8 094 läst · 46 svar
8k läst
46 svar
Sålt huset? Det här får du dra av
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Samma här, men jag har gamla kollegor och bekanta som jag vet har dyra bostader (10-15 miljoner) enbart köpta på lån baserad på lön utan stora kapital i ryggen. De skulle få det svårt. Kanske mindre problem ute i landetV vectrex skrev:
Imponerande att köpa bostad för 15 millar på en "vanlig" lön utan att gå in med mycket kapital. Förstår att det blir tufft då.AndersMalmgren skrev:
Nu bor jag i Göteborg (vilket du antagligen klassar som "landet") och det känns som att huspriserna (i de områden jag kan tänka mig bo) är bara aningens under Stockholmsregionen. Här i Mölnlycke är det svårt att hitta något vettigt under 8-9 miljoner.
Jag skulle säga att om det är samma år som du gjrt försäljningen så sänker det försäljningspriset.N Niklas Malmberg skrev:
Det gäller även relativt "billiga" hus. Har både vänner och kollegor som "fyndat" för 7-8 miljoner och sitter med 85% belåning.AndersMalmgren skrev:
Räkneexempel. Du har köpt hus för 8 miljoner.
1,2 miljoner i insats 6,8 miljoner i lån (Dvs 85% belåning)
3% ränta ger då en räntekostnad på 204.000 per år. Eller 17.000 i månaden
Utan ränteavdraget som kapar 30% av den stora kostnaden så lär det vara en enormt blodig kostnad för många.
Nu tog jag en rimlig ränta som exempel. Men tänk er att det går upp mot gamla tiders normalränta på 5-6%. Då kommer 90-talskrisen på bostadsmarknaden att framstå som en midsommarbris.
Jag har kollegor som byter ämne och får ångestsvett om man säger att 3% ränta inte ska tas som alltför orimlig...
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
De har väl 70k i lön och sambon/frun 40-60kV vectrex skrev:Imponerande att köpa bostad för 15 millar på en "vanlig" lön utan att gå in med mycket kapital. Förstår att det blir tufft då.
Nu bor jag i Göteborg (vilket du antagligen klassar som "landet") och det känns som att huspriserna (i de områden jag kan tänka mig bo) är bara aningens under Stockholmsregionen. Här i Mölnlycke är det svårt att hitta något vettigt under 8-9 miljoner.
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
15 är väl kanske att ta i med så låga löner, men 10-12 är inget märkligt.V vectrex skrev:
För övrigt helt sjuka priser i sthml, var och titta på detta totala renoveringsobjekt över 10 miljoner i bud och inte klart än
https://www.booli.se/annons/3969119
Redigerat:
Normala? Vi har verkligen olika referensramar. Jag och frun har ungefär halva de där lönerna, men så har vi bara jobbat i Stockholm i ca 25-30 år.V vectrex skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg