Nu har jag lyft lite kikat lite mer noga i ena hörnet av taket och tycker då att jag kan skymta en bräda/läkt som de lagt plåten uppepå - sedan har de spänt upp nya takpappen på plåten och klistrat dit den.

pavement skrev:
Nu har jag lyft lite kikat lite mer noga i ena hörnet av taket och tycker då att jag kan skymta en bräda/läkt som de lagt plåten uppepå - sedan har de spänt upp nya takpappen på plåten och klistrat dit den.
ser ut som bakfall på plåten o pappen,ser inte ut att vara tätt i skarven mellan pappen som kommer uppifrån

De har i varje fall inte monterat ner rännorna när de gjorde taket.

Bakfall låter ju inte så bra, jag ska prova och se hur vatten kan rinna.

• Gilla
nobba73
  • Laddar…
Jag tycker inte det ser speciellt fackmannamässigt ut, tyvärr. :(

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Kan det vara läge att ta dit en oberoende besiktningsman för att bedöma arbetet? Och vad kan vara rimligt att kräva av firman som gjort arbetet tycker ni - om det skulle visa sig att det inte är fackmannamässigt?

Jag har plåt som på bilden, men i rätt höjd och pappen ligger som vanligt och går under plåten där en mindre vanlig takfotsplåt sitter. Jag kommer in åt att fota men kan rita en bild om nån är intresserad.

pavement skrev:
Kan det vara läge att ta dit en oberoende besiktningsman för att bedöma arbetet? Och vad kan vara rimligt att kräva av firman som gjort arbetet tycker ni - om det skulle visa sig att det inte är fackmannamässigt?
Fackmannamässigt nej så skall det inte vara prat med firman som gjorde jobbet,hör deras åsikt först
begär att dom gör om det,som det skall vara innan du anlitar en besikningsman

Rent spontant så tycker jag det ser ut som att antingen ut som att fotplåten sitter för högt upp eller inte är en fotplåt utan någon annan de hittat.

Antingen ställer man sista läkten upp ett så använder man en takfotskil (ost). Då får sista pannraden en annan vinkel men den är tvärtemot dina bilder. Att få ett skräp- och fuktsamlande veck längst ner man inte ha.

Kilen borde ha börjat högre upp på taket, samt varit högre i framkant (där pannorna vilar), som det är nu ser de ut som bakfall.

Nedersta pannraden lutar, det är inte rätt, hör med firman innan du blandar in besiktningsman.

S
FredrikR skrev:
Kilen borde ha börjat högre upp på taket, samt varit högre i framkant (där pannorna vilar), som det är nu ser de ut som bakfall.

Nedersta pannraden lutar, det är inte rätt, hör med firman innan du blandar in besiktningsman.
nog för att pannorna lutar. hängrännan är även för lång ner

Jag har nu lyft lite på pappen i ett hörn av taket och tagit kort. Plåten vilar på en gammal bräda som inte bytts ut. Pappen är spänd och klistrad upp på plåten. Om limmet med tiden släpper kommer det uppstå en svacka bakom plåten är jag orolig.

P1040348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur borde man ha löst detta fackmannamässigt tänker ni? Det som FredrikR föreslår ovan borde kunna funka tänker jag - en högre kil under pappen och plåten och att denna kil går högre upp längs taket?

Redigerat:
S
så det fanns en. (y)
dels verkar det saknas papp under plåten. skall finnas.
ja. fortfarande är pannorna för höga mot hängrännan

Gammal tråd men säkert fler som har samma problem. har kollat på vårt tak som precis är omlagt. Där saknas takfotsläkt men sista pannraden lutar inte mer än rad nr 2, se bild. Pannan måste ha en klack eller något på undersidan? Däremot har taket en liten "knäck" på de sista 2 raderna men oavsett det så lutar ju inte sista pannan mer än rad 2. Hmm konstigt.

• Nylagt tak med svarta takpannor och sektion utan takpannor, uppvisar brist på takfotsläkt och motsvarande sluttning mellan rader, fotograferat från byggställning.
    Skapa konto
F Fredrik Jacobsson skrev:
Gammal tråd men säkert fler som har samma problem. har kollat på vårt tak som precis är omlagt. Där saknas takfotsläkt men sista pannraden lutar inte mer än rad nr 2, se bild. Pannan måste ha en klack eller något på undersidan? Däremot har taket en liten "knäck" på de sista 2 raderna men oavsett det så lutar ju inte sista pannan mer än rad 2. Hmm konstigt.
Dina två nedersta rader lutar mindre än övriga taket, tack vare att undertaket är knäckt/kilat.
Samt att nedersta raden vilar på en plåtlist eller vad som syns där på fotot.
Bilden visar två nedersta rader av takpannor som lutar mindre än resten av taket, vilande på en plåtlist ovanför en tegelmur och med en trästruktur under.
Skapa konto

Det ser ut som att undertaket har tre knäckningar,
Närbild på undertak med tre knäckningar och nedersta pannraden, visar läkt och papp med tydlig trekantslist.
Skapa konto

En närbild undertaket för nedersta pannraden kan underlätta bedömningen.

Vissa tak har en trekantslist under pappen som gör att nedersta läkten utgår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.