Funderar på hur man ska få upp takpanelen så smidigt som möjligt. Ett givet alternativ är ju tryckluftsdriven spikpistol. Snål som jag är så undrar jag om det inte finns något billigare alternativ som är lika enkelt.
En tanke jag har är att använda en elektrisk häftpistol. Det finns ju sådana som skjuter 16 mm dyckert. Någon som testat om det fungerar?

Det kommer inte att funka!
Skaffa en spikpistol, eller hyr en och kör med 30-40 mm spik.

GF det finns maskinuthyrning i Järfälla ;D ;D

Sweli skrev:
GF det finns maskinuthyrning i Järfälla  ;D ;D
Jo. Och vill man inte hyra så tror jag man kommer undan med 2000 kr för en billig tryckluftspump och spikpistol (Biltema eller Classe). Pumpen kan man ju alltid ha användning för senare.
Jag funderade väl mest på om det finns något alternativ till spikpistolen förrutom hammaren.

Det är dumt att vara för snål - det blir oftast dyrare... :p

Jag köpte en billig rackare på Bauhaus efter tips av en hantverkare. Den har det förtroendeingivande namnet "Airy" och funkar faktiskt jättefint.
Problemet med att många spikpistoler strular är att de inte får tillräckligt med kärlek (olja) och börjar kärva. Jag köpte därför en dimsmörjare att sätta mellan slang och spikpistol, en investering på runt 60 kr, som visat sig vara mycket bra. Spikpistolen kostade runt 500:- ,+/- 100:-, jag kommer faktiskt inte ihåg.

Kompressormässigt klarar du dig med vad som helst egentligen, en spikpistol drar inte mycket luft. Jag har en 150 liters här, den startar en gång om dagen om man jobbar väldigt hårt...

KarlXII skrev:
Jag köpte en billig rackare på Bauhaus efter tips av en hantverkare.
Var det den på 150 liter som var en "billig rackare"? Sådana går väl på 5000 kr och uppåt. Själv tänker jag mig mera 1000 kr för en billig rackare. En sådan räcker som sagt till en spikpistol. Det räcker ju nästan med en cykelpump för att driva spikpistolen. :D

Köpte du pistolen på Bauhaus också?

Nix, det är spikpistolen som är billig och kommer från Bauhaus.
Kompressorn nämnde jag bara som en bisats...

Att satsa på halvdåliga verktyg är dumsnålt tycker jag ;D

Det är som att köpa dåliga kastruller till köket, det, vet vi kvinnor vad det innebär. ;D

Att köpa kvalitetsverktyg blir billigare i längden och man gör jobbet snabbare.

Sweli skrev:
Att satsa på halvdåliga verktyg  är dumsnålt tycker jag ;D

Det är som att köpa dåliga kastruller till köket, det, vet vi kvinnor vad det innebär.  ;D

Att köpa kvalitetsverktyg blir billigare i längden och man gör jobbet snabbare.
Jag veeeeet. Och ändå lär jag mig aldrig. Man står där glad i hågen med ett billigt verktyg från Rusta som antingen går sönder eller gör ett dåligt jobb. Sen åker man och köper ett riktigt verktyg.
Sent skola de saktfärdiga lära sig.

Jag kan inte hjälpa det. Gammelmormor kom från småland så det sitter i blodet.

Gör ett blodbyte då ;D ;D ;D ;D ;D

Köpte en "super lampa" på Rusta. Ladningsbar med jätte batteri, Philips halogenlampa. 299:-.

Jag tyckte det måste vara jätte bra att ha när man jobbar.
Kom hem, laddade den enl anvisning.
När jag behövde den för att flytta på sladdarna till datorn, lyste den 5 minuter, sen slocknade den och gick inte att tända igen :-/

Men man kan aldrig säga att billigare saker är "bara" sk..

Åkte till Bauhaus och köpte en "combi-stege" 2600:-
Några veckor senare ser jag på just Rusta att dom har samma stege (annan märke) för 950:- då blir man glad :-/

Sweli skrev:
Gör ett blodbyte då  ;D ;D ;D ;D ;D
Köpte en "super lampa" på Rusta. Ladningsbar med jätte batteri, Philips halogenlampa. 299:-.
Något blodbyte blir det inte. Jag trivs med att vara snål.

Har faktiskt funderat på den där ficklampan du köpte. Var den verkligen på 1500 W? Provade du grilla flintastek med den? ;)

Jag köpte en lampa på Biltema som uppfyller din beskrivning (förrutom antalet Watt) som fungerar jättebra. Priset var också kring 300 kr. Ett måste om man bygger under den mörka årstiden.

Att du trivs tvekar jag inte en sekund, men trivs din omgivning? ;D

Ang den fantasktiska lampa. Ja det stog på kartongen och det lyser 1500w fast bara några få minuter, sen slocknar den :-/

Jag tänte gå tillbaka med sk.... det är ingenting att ha.

Här kommer facit (från dagens inköp på Bauhaus):

Kompressor 899:- (24 liter, 1.5 hk)
Spikpistol Airy 399:- (tack för tipset Kalle 12)
Slang 10m 219:-

Tillsammans med en näve spik så blev det 1600:-. Helt ok (även för en snåljåp).

(tack för tipset Kalle 12)
Nemas problemas!

Här kommer några till:

Jag rekommenderar fortfarande den där dimsmörjaren för 60 :-.
Om inte...var supernoga med att droppa i nån droppe av den medföljande flaskan efter varje dag och/eller på lunchen om du kör hela dagen.

Spika snett in mot fjädern på virket med ganska bra vinkel, då syns inte spiken överhuvudtaget.

GF, jag såg att takpanelen börjat komma upp...
Hur går det, hur spikar du och hur funkar spikpistolen? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.