Daniel, jag äger också en större bänkcirkelsåg, använd under snart 50 år. Den saknar också klyvkniv. Men andra behöver ju inte följa mitt exempel.

Sedan är det nog lite skillnad mellan om man sågar grova plank, sura och vresiga, eller torrt snickerivirke. Jag har ägnat mig åt det senare.

Men i princip har Du rätt, såg skall ha kniv och klingskydd!

per
 
Blir inte sågen väldigt varm?Luftintaget ligger ju an mot sidan på sågbordet!
 
Rätt Friggebo - den borde bli varm efter ett tag om den får arbeta länge. Tack för Ditt påpekande, jag skall förbättra med lufthål i bordet.

per
 
tosso skrev:
Hej,
Jag ska såga tral 120x28 i tre tjocklekar. se bifogad bild. Vilket verktyg rekommendera ni för sågningen? Cirkelsåg lär inte fungera eftersom trallen totala bredd är bara 120mm.
Jag har provat exakt samma sak till våra blomsterlådor, tack för dessa tips "Söderläge" :)
Jag var lite osäker på att hosta fram 4500:- för en TS55 med skena så jag hyrde en maskin under ett par dagar. Jag fick inte med några tvingar eller splitterskydd till den "gamla" TS55:an men dock en skena. Det komplicerade det hela lite eftersom brädorna ville glida iväg under skenan.
Det var lite bökigt att såga 90mm x 20mm brädor på detta sätt men det gick. Jag sågade dem i längder på 130cm. Jag måste dock säga att snitten blev mycket snyggare från min Dewalt dw707 gersåg än från TS55:an.
 
Då fick du nog med slöa klingor till TS55:an. Jag har båda maskinerna och även andra klingor från både Dewalt och Festool. Festool håller i regel högre kvalitet på klingorna än Dewalt. Jag har en 60-taggare till min dewalt dw700, och den fintandade klingan är inte ett dugg bättre än standardklingan med 24 tänder
 
imported_Byggaren skrev:
Glöm allt vad dessa EPA-bordssågar heter. Skaffa dig en Gejde byggsåg, som visserligen kostar en hel del mer, men håller. Det gör varken Best Tools, Herkules eller vad de kallas. Motorn är den svaga punkten. De är avsedda för mindre hobbyarbeten, typ: ett par meter sågsnitt en gång i veckan.
______________________
Byggaren

P.S.
Och inte hjälper det heller att den är gulmålad som DeWalt-verktygen.
D.S
Intressant, jag har en såg som heter Pace med 255mm klinga motor på 2100w, om ja inte missminner mig så köpte jag den för 1195kr.

har haft den i min ägo i ca 4½ år nu, den har vart med i hela mitt husbygge, varenda regel, kortling, ja i princip allt som man har kunnat såga med den till ett husbygge, mitt altanbygge, polarens altanbygge, o allt som har hänt med den e att lagret nu börjat glappa, kostar exakt 85kr här i uppsala. går mycket lätt att byta själv med.

så kontentan e att epa grejer e inte bara dynga, de e klart att man känner ju att en dyrare dewaltsåg känns gedignare.
 
Great skrev:
Intressant, jag har en såg som heter Pace med 255mm klinga motor på 2100w, om ja inte missminner mig så köpte jag den för 1195kr.

har haft den i min ägo i ca 4½ år nu, den har vart med i hela mitt husbygge, varenda regel, kortling, ja i princip allt som man har kunnat såga med den till ett husbygge, mitt altanbygge, polarens altanbygge, o allt som har hänt med den e att lagret nu börjat glappa, kostar exakt 85kr här i uppsala. går mycket lätt att byta själv med.

så kontentan e att epa grejer e inte bara dynga, de e klart att man känner ju att en dyrare dewaltsåg känns gedignare.
Men va kul att höra att det är fler än jag som har en sån såg....
Är oxå kanonnöjd med den, även om den är lite i tyngsta laget.

/ Marta
 
Marta skrev:
Men va kul att höra att det är fler än jag som har en sån såg....
Är oxå kanonnöjd med den, även om den är lite i tyngsta laget.

/ Marta
hahahaa, ja det kan ja hålla med om, de e onödigt tung, som tur var kunde jag ha den i garaget under hela husbygget, utom när jag inte hade tak däröver då..................
 
För den som inte vill bygga ett eget sågbord, som det står om tidigare här, finns det ju färdiga bord med klingskydd och anhåll. Elu gjorde i alla fall ett sånt tidigare, som jag har. Det fungerar också till handöverfräsen, och väger nästan ingenting. Däremot behöver man nästan en cirkelsåg till, för det går inte att hålla på och montera av och på sågen, det tar för lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.