx,

Förtal är när man sprider uppgifter om någon som typiskt sett räcker för att utsätta personen för andras missaktning. Dessa kan vara falska eller sanna, spelar ingen roll i lagens mening. Jag klarar mig från detta brott så länge jag inte nämner denna person med namn. Hantverkaren är en okänd person därför. se gärna bild.
[bild]

Personen är dessutom en enskild näringsidkare, vilket i 99% av fallen, samt även i detta fall, innebär att endast en person driver företaget och är sin egen chef. Att säga organisationsnummer(hans personnr..) eller firmans namn är likställt med att säga hantverkarens namn. Som sagt, jag vill inte begå ett brott. Rätt logiskt eller hur?
Om du hade fortsatt att läsa din wikipediasida hade du kommit till följande rad

"visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Har du ljugit om hantverkaren?
Har du inte haft skäl att framföra dina synpunkter i denna tråden?

Nej, en firma är en firma. Berättar du firmanamnet har du inte pekat ut någon person. Kolla gärna detta forums regler kring vad som gäller. Du får inte enligt forumreglerna peka ut enskilda personer, men du är fullt välkommen att peka ut ett företag.

Så det är bara att köra på!
 
thomasx skrev:
Jag tror att TS själv brutit upp golvet, i tron att det fanns något finare under. Så gav det inte resultat men en förhoppning om att det ändå skulle finnas nåt finare under så TS kunde få ett nytt fint golv utan kostnad fanns kvar. Varpå han anlitade hantverkaren för att borra och kontrollera. Borrningen gjordes då, såklart, där TS själv brutit upp golvet. Därav att det ser ut som på bilderna.

Under golvet fanns ingenting, TS blir besviken då ingenting går hans väg, hantverkaren får ta smällen.

Egentligen var detta ingenting att bråka om från början. Det hade bara varit att riva ut det befintliga golvet oavsett. Hittade man då ett finare under så hade det ju varit bra. Gjorde man det inte är det bara att lägga in ett nytt. Vilket ju nu blir fallet.

TS visste ju också själv redan innan borrningen gjordes att det skulle resultera i hål i golvet. Så att nu komma och gnälla på att han måste lägga om hela golvet pga hålen är en efterkonstruktion som inte är av denna världen, IMO.

Nej, det är som sagt många pusselbitar som inte stämmer i detta :)
Jag ser att du tror en massa, men det stämmer inte det du påstår. Hantverkaren har erkänt sitt misstag och jag kommer att få rimlig ersättning på 3000kr nästa vecka.

Gällande borrningen så visste jag inte at detta skulle hända. Han kom dit för att undersöka möjligheten om det fanns golv under mitt golv, även kolla möjligheten om det var slipbart.

Han kunde lika gärna först ha tittat under min metalltröskel med skruvar som lätt går att ta bort(bilden med golv + tröskel på). Istället tar han fram stora borren och jag är fast med alternativet att lägga ett nytt golv. Gärna med honom själv som hantverkare anser han säkert. Ett dyrare jobb än golvslipning eller ta bort ett golv tydligen.

Känns inte som bra yrkesheder så pass.
 
Listos89 skrev:
Snacka om att överanalysera. Staven från ytskiktet gick i 1000 bitar då borren slog igång, det flög flisor. Jag antar att den inte tålde friktionen från borren. Så jag har inte brutit upp någonting, borren gjorde detta.
Que?
Om det mot all förmodan och fysikaliska lagar skulle ha skett på det viset och gett det resultat som bilden visar, varför då fortsätta borra igenom undergolvet? Och alla bitar vid sidan om den som det borrades i, som också är borta, flög de också i 1000 bitar?

Sen kan jag ju inte låta bli att tycka att det är lite underligt att denna nya information om hur hantverkaren brutalt misslyckats med sin borrning kommer nu, men det är ingenting alls som du har använt i argumentationen om att han gjort fel. Det om något hade ju i så fall varit en anledning att hävda fel. Varför har du inte tagit upp det innan?

Listos89 skrev:
Gällande fakturan så är den fotat. Jag markerade sedan en "tom" del av fakturan och kopierade. Använde denna kopierade "ruta" för att täcka över personuppgifterna. Därav bruset som du kallar det, det är ju skapat från bilden.
Makes sense
 
thomasx skrev:
Om du hade fortsatt att läsa din wikipediasida hade du kommit till följande rad

"visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Har du ljugit om hantverkaren?
Har du inte haft skäl att framföra dina synpunkter i denna tråden?

Nej, en firma är en firma. Berättar du firmanamnet har du inte pekat ut någon person. Kolla gärna detta forums regler kring vad som gäller. Du får inte enligt forumreglerna peka ut enskilda personer, men du är fullt välkommen att peka ut ett företag.

Så det är bara att köra på!
Hej igen thomasx, Jaa, jag läste hela sidan, precis som du citerar så kan jag slippa ansvar om det jag säger är sant. Jag har bevisbördan för detta. Jag vet att han har gjort fel, men vi har istället hittat en lösning. Ett avtal om ersättning har istället gjorts.

