Y Ylex skrev:
Bra idé. Man vill inte att det går ut i loftet mm.
Hm i vårt fall 2.35 , men i ditt fall får det anpassas till den höjd du har. Om jag nu inte missförstod dig, i då fall mitt misstag
 
Jag mena att ångorna o gaserna inte går från garagedörren upp till loftet genom bjälklaget. Annars kan man köp ett kemi skåp
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
JPC-CONSULT JPC-CONSULT skrev:
Ja, mycket nöjd är jag med den
Vad har du för takhöjd här? Planerad nytt garage och ska köra en nedsänkt pela lyft, men vill komma under ordenligt.
 
  • Gilla
JPC-CONSULT
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Håller på att inreda garaget i sketchup, Garaget kommer stomresas nästa år runt mars.
6x8m

Golvet kommer bli polerad betong samt väggar svarta/matt/antracit, även tak, med trä/pallvirke på ena gaveln ,liggandes
(8 st armaturer, 1500mm långa med 6000 lumen var, 50w 120 gr spridningskollen, 6500k
5m stor port med sidodörr och fönster ut mot huset/havet

Meckar med bilar, båtar, cyklar mm. Har ALRDIG bruksbilen i garaget utan hobbybil (dock utan nu behövde sälja för att bygga huset) Kommer sitta 3 fas i all fyra hörnen.
Enklare gym då jag tränar varje dag

Uppvärmning är värmepump, samt oljefyllda element på övervåningen (bara enkel gäststuga med sängar, knapp ståhöjd)
Vad är skit, vad är bra? Kom med grymma ider (som även kan vara onödiga)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
kanske en saxlyft?
 
@
Y Ylex skrev:
Håller på att inreda garaget i sketchup, Garaget kommer stomresas nästa år runt mars.
6x8m

Golvet kommer bli polerad betong samt väggar svarta/matt/antracit, även tak, med trä/pallvirke på ena gaveln ,liggandes
(8 st armaturer, 1500mm långa med 6000 lumen var, 50w 120 gr spridningskollen, 6500k
5m stor port med sidodörr och fönster ut mot huset/havet

Meckar med bilar, båtar, cyklar mm. Har ALRDIG bruksbilen i garaget utan hobbybil (dock utan nu behövde sälja för att bygga huset) Kommer sitta 3 fas i all fyra hörnen.
Enklare gym då jag tränar varje dag

Uppvärmning är värmepump, samt oljefyllda element på övervåningen (bara enkel gäststuga med sängar, knapp ståhöjd)
Vad är skit, vad är bra? Kom med grymma ider (som även kan vara onödiga)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ser ju trevligt ut med fönster.....men du har ju ingenstans att förvara saker. Men det kanske finns en massa utrymme för förvaring någon annanstans än i garaget...
 
L L8ttas skrev:
kanske en saxlyft?
Kanske en sax lyft längre fram, dock så om man ska mecka med hobby bilen så kan man dra upp den på pallar med domkraft och låta den stå där en längre tid, i min värld är en saxlift mer i vägen när man använder garaget för annat.... Jag har ingen golvvärme så om tillfället ges kan jag bila upp garaget och sänka ner en lift i golvet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
Y Ylex skrev:
Kanske en sax lyft längre fram, dock så om man ska mecka med hobby bilen så kan man dra upp den på pallar med domkraft och låta den stå där en längre tid, i min värld är en saxlift mer i vägen när man använder garaget för annat.... Jag har ingen golvvärme så om tillfället ges kan jag bila upp garaget och sänka ner en lift i golvet.
En saxlyft kan man enkelt montera nedsänkt i golvet om man planerar och gjuter plattan för att göra just det... då är den aldrig ivägen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
En saxlyft kan man enkelt montera nedsänkt i golvet om man planerar och gjuter plattan för att göra just det... då är den aldrig ivägen
Ja. Men det var för stressigt just i det momentet och för mycket annat. Men vad tror du montera en sådan i efterhand? Gräva upp isolering och armering?
 
Cheesen
Y Ylex skrev:
Ja. Men det var för stressigt just i det momentet och för mycket annat. Men vad tror du montera en sådan i efterhand? Gräva upp isolering och armering?
Är nog svårt att få plattan stabil...
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
M Mwiden skrev:
Vad har du för takhöjd här? Planerad nytt garage och ska köra en nedsänkt pela lyft, men vill komma under ordenligt.
Jag har 2650mm i färdig takhöjd, tänkta också ha en nedsänkt, men vill ha den flyttbar ( har hjulsats till den ) sedan så ska den hänga på väggen när den inte används ( har en travers på vinden som jag kan lyfta den med genom en lucka)
 
  • Diagram över mobilkran i olika lyftpositioner med utriggare och last.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsinredning med stålrör, verktygslåda och olika byggmaterial på ett grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag i vind med takfönster, isolering. Svart fallblock med gulfärgad kedja hängande. Strömkabel, borrmaskin på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageverkstad med fordonslyft, isolering, verktyg, och vit garageport. Betonggolv med fettfläckar och kabeldragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ostrukturerad verkstadsinteriör med byggmaterial, verktyg och oorganiserade objekt på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mwiden och 2 till
  • Laddar…
Jag har gjort en sådan nersänkning, men sett klipp på youtube där de såga upp golvet, och gjort en ny gjutning under. Dock om jag minns rätt var det golvet inte isolerat, men om man gör nya hålet 20-30cm större så får du braxstabilitet om du gjuter upp kanter runt hålet också.
Y Ylex skrev:
Ja. Men det var för stressigt just i det momentet och för mycket annat. Men vad tror du montera en sådan i efterhand? Gräva upp isolering och armer
Y Ylex skrev:
ing
 
  • Gilla
Ylex och 1 till
  • Laddar…
M Mwiden skrev:
Vad har du för takhöjd här? Planerad nytt garage och ska köra en nedsänkt pela lyft, men vill komma under ordenligt.
2650mm
 
F
Y Ylex skrev:
Ja. Men det var för stressigt just i det momentet och för mycket annat. Men vad tror du montera en sådan i efterhand? Gräva upp isolering och armering?
Att det aldrig händer om det inte var med från början. Det jag ångrar med garaget är att det inte gjordes en grop för ett 2t lyftbord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.