Men vad ska ni då ha era fina sågar till, det är ju de hårda jobben de är gjorda för. Orginalklingor kanske inte är av bästa kvalitén. Om ni inte sågar laminat med en festo, vad använder ni då? B&D?

Prototypen

Smygar och andra jobb som kräver precision. Att såga laminat kräver oftast inte någon precision alls eftersom man döljer det med en list i vilket fall. Jag har en gammal cirkelsåg med noll precision som blir min grovsåg. Skivmaterial i övrigt blir att sågas med 55:an.
Om man mot förmodan behöver såga laminat med precision så byter man bara klinga.

golv sågar man med sticksåg , ts 55 använder man till snitt som behöver precision och till skivmatrial

har också gjort den tabben med föregångaren till 707 att såga i laminat golv , han jag lånade sågen av blev inte glad men eftersom vi fixade en ny klinga via jobb så blev han destu gladare

Farsgubben skulle klyva något lite kvickt, lägger upp på en bock och schaktbladet till jordfräsen, naturligtvis sågar han i schaktbladet med nya sågen! Visserligen en glapp&släpper, men ändå...

importensketsig skrev:
Heh, jag invigde min 10SD igår när jag la laminat i ett rum, kom väl en tredjedel av rummet innan jag upplevde klingan som trött, på slutet av rummet blev det brännmärken på alla sågytor. Antingen skickar Bosch med otroligt usla originalklingor eller så tabbade jag mig som inte köpte dedikerad laminatklinga. Om det nu finns såna. Nån får gärna klargöra :) Jag upplever inte att sticksågsblad dör av riktigt lika fort lustigt nog, känns som jag får många kapmeter per nerlagd krona i sticksågsblad.
Brännmärken behöver inte bero på att klingan är slö. Det kan också bero på att klingan är smutsig/belagd. Prova att rengöra den med lämpligt rengöringsmedel. Jag använder detta som jag tycker fungerar jättebra: CMT

Fick sågen igår! Det är lekande lätt att såga precision med denna dundergrej. Ett måste är dock en dammsugare annars lär man få damma hela kåken efter ett snitt. Nu får frun sova på soffan. Min TS55 ska ligga bredvid nu om nätterna.

importensketsig skrev:
Heh, jag invigde min 10SD igår när jag la laminat i ett rum, kom väl en tredjedel av rummet innan jag upplevde klingan som trött, på slutet av rummet blev det brännmärken på alla sågytor. Antingen skickar Bosch med otroligt usla originalklingor eller så tabbade jag mig som inte köpte dedikerad laminatklinga. Om det nu finns såna. Nån får gärna klargöra :) Jag upplever inte att sticksågsblad dör av riktigt lika fort lustigt nog, känns som jag får många kapmeter per nerlagd krona i sticksågsblad.
De där är ju precis i sin ordning. Jag lägger en del laminatgolv.
Jag budgeterar alltid med 300:- för en ny klinga (brukar klara ett normalt vardagsrum på 20 m2 innan de börjar ryka).
Jag kör dewalten (gersågen 707), om man kapar sakta så brukar den hålla lite längre och alltid dra tillbaka sågen så man inte börjar såga med en sänkning rakt ner i laminaten.
Nu kanske de inte är intressant att offra en klinga om man skall lägga golv åt sig själv, men jag tycker det är så pass tidssparande att de väger upp kostnaden.

Ah härlgit, tack för input, nu är jag visare. Får leta runt i stan (Umeå) efter vettiga klingor nu då. Har tyvärr itne Biltema här, har förstått att deras klingor är vettiga lågprisalternativ, får leta lite. Nån som vet om Jula/K-Rauta/Coop bygg/Beijers har tillnärmelsevis lika vettiga altnernativ som Biltema?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.