6 551 läst · 26 svar
7k läst
26 svar
Sågblad Inca bandsåg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 422 inlägg
Min 260 tar 16mm blad utan problem.
Kan det vara så att riktningen bladet vill såga inte stämmer överens med spåret i bordet? Det ser ut som att du använder släden och då måste det ju vara exakt. Hur blir resultatet om du försöker på frihand?
Kan det vara så att riktningen bladet vill såga inte stämmer överens med spåret i bordet? Det ser ut som att du använder släden och då måste det ju vara exakt. Hur blir resultatet om du försöker på frihand?
tack för din input. Ska testa. Jag kom i tanken på att kanske är det kullager bakom bladet som snurrar sådär, har lite smuts inuti och kanske påverkar sågningen. Vet ni om det är bara att trycka ut den för att ersätta den eller om det är byggt som ett styck?Rickard. skrev:
Kullager som sitter bakom bladet snurrar men inte såFrustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg
Kullagret bakom ska inte snurra när du inte sågar, bara när du sågar.S snickarelund skrev:tack för din input. Ska testa. Jag kom i tanken på att kanske är det kullager bakom bladet som snurrar sådär, har lite smuts inuti och kanske påverkar sågningen. Vet ni om det är bara att trycka ut den för att ersätta den eller om det är byggt som ett styck?
Kullager som sitter bakom bladet snurrar men inte så
Är enkelt att byta, nya finns på Biltema.
Menade styrklossarna på sidan av bladet, de ska ju ligga ett pappers tjocklek från klingan
Skulle du kunna göra en video liknade min här uppe för att se hur stabilt ditt blad sitter? Ska en sväng till biltema nuFrustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg
Nä minsann. Pinnen är ju gjord för pressfit mot lagret o har dessutom en platt anläggningsyta för ställskruven. Antagligen också härdad, iaf brunerad/blånerad för att undvika rost. Behövs mer kunskap o maskiner att få till en ny sån pinne än att få av lagret från den existerande.L Lovan83 skrev:
Jag bytte det lagret på min Inca någon gång, minns inte om jag knacka ut pinnen eller drog av lagret men det var fullt görbart utan större problem. Köp en sån här om pinnen inte går att knacka ut.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/avdragare-0---75-mm-2000051456
Redigerat:
Eller öppna skruvstycket lite så att pinnen går precis ner och lagret vilar på käftarna.
Sedan ett mjukt dorn mot pinnen och banka med en hammare. En maskinskruv i lagom storlek som går igenom kan vara bra för att minska risken att du stukar pinnen.
/Höghus
Sedan ett mjukt dorn mot pinnen och banka med en hammare. En maskinskruv i lagom storlek som går igenom kan vara bra för att minska risken att du stukar pinnen.
/Höghus
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Ola C skrev:Nä minsann. Pinnen är ju gjord för pressfit mot lagret o har dessutom en platt anläggningsyta för ställskruven. Antagligen också härdad, iaf brunerad/blånerad för att undvika rost. Behövs mer kunskap o maskiner att få till en ny sån pinne än att få av lagret från den existerande.
tack, ska testa det!
Jag bytte det lagret på min Inca någon gång, minns inte om jag knacka ut pinnen eller drog av lagret men det var fullt görbart utan större problem. Köp en sån här om pinnen inte går att knacka ut.
[länk]
Produkter som diskuteras i tråden