29 932 läst · 36 svar
30k läst
36 svar
Såga upp stor öppning i timmervägg till altandörr
Har nu rivit upp lite mer o tittat och de verkar inte vara byggt som jag trodde. Utan brevid öppningen står de 2 stående stockar och bär stockarna över. Sen verkar de vara nån liggande plank efter de 2 stående stockarna. Slänger upp några bilder är så svårt att förklara. Dessa bilder är på höger sida utifrån sett. Är på vänster sida gaveln är men har inte fått upp där än.
Mvh Anders
Mvh Anders
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Uppdaterar med lite tydligare bilder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De jag tänkt är att först sätta en stötta i mitten sen kapa bort de stående stockarna på båda sidor sen flytta dom ut åt sidorna ca 20cm vardera eller ersätta dom med stående limträbalk eller plankor. Frågan är vilken dimension man behöver?
Mvh Anders
Mvh Anders
Jag kan absolut inget om timmerhus/konstruktioner, men spontant skulle jag nog backa och tänka om. Det känns inte alls bra att börja plocka bort stöttor när det ser ut sådär, jag hade inte vågat mig på det. I alla fall inte utan att konsultera någon jag vet är duktig på sin sak och som har erfarenhet av att jobba med timmer. Men det är bara mina fem cent...
Finns det 3 bärande stocksr ovanför skulle jag lätt kapa upp för en dörr, men jag skulle nog spara nån stående stock på knutsidan.
Jag gissar att du kan ta bort hela hörnet och huset står kvar, tillomed svårt att riva med tex grävmaskin...
Men jag är bara en glad amatör, dock har jag "kapat sönder" mitt timmerhus och gjort om en hem del... Märks ingen tendens till rörelser
Jag gissar att du kan ta bort hela hörnet och huset står kvar, tillomed svårt att riva med tex grävmaskin...
Men jag är bara en glad amatör, dock har jag "kapat sönder" mitt timmerhus och gjort om en hem del... Märks ingen tendens till rörelser
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Alltså skulle man följa råden på det här forumet så skulle världen stanna upp helt och hållet. Man ska inte få bygga om i tretusen år gamla hus för då kollapsar de vid nästa vindpust? Det är väl bara att bygga om och förstärka ordentligt? Det finns modernare grejer att fästa saker med nuförtiden, man behöver inte använda några ruttna träpluggar för att man gjorde så år 1642.
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Ingen har sagt att det inte får byggas om, det som har sagts är att man ska ta hjälp av nån som förstår hur sakerna håller ihop.
Dymlingar är inga "ruttna träpluggar", den stora poängen med dymlingar är att de stabiliserar åt två håll och samtidigt sitter den helt dolda inuti väggen. De omnämnda svärden stabiliserar åt ett håll men sitter också infällda i väggen.
Visst kan man ställa sig och dra i två franskskruv i varje stock genom en stålbalk, men det blir ju inte så himla snyggt med stålbalkar utanpå väggen och franskskruvens skallar.
Dymlingar är inga "ruttna träpluggar", den stora poängen med dymlingar är att de stabiliserar åt två håll och samtidigt sitter den helt dolda inuti väggen. De omnämnda svärden stabiliserar åt ett håll men sitter också infällda i väggen.
Visst kan man ställa sig och dra i två franskskruv i varje stock genom en stålbalk, men det blir ju inte så himla snyggt med stålbalkar utanpå väggen och franskskruvens skallar.
Är det där timrat överhuvudtaget?
Jag tycker det liknar en gammal stolpverkskostruktion med några timrade varv ovanpå. I så fall kan du flytta på stolparna litet utan att det gör någon skada alls........ men om det är timrat så har du väldigt goda skäl att hålla fingrarna i styr och låta det vara som det är.
Jag tycker det liknar en gammal stolpverkskostruktion med några timrade varv ovanpå. I så fall kan du flytta på stolparna litet utan att det gör någon skada alls........ men om det är timrat så har du väldigt goda skäl att hålla fingrarna i styr och låta det vara som det är.
Ja huset är timmrat på de andra väggarna men vet inte varför de är byggt såhär just här kanske är nån gammal tillbyggnad eller nått sånt. Tror jag stämplar upp väggen o kapar bort dom o sätter 2 stående limträbalkar där istället.
Mvh Anders
Mvh Anders
Ingen aning vad de är för typ av byggnad finns ju inga ritningar kvar och har inte bott här så länge än. Men över våningen är inte timmrat hela vägen utan slutar ca under fönstren och sen är de stående stockar där åxå upp till nock. Huset är 1.5 plan med mansardtak om de säger nått. Men nedre våningen är timrad för utom där ja ska öppna upp.
Mvh Anders
Mvh Anders