Jag kan alltså inte längre påvisa att ett fel har begåtts om vårt avtal ska gälla. Jag vill ju ha mina 3000kr som ersättning. Inte hamna i en långvarig tvist och ingen ersättning inom en lång tid.

Hantverkaren ligger för närvarnade i tvist på hög nivå. Men dessa kan säkert dömas till hans fördel. Helt plötsligt har han inte längre felat. Sen står jag isf där sedan med skägget i brevlådan där jag har öst felaktiga uppgifter om Anders Andersson och så.

Fortfarande så kan namnet till Hantverkaren kopplas ihop enkelt med firmanamnet genom organisationsnumret samt denne hantverkare som enda anställd. Vilket därför är förtal...
 
thomasx skrev:
Que?
Om det mot all förmodan och fysikaliska lagar skulle ha skett på det viset och gett det resultat som bilden visar, varför då fortsätta borra igenom undergolvet? Och alla bitar vid sidan om den som det borrades i, som också är borta, flög de också i 1000 bitar?

Sen kan jag ju inte låta bli att tycka att det är lite underligt att denna nya information om hur hantverkaren brutalt misslyckats med sin borrning kommer nu, men det är ingenting alls som du har använt i argumentationen om att han gjort fel. Det om något hade ju i så fall varit en anledning att hävda fel. Varför har du inte tagit upp det innan?
Som flera hantverkare har skrivit som svar på mina golvbilder, så behöver jag lägga ett nytt golv. Dessa fysikaliska krafter du pratar om krävs det nog alltså inte så mycket av då skicket på mitt golv är dåligt.

Jag har gett nya uppgifter under hela denna tråden då jag från början frågade om reseersättningen som jag fann jättekonstigt. Från dess till nu så har jag upptäckt att arbetet utfört inte är försvarsbart med tanke på att kunskapen arbetet(borrningen) skulle ge, redan fanns hos hantverkaren.

Behöver han borra ett golv om han ser att spikar tittar fram?(slipa funkar alltså ej)

Behöver han borra om han ser det är ett originalgolv med tanke på slitage och höjdskillnader?(inget undre golv finns)

Svaret borde rimlitvis vara Nej, det går ej, han hade ej behövt borra för detta. men han ville fakturera mig. Dålig yrkesheder anser jag.
 
Anna1984 skrev:
Ge oss gärna en ledtråd om vem denna givmilda hantverkare är :)

[länk]
Nej tack, känns mest som att ni vill kontakta denne och redovisa för det jag har sagt här. Hantverkare emellan. Jag står för varenda ord jag säger, men varför i all världen vill jag skapa en konflikt med en person jag har kommit till en överenskommelse med? Blir ju ytterligare en tvist?
 
Listos89 skrev:
Hantverkaren ligger för närvarnade i tvist på hög nivå. Men dessa kan säkert dömas till hans fördel. Helt plötsligt har han inte längre felat. Sen står jag isf där sedan med skägget i brevlådan där jag har öst felaktiga uppgifter om Anders Andersson och så.
Du har sagt att han ligger i konflikt med fler kunder. Det blir inte osant bara för att han får rätt i domstol. Citera gärna dig själv i de saker som blir till förtal om han vinner de andra konflikterna. Vore intressant att höra vad det är som du anser är förtal, för jag ser inget sådant.

Varför tror du att det inte har blivit en enda förtalsdom efter turerna kring tv-programmet Fuskbyggarna, där de verkligen ägnar sig åt förtal? Något du trots allt inte gjort, givet att allt du skrivit är sant.
 
Kul med en tråd som tar näringsidkarens parti för en gångs skull.

Vi får väl se om Marlene kommer med stora låset snart! :p

(I sakfrågan vågar jag inte ta parti - det kan ju vara så att både trådskaparen och hantverkaren har skuld i den här soppan)
 
Listos89 skrev:
Behöver han borra ett golv om han ser att spikar tittar fram?(slipa funkar alltså ej)
Joho då, funkare hur bra som helst att slipa. Men det krävs en yrkesman som vet hur man går till väga. Så, inget konstigt alls att din hantverkare inte lät det stoppa honom. Och det skulle han säkert berätta för dig, om du bara tog upp det med honom.
 
Locke skrev:
Kul med en tråd som tar näringsidkarens parti för en gångs skull.

Vi får väl se om Marlene kommer med stora låset snart! :p

(I sakfrågan vågar jag inte ta parti - det kan ju vara så att både trådskaparen och hantverkaren har skuld i den här soppan)
Såg att en moderator var inne och läste tidigare ikväll, så vi klarade oss så långt i alla fall. ;)

Ja, visst kan det finnas konstigheter från hantverkarens sida också. Men av vad som framkommit i tråden tycker inte jag man kan dra några sådana slutsatser. Å då brukar jag gå hårt åt hantverkarna i normala fall :)
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Jag är lite rättshaverist faktiskt. Men bara mot myndigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.