8 050 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
sålt bostadsrätt, nu gick diskmaskinen sönder.
Om tillträdet är först om en månad skulle jag tro att säljaren ansvarar för att det fortfarande är i fungerande skick vid tillträdet. Annars skiljer sig ju skicket från det som gällde när köpekontraktet skrevs under.davveno1 skrev:
Utifall att någon är nyfiken på svaret i den här gamla tråden så hamnade jag i den här sitsen för några år sedan.
Eftersom det var en väldigt enkel modell så erbjöd jag köparen 2000 kontant samt att jag forslade bort den trasiga maskinen, eller att jag köpte och installerade en begagnad motsvarande.
De tog det första alternativet.
Eftersom det var en väldigt enkel modell så erbjöd jag köparen 2000 kontant samt att jag forslade bort den trasiga maskinen, eller att jag köpte och installerade en begagnad motsvarande.
De tog det första alternativet.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det tror jag är rätt väg att gå om någon maskin som inte var typ. ny går sönder före tillträde. Och om jag vore säljare i det läget så skulle jag se till att mitt erbjudande var generöst, för att undvika en massa strul. Typ att även om maskinen är 10 år erbjuda 50% av en ny i basic utförande. Erbjuder man 50% av priset för en ny billigaste möjliga fabrikat, så är det inte mycket pengar att tjafsa om.
Lite beroende på HUR gammal maskinen är, så är det inte ens självklart att du som säljare behöver göra någotnting alls. Men även då så tror jag man tjänar på att vara lite generös. Fast det gäller att köparen förstår att man betalar mer än vad man egentligen behöver stå för.
Lite beroende på HUR gammal maskinen är, så är det inte ens självklart att du som säljare behöver göra någotnting alls. Men även då så tror jag man tjänar på att vara lite generös. Fast det gäller att köparen förstår att man betalar mer än vad man egentligen behöver stå för.
Klicka här för att svara
