KarlXII skrev:
GF, jag såg att takpanelen börjat komma upp...
Hur går det, hur spikar du och hur funkar spikpistolen?  :)
Spikpistolen fungerar bra men ännu så länge är det inte jag som står för spikandet. Panelen som är uppe nu är bara på bottenvåningen och där ska vi inte göra något själva.

Hur är det med målning av takpanel? Måste man göra det innan den sätts upp eller är det ok att göra det efteråt?

Bob_the_builder
Måla alltid före uppsättning. Panelen KOMMER ATT krympa... Då får du omålade ränder i taket. :p

För våra snickare har sagt att det är ok att sätta upp innan man har målat. De sa att man ska låta panelen sitta uppe några dagar för att den krymper & sedan kan måla den. Vem ska man lita på???? ???

Bob_the_builder
Jag satte upp bröstpanel i min hall för 18 månader sedan. Den fick "...ligga inomhus i ca 2 veckor för att acklimatisera sig. Då har den krympt färdigt." som bygghandlaren sa. Visst, jag satte upp den, målade, och se, efter ca 2 veckor till hade jag vita ränder längs panelen. Inte bara en millimeter, utan 5-6 mm på sina ställen.

Lita på MIG. 8)

• Gilla
Per Kylemark
  • Laddar…
Lita på Bob.

Håller med om att man ska måla innan man sätter upp panelen. Man slipper som sagt springorna när träet torkar men det är även fördel att kunna måla utan att behöva ha händerna ovanför huvudet.
Sen tycker jag att det beror lite på vad man använder för färg. Ska man vitlasera taket så är det ändå så mycket "liv" i taket att springorna märks inte lika mycket som om man lackerar med någon täckande färg.
Vårat halltak målade jag med täckande färg. Först grundmålning, sedan en första strykning innan jag satte upp det. Till sist fick taket en färdigstrykning. Totalt tre målningar alltså. Taket behövde tre strykningar men det hade inte gått att stryka tre gånger och sedan sätta upp det för då hade det inte gått att trycka ihop panelen. Sen blir det lätt lite "skador" när man sätter upp panelen som man kan dölja med en målning.

Ok, då kommer nästa fråga :)
Om vi säger att vi får panelen på torsdag. Hur länge behöver den ligga i huset innan vi laserar den? Är det ok att lasera redan på lördag?
Tack för all hjälp! :D

Det bror på hur torr den är närr den kommer och hur varmt det är i huset...
Jag skulle nog alla gånger vänta ett par veckor.

Om man ska lasera innan man sätter upp panelen är det väl bara att slabba på. Varför ska det torkas?
När man laserar så tillför man väl också fukt till träet. Är det inte bättre att lasera så fort som möjligt och sedan låta det torka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.