Jag såg att det såldes en Metabo kap/gersåg för en tusenlapp. Vad jag har förstått är det ett högst respektabelt märke, har de sålt ut sig eller är det en bra investering, jag vet att den inte har någon glidfunktion och därmed en begränsad kapbredd, men om jag investerar i en bra cirkelsåg så borde de ju komplettera varandra, eftersom gersågen främst ska användas till lister o.dyl. Vad säger ni nu då? :)
 
När det gäller handsåg: kolla min tråd om att slänga den gammamodiga fogsvansen...
 
Det var väldigt bra tankar... Ni är så kompetenta och tänker på allt, alla trevliga människor, så man vet varken ut eller in. Jag tror jag har en lösning, sälj huset och köp verktyg för pengarna...
 
Jaa! Gör bara inte det klassiska misstaget att renovera först och sen komma på att du skulle nog haft det där verktyget, det hade underlättat jobbet för dig....
Räkna med ev. nya verktyg i din kalkyl innan du sätter igång.. Du har ju dem för livet om du satsar på kvalitet direkt.
 
absolut, det finns en budget för verktyg, men den rymmer inte 5-6 elverktyg för över 2000 kronor styck... Det dyraste verktyget är för övrigt ett på fyra hjul, en gammal volvokombi, min nuvarande bil lämpar sig inte för renoveringar...

I helgen ska jag försöka skaffa mig en bättre uppfattning om vad jag ska investera i.

 
Glöm inte tigersågen, den har varit kanon när jag renoverade kåken.
"Rensade" även rabatten med den!
 
Tjena

Jag köper Pernittas resonemang till 100% om man inte är nybörjare och tycker att tillverkning av såglodor och egna skenor är lite småpilligt.
När jag började min storrenovering av ett gammal fritidshus för ca ett år sen var min kunskap väldigt begränsad och för att tillverka dessa snillrika tillbehör krävs bra maskiner som du inte har eller ett sinne för finsnickeri som inte jag har tex.
Den maskin som varit ovärderlig för mig är kap/gersågen. men tusen spänn är nog bara att glömma där. DW707 har sina brister men den finns ofta väldigt billigt och det är en smidig liten såg som klarar de mest förekommande skären.
Ska du köpa färdig såg med skena är det festoolen som gäller. Kollade på boschen ett tag men skonorna kostar lika mklt som sågen så det blir billigare att köpa festool plus att du för en grymme såg. (stavar lite illa nu ser jag)
Åter till kapsågen: jag använder den i stort sett varje dag och sänksågen kanske 5 gånger mer sällan.
En annan bra såg är pcm8s från bosch
 
Jag köpte en billig tigersåg på ÖB förra året, när jag skulle renovera köket i sommarstugan, det gick som en dans, den drog igenom rejäla väggar med oändligt mycket spik i. Det var bara EN sak som var kass med den sågen, det som gör en mest trött är att hålla in knappen så maskinen rör på sig...
 
Mikael_L
yens skrev:
, det som gör en mest trött är att hålla in knappen så maskinen rör på sig...
Tape eller buntband, kanske ;)

Men hur tycker du vibrationerna från sågen påverkar dig själv och det arbete du gör med sågen. Min uppfattning är att i en del fall är det såna "komfort"-aspekter som utgör en rätt stor del av skillnaden, men dock inte oviktigt.
 
Jag är lite försiktig med såna varianter, med tape och buntband, då är det bättre att försöka variera arbetet lite, jag har ingen lust att såga av mig fingrarna på en skenande tigersåg, tappar jag den ska den sluta såga...

Vibrationerna tyckte jag inte var så farligt faktiskt, visst skakar den lite, men det är svårt att tigersåga vibrationsfritt, då vet man ju inte att det tar nåt ;)

Kollade för övrigt på "storebror" i boschs gröna sticksågsserie, den var ju helt totalt fullständigt MENINGSLÖS, eftersom den blåa man ska ha kostar i princip exakt lika mycket... Tänkte kolla på Metabos minsta kap/ger också, men den hade de tyvärr inte på Bauhaus, som ju annars har Metabos sortiment. Vet ni vem som säljer Metabo, jag har inte hittat något annat på deras hemsida...
 
Beställt:

Hitachi C6BU2
Bosch GST 85 PE

Var tvungen att skriva det för att bevisa att jag lyssnar och inte hade bestämt mig INNAN jag började be om råd... ;)
 
yens skrev:
Beställt:

Hitachi C6BU2
Bosch GST 85 PE

Var tvungen att skriva det för att bevisa att jag lyssnar och inte hade bestämt mig INNAN jag började be om råd... ;)
Bra val, vart köpte du ifrån och till vilket pris? :)
 
Det blev hos Lidarn till deras erbjudandepriser.
 
yens skrev:
Beställt:

Hitachi C6BU2
Bosch GST 85 PE

Var tvungen att skriva det för att bevisa att jag lyssnar och inte hade bestämt mig INNAN jag började be om råd... ;)
Klokt val!
Tro inte att det är det sista du skaffar i verktygsväg. Det kommer alltid nya behov. Med den grunduppsättningen kommer du inte att behöva uppgradera handcirkel och sticksåg i alla fall. Det hade nämligen varit fallet om du hade gått på en enklare linje. Så klok var inte jag, utan jag har en handfull kinesmaskiner som jag lyckats ge bort eller lånar ut när någon vill låna... Jag lånar INTE ut mina Festoolgrejor.

Glöm inte att ta bort plåtjoxet framför klingan på 85:an. Det skall vara någon slags beröringsskydd, men skymmer mest sikten.

Tillverka gärna min manick för raksågning med cirkelsåg som du finner under tips & tricks. Om jag inte minns fel är avståndet mallan klinga och vänsterkant 91 mm på C6BU.
 
mattiasp skrev:
...
Tillverka gärna min manick för raksågning med cirkelsåg som du finner under tips & tricks. Om jag inte minns fel är avståndet mallan klinga och vänsterkant 91 mm på C6BU.
Med det extra klingpaketet så får man tänka till lite. Om jag minns rätt så har samtliga klingor olika tjocklek. Tex 40T-klingan är tjockare än originalklingan.

Detta är ingen stor sak om man följer mattiasps råd att kapa listen till såganhållet med klingan. Det är inte fel att märka anhållet för vilken klinga den är insågad med. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.