Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ingen som tar det fel, vi alla förstod att du är en ordpolis !
:crysmile:
Jag tar det som en komplimang!:cool:

Ofta jag känner att jag gärna skulle vilja rätta till, påpeka eller bara nämna hur någon skriver.
Men eftersom det kan uppfattas negativt så låter jag bli. Jag vill inte vara någon som skriver på näsan eller rättar till för att.
Sär skilt när det kommer till sär skrivningar!:crysmile:
Jag älskar särskrivningar, för det kan bli så fel. O roligt.

Men just i detta fallet kunde jag inte låta bli.
Många av mina bekanta säger så.
Jag kan bara inte vänja mig vid det.
”Triangelen”.
Det är något särskilt med de ”elen”- orden.:cool:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Tyvärr misstänker jag att moderna tändsystem/motorstyrsystem kräver minst två vevaxelvarv för att orientera sig var i motorcykeln man är innan motorn startar.
Aha, är det därför som alltid motorn dras runt ett par varv innan den startar - alltid lika.
 
F
K Kirre2 skrev:
Tycker det är likadant i Göteborg, eller var åtminstone när jag var där senast.
Instämmer helt. Kör ofta i Sthlm och den stora skillnaden mellan Sthlm och Gbg är att i Sthlm sitter t.ex. skyltar för avfarter INNAN avfarten...
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
F
Exostor Exostor skrev:
Jag har en sådan som är ledkonverterad. 1500lm och batterierna har jag ännu inte bytt efter nästan 10 år.
Jättebra, men se upp bara för läckage från batterierna.
 
Exostor Exostor skrev:
Jag har en sådan som är ledkonverterad. 1500lm och batterierna har jag ännu inte bytt efter nästan 10 år.
Menar du MagLiten?
Jag har (förlåt, hade...:rolleyes:) en stor ledkonverterad MagLite med.
En stor silvrig sak.
Precis som frasen_36 skrev, se upp för läckande batterier.
En dag när jag skulle ta ut batterierna satt de fast, på riktigt fast. Jag skruvade isär hela lampan så det bara var själva kroppen, röret kvar. Slet som ett djur för att få ut batterierna som läckt.
Petade, slog, värmde, bankade, slog med metallstav o hammare, hällde med någon syra eller vad det var för att få en kemisk reaktion, men inte fan släppte de!!
Jag fattar än idag inte hur de kunde sitta så hårt. Måste blivit någon kemisk legering mellan batterier o höljet, för de rubbade sig inte, trots kraftigt övervåld i slutet när jag ändå kände att jag redan förlorat min lysande vän.
Om jag får gissa sitter batterierna fortfarande fast därinne, oavsett vad som hände dem.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag kommer på saker hela tiden.
En sak som just slog mig var ett par skor jag hade.
Jag skäms nästan för att säga det, men jo, jag hade ett par näbbstövlar!:oops:
Skyller på att det var på det glada 70-talet.:D

[bild]
Jag har ett par näbbstövlar som jag använder varje vinter, fick dem nyss omsulade, och ett par näbbkängor som jag använder nån gång ibland.
 
K Kirre2 skrev:
Jag har ett par näbbstövlar som jag använder varje vinter, fick dem nyss omsulade, och ett par näbbkängor som jag använder nån gång ibland.
Jag vill minnas att de var sköna att ha på sig.
Lite som ett par stabila mockasiner?
Eller har jag fel?
Men jag har med för mig att lädret ofta blev så pass vårt att jag blev blöt om fötterna.
 
Retro elektroniskt spel med svart design och gul skärm visande en enkel pixelgrafik och tre knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Annat ”trick” var ett anteckningsblock som satt med sugpropp på vindrutan, tror alla resande då hade en sådan.
Där skev jag upp vägnr. / gata osv som fusklapp. för att slippa titta i kartboken.
typ
E4 -> 40 -> 47
Falköping rondell rakt fram
Osv.
Den fusklappen kan sitta för jämnan så man alltid har rätta vägen till ostbuffén på falbygdens ost när man sitter i Östergötland och känner sig lite småhungrig..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
engs
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du bild på den, för han köpte den på 70 talet
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Maria T
U Uffe A skrev:
Det är faktiskt typiskt Malmö uttal av ord som slutar på el :cool:
Även från-Kalmar-uttal... finns till och med en ort i närheten som heter Triangelen :rofl:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Även från-Kalmar-uttal... finns till och med en ort i närheten som heter Triangelen :rofl:
Va?!
Gör det?
Den skylten skulle man ”lånat:rolleyes:” o hängt utanför Triangeln i Malmö.:D
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Hmmm...:thinking:

Söker man ”Triangelen” i Google Maps så visar det Triangeln.
Så då är det en Malmöbo som har haft ett finger med i spelet i Maps då.:cool:

Skärmdump av Google Maps som visar Triangeln i Malmö med betyg och ruttbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
K knipo skrev:
Va?!
Gör det?
Den skylten skulle man ”lånat:rolleyes:” o hängt utanför Triangeln i Malmö.:D
Ja du, jag vet att jag skrivit postort "Triangeln" på julkort till mina kusiner för länge sen, men nu när jag söker på Maps så kommer bara Triangeln i Malmö upp.... tänker inte pudla för jag ska hitta förklaringen!
 
@Maria T är det inte Trekanten du menar?
Skrev du bara postorten eller skrev du även postnumret?

För Trekanten ligger ca 1,5 mil väster om Kalmar, längs 25an.
Satellitbild över orten Trekanten nära Kalmar med vägmarkeringar och närliggande områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Jag har aldrig tidigare hört att det ska finnas någon ort runt Kalmar som heter Triangeln.
Jag har (hade) kusiner som bodde i Trekanten, å min farmor/farfar bodde i Ljungbyholm.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.