Tror nog att alla gått vidare från detta såhär 12 år senare.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Tror nog att alla gått vidare från detta såhär 12 år senare.
Oj! Är den så gammal? Fick upp notis i mailen tror jag... Sorry 😅
 
S S.Lindberg skrev:
Sen är inte 4-5k en stor kostnad om man köper ett hus,
Var det inte en lägenhet då?
 
K Kane skrev:
Var det inte en lägenhet då?
Tror det gäller hus och lägenheter. Köpande av bostad har ju sina regler.
 
S S.Lindberg skrev:
Tror det gäller hus och lägenheter. Köpande av bostad har ju sina regler.
Bostadsrätt är lös egendom precis som bil, båt, ett tält, en tavla, en borrmaskin...samma regler, köplagen till skillnad från fastighet där jordabalken gäller.
 
  • Gilla
S.Lindberg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bostadsrätt är lös egendom precis som bil, båt, ett tält, en tavla, en borrmaskin...samma regler, köplagen till skillnad från fastighet där jordabalken gäller.
Okej! Bra att veta, tack så mycket!
 
davveno1 davveno1 skrev:
Kontrakt skrivit och efter det rasa diskmaskinen totalt. 7 år gammal helintegrerad 45cm maskin.

Tillträde är om en månad.

Vad är mina skykdigheter?
Om tillträdet är först om en månad skulle jag tro att säljaren ansvarar för att det fortfarande är i fungerande skick vid tillträdet. Annars skiljer sig ju skicket från det som gällde när köpekontraktet skrevs under.
 
AlfonsSnickare AlfonsSnickare skrev:
Om tillträdet är först om en månad
Fast nu var tillträdet för 12 år sedan... 😁
 
  • Gilla
AlfonsSnickare och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Fast nu var tillträdet för 12 år sedan... 😁
Ja, såg det efter jag posta! Hahahaha
Trodde det var nyare men kom upp i flödet nu 🤣
 
  • Haha
S.Lindberg
  • Laddar…
AlfonsSnickare AlfonsSnickare skrev:
Ja, såg det efter jag posta! Hahahaha
Trodde det var nyare men kom upp i flödet nu 🤣
Samma här! XD
 
  • Haha
AlfonsSnickare
  • Laddar…
bobas bobas skrev:
Fråga mäklaren. Jag skulle gissa att du får ersätta med en likvärdig eller sänka priset motsvarande värdet på maskinen.
Värdet på en sjuårig begagnad diskmaskin då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Utifall att någon är nyfiken på svaret i den här gamla tråden så hamnade jag i den här sitsen för några år sedan.
Eftersom det var en väldigt enkel modell så erbjöd jag köparen 2000 kontant samt att jag forslade bort den trasiga maskinen, eller att jag köpte och installerade en begagnad motsvarande.
De tog det första alternativet.
 
  • Gilla
TorbjornEd och 4 till
  • Laddar…
Det tror jag är rätt väg att gå om någon maskin som inte var typ. ny går sönder före tillträde. Och om jag vore säljare i det läget så skulle jag se till att mitt erbjudande var generöst, för att undvika en massa strul. Typ att även om maskinen är 10 år erbjuda 50% av en ny i basic utförande. Erbjuder man 50% av priset för en ny billigaste möjliga fabrikat, så är det inte mycket pengar att tjafsa om.

Lite beroende på HUR gammal maskinen är, så är det inte ens självklart att du som säljare behöver göra någotnting alls. Men även då så tror jag man tjänar på att vara lite generös. Fast det gäller att köparen förstår att man betalar mer än vad man egentligen behöver stå för.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.