12 584 läst · 24 svar
13k läst
24 svar
Sätta upp takpanel
Jag satte upp bröstpanel i min hall för 18 månader sedan. Den fick "...ligga inomhus i ca 2 veckor för att acklimatisera sig. Då har den krympt färdigt." som bygghandlaren sa. Visst, jag satte upp den, målade, och se, efter ca 2 veckor till hade jag vita ränder längs panelen. Inte bara en millimeter, utan 5-6 mm på sina ställen.
Lita på MIG. 8)
Lita på MIG. 8)
Håller med om att man ska måla innan man sätter upp panelen. Man slipper som sagt springorna när träet torkar men det är även fördel att kunna måla utan att behöva ha händerna ovanför huvudet.
Sen tycker jag att det beror lite på vad man använder för färg. Ska man vitlasera taket så är det ändå så mycket "liv" i taket att springorna märks inte lika mycket som om man lackerar med någon täckande färg.
Vårat halltak målade jag med täckande färg. Först grundmålning, sedan en första strykning innan jag satte upp det. Till sist fick taket en färdigstrykning. Totalt tre målningar alltså. Taket behövde tre strykningar men det hade inte gått att stryka tre gånger och sedan sätta upp det för då hade det inte gått att trycka ihop panelen. Sen blir det lätt lite "skador" när man sätter upp panelen som man kan dölja med en målning.
Sen tycker jag att det beror lite på vad man använder för färg. Ska man vitlasera taket så är det ändå så mycket "liv" i taket att springorna märks inte lika mycket som om man lackerar med någon täckande färg.
Vårat halltak målade jag med täckande färg. Först grundmålning, sedan en första strykning innan jag satte upp det. Till sist fick taket en färdigstrykning. Totalt tre målningar alltså. Taket behövde tre strykningar men det hade inte gått att stryka tre gånger och sedan sätta upp det för då hade det inte gått att trycka ihop panelen. Sen blir det lätt lite "skador" när man sätter upp panelen som man kan dölja med en målning.
Om man ska lasera innan man sätter upp panelen är det väl bara att slabba på. Varför ska det torkas?
När man laserar så tillför man väl också fukt till träet. Är det inte bättre att lasera så fort som möjligt och sedan låta det torka?
När man laserar så tillför man väl också fukt till träet. Är det inte bättre att lasera så fort som möjligt och sedan låta det torka?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur kan jag nå upp att sätta tavla på vägg i spiraltrapp?
Färg, Måla & Tapetsera -
Sätta upp takpanel med häftpistol
Byggmaterial & Byggteknik -
Sätta upp takpanel
Byggmaterial & Byggteknik -
Sätta upp takpanel, vilken spikpistol
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Sätta upp takpanel i lgh - vilka reglar?
Tak & Vind