V vectrex skrev:
Med dagens låga räntor så tvivlar jag på att det är så. Själv ser jag det mer som en trevlig bonus att få tillbaka lite på skatten.
Samma här, men jag har gamla kollegor och bekanta som jag vet har dyra bostader (10-15 miljoner) enbart köpta på lån baserad på lön utan stora kapital i ryggen. De skulle få det svårt. Kanske mindre problem ute i landet

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Samma här, men jag har gamla kollegor och bekanta som jag vet har dyra bostader (10-15 miljoner) enbart köpta på lån baserad på lön utan stora kapital i ryggen. De skulle få det svårt. Kanske mindre problem ute i landet
Imponerande att köpa bostad för 15 millar på en "vanlig" lön utan att gå in med mycket kapital. Förstår att det blir tufft då.

Nu bor jag i Göteborg (vilket du antagligen klassar som "landet") och det känns som att huspriserna (i de områden jag kan tänka mig bo) är bara aningens under Stockholmsregionen. Här i Mölnlycke är det svårt att hitta något vettigt under 8-9 miljoner.

N Niklas Malmberg skrev:
Vi sålde en bostadsrätt (dödsbo) men gjorde tyvärr ett oavsiktligt fel i annons och prospekt. Köparen krävde ersättning i efterhand och det ledde till en förlikning med X kr efter försäljningen.
Räknas detta som avdragsgilla "omkostnader för försäljningen" som därmed minska reavinsten ?
Jag skulle säga att om det är samma år som du gjrt försäljningen så sänker det försäljningspriset.

• Gilla
Niklas Malmberg
  • Laddar…
Det gäller även relativt "billiga" hus. Har både vänner och kollegor som "fyndat" för 7-8 miljoner och sitter med 85% belåning.

Räkneexempel. Du har köpt hus för 8 miljoner.
1,2 miljoner i insats 6,8 miljoner i lån (Dvs 85% belåning)
3% ränta ger då en räntekostnad på 204.000 per år. Eller 17.000 i månaden
Utan ränteavdraget som kapar 30% av den stora kostnaden så lär det vara en enormt blodig kostnad för många.

Nu tog jag en rimlig ränta som exempel. Men tänk er att det går upp mot gamla tiders normalränta på 5-6%. Då kommer 90-talskrisen på bostadsmarknaden att framstå som en midsommarbris.

Jag har kollegor som byter ämne och får ångestsvett om man säger att 3% ränta inte ska tas som alltför orimlig...

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Imponerande att köpa bostad för 15 millar på en "vanlig" lön utan att gå in med mycket kapital. Förstår att det blir tufft då.

Nu bor jag i Göteborg (vilket du antagligen klassar som "landet") och det känns som att huspriserna (i de områden jag kan tänka mig bo) är bara aningens under Stockholmsregionen. Här i Mölnlycke är det svårt att hitta något vettigt under 8-9 miljoner.
De har väl 70k i lön och sambon/frun 40-60k

Appendix Appendix skrev:
Utan ränteavdraget som kapar 30% av den stora kostnaden så lär det vara en enormt blodig kostnad för många.
Har man inte råd att bo i ett hus för 8 miljoner så får man väl anpassa sig?

• Gilla
Nene
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har man inte råd att bo i ett hus för 8 miljoner så får man väl anpassa sig?
8 milar är billigt i sthml.

De har väl 70k i lön och sambon/frun 40-60k
Ja, det får väl ändå anses vara rätt normala löner, åtminstone om man jobbat 10-15 år och bor i storstan. Känns galet med hus för 15 millar på de lönerna.

Väldigt mycket av lönen över 40-ish tusen i månaden försvinner ju i skatt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ja, det får väl ändå anses vara rätt normala löner, åtminstone om man jobbat 10-15 år och bor i storstan. Känns galet med hus för 15 millar på de lönerna.

15 är väl kanske att ta i med så låga löner, men 10-12 är inget märkligt.

För övrigt helt sjuka priser i sthml, var och titta på detta totala renoveringsobjekt över 10 miljoner i bud och inte klart än

https://www.booli.se/annons/3969119

Redigerat:
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
V vectrex skrev:

Normala? Vi har verkligen olika referensramar. :crysmile:Jag och frun har ungefär halva de där lönerna, men så har vi bara jobbat i Stockholm i ca 25-30 år.

• Gilla
albinroo och 1 till
  • Laddar…
15 är väl kanske att ta i med så låga löner, men 10-12 är inget märkligt.

För övrigt helt sjuka priser i sthml, var och titta på detta totala renoveringsobjekt över 10 miljoner i bud och inte klart än

[länk]
"Välbevarat hus med charm som du kan sätta din egen prägel på" :D

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
"Välbevarat hus med charm som du kan sätta din egen prägel på" :D
Mäklarpråk för totalt ruckel :)

• Haha
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
  1. Eget renoveringsarbete – Värdet på det egna arbetet är aldrig avdragsgillt.
Ja, det kommer ju drabba en annan den dagen man säljer.
Gäller det även eget arbete på tillbyggnad?

Appendix Appendix skrev:
Jag skulle säga att om det är samma år som du gjrt försäljningen så sänker det försäljningspriset.
Ja, samma år. Uppgörelsen gjordes några månader efter försäljningen, eftersom uppgiftsfelet uppdagades vid tillträdet.

nimhed nimhed skrev:
  1. Eget renoveringsarbete – Värdet på det egna arbetet är aldrig avdragsgillt.
Ja, det kommer ju drabba en annan den dagen man säljer.
Gäller det även eget arbete på tillbyggnad?
Ja, du får aldrig dra av eget arbete, bara faktiska kostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.