IMG_0572.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här återfinns flera saker som saknas idag. Eller kanske inte direkt saknas.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Har inte alla en Facit Privat hemma idag?
20260616_085620(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
”Kaffeflickor” är ett välkänt begrepp, men vad är ”Caféflickor”? Är det ett nytt begrepp eller en ren felskrivning?
Antingen ett uttryck för språklig variation eller också flickor som varit med i tidningen Café, vad vet jag om konungens preferenser?😆
 
  • IMG_20260616_090311_MFNR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har inte alla en Facit Privat hemma idag?
[bild]
En klassiker formgiven av Sigvard Bernadotte, har du bara färgband på lager så behöver du inte oroa dig för strömavbrott. Jan Guillou höll länge fast vid att skriva allt på en gammal mekanisk maskin.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
En klassiker formgiven av Sigvard Bernadotte, har du bara färgband på lager så behöver du inte oroa dig för strömavbrott. Jan Guillou höll länge fast vid att skriva allt på en gammal mekanisk maskin.
Jag köpte den runt 1970 för egna sparpengar, det enda tråkiga är att Facit-märket ramlat bort.
Som kuriosa var jag med att avveckla Facit-butiker på 80-talet, bl.a. den där jag köpte skrivmaskinen, när Ericsson hade köpt Facit-företaget och deras skrivare då också fick Ericsson modellnamn och logga. Minns jag rätt blev den grå Facit 4540 matrisskrivaren en ljusbrun Ericsson 4153.
 
Redigerat:
  • Gilla
vefyra och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
vad vet jag om konungens preferenser?😆
IMG_6419.webp
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P Pin skrev:
[bild]
 
  • IMG_9477.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidstypisk kartong från Primus 630, en av företagets mindre lampor med 1,9 kW effekt. Troligen 1940-tal.
 
  • IMG_20260617_101453_MFNR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt att ha, när skidorna skulle grundvallas med tjära !
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Kronstämplad blåslampa för sprit tillverkad 1943 med pensel och skrapa. Lämplig att använda för att valla de klassiska "vita blixten"-skidorna. De spriteldade var lite mera riskabla att använda jämfört med fotogendrivna och orsakade olyckor vid felaktig användning
 
  • IMG_20260617_124331536~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är dyrt. Dels förlorar ditt kapital avkastning i förtid och dels missar du "kickback" från kortbetalning.

Sen går det inte alltid heller.
En massa kickback är väl att ta i och i de flesta livsmedelsaffärer går det bra att registrera även vid kontantköp.
 
F FGLIN skrev:
En massa kickback är väl att ta i och i de flesta livsmedelsaffärer går det bra att registrera även vid kontantköp.
Vem har pratat om "en massa"? Sen får du gärna förklara hur man skulle kunna få den kickback ett kreditkortsföretag ger om man inte betalar med deras kort.
 
MultiMan
A AndersS skrev:
Jag köpte den runt 1970 för egna sparpengar, det enda tråkiga är att Facit-märket ramlat bort.
Som kuriosa var jag med att avveckla Facit-butiker på 80-talet, bl.a. den där jag köpte skrivmaskinen, när Ericsson hade köpt Facit-företaget och deras skrivare då också fick Ericsson modellnamn och logga. Minns jag rätt blev den grå Facit 4540 matrisskrivaren en ljusbrun Ericsson 4153.
Jag var sent ute och köpte en ny Facit på 1980-talet. Detta trots att jag redan på slutet av 70-talet börjat använda datorer att ordbehandla med. Men, jag är också gammal nog att ha valt extra skrivmaskinstimmar på högstadiet, med hjälp av stora mekaniska Facit.

Nästan alla mina litterära alster från tiden är skrivna mekaniskt. Upptäckte rätt snabbt att det hade betydelse för inlevelsen.

Visst har Ulf Lundell sagt något i stil med att han skriver akustiskt?
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag var sent ute och köpte en ny Facit på 1980-talet. Detta trots att jag redan på slutet av 70-talet börjat använda datorer att ordbehandla med. Men, jag är också gammal nog att ha valt extra skrivmaskinstimmar på högstadiet, med hjälp av stora mekaniska Facit.

Nästan alla mina litterära alster från tiden är skrivna mekaniskt. Upptäckte rätt snabbt att det hade betydelse för inlevelsen.

Visst har Ulf Lundell sagt något i stil med att han skriver akustiskt?
Eller kanske autistiskt? 🤪
 
  • Haha
  • Gilla
Tovan och 4 till
  • Laddar…
För bra precis sextio år sedan hösten 1966 gick en epok i graven, Jernbolaget i Eskilstuna som under sin storhetstid haft 600 anställda lades ner. Konkurrensen från lågprisländerna blev för svår.
 
  • IMG_20260619_183939800_HDR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.