20 353 läst · 30 svar
20k läst
30 svar
Sätta upp mosaik i köket
Nja, men det blir ju till att krångla till det med tid, material o pengar. (spånplattans egenskaper, tjocklek, regelverk bakom för ökad styvhet mm). För att ge en "bild" över funktionen, blir det "samma" egenskaper som med ett laminatgolv[/quote]Badger skrev:
Jo sant, de kostar lite mer o tar en timme längre men att man bara skruvar på gips blir samma sak.. där måste du ju ändå göra nått åt skarvarna, typ spakla dom eller nått så att fukt inte kan tränga imellan.... De sas ju att en av anledningarna till att man skulle sätta gips var för att spånskivan drar till sig fukt.
Att spånskivan inte är styv/stabil nog är ju beroende på hur den sitter och hur tjock den är.. Det skiljer ju överallt.. I o med att skåp o bänkar o allt e skruvat mot denna så hjälper de till att styva upp den så att den inte kommer röra sig så mycket som på en öppen vägg.. De e nog minsta problemet.
Nä, jag tror osse på iden att kakla direkt mot spånskivan.. Den ska ju liksom inte ligga i blöt eller så.. Och så mycket fukt kryper de nog inte genom så att plattan skulle börja svälla o bli krokig. Då skulle ju dom omkringliggande väggarna se ut som ballonger när det bara är tapeter på dom.
Trodde det sa sig självt, men visst är det så. Men, det är fuktig miljö så att köra direkt på spånplatta är inget vidare.
Och innan motargumentation kommer: Vad händer när du kokar vatten? Vad är spisen placerad? Var är ungnen placerad? Vad är diskmaskinen placerad? Var är kaffekokaren placerad? mm
Dvs du har en massa saker som avger ånga. Fuktspärr blir överkurs, och skadar inte men köra direkt mot spånplatta
Får väl dra en liten kort historia av flera:
Sambon var och hälsade på en väninna. Hon undrade vad som hade hänt i köket. Lite generat förklarade hennes väninna att de för inte så länge sedan hade sjöstensatt väggen. Men vad hände då? nja, vi satte direkt mot spånplattan.........
Och innan motargumentation kommer: Vad händer när du kokar vatten? Vad är spisen placerad? Var är ungnen placerad? Vad är diskmaskinen placerad? Var är kaffekokaren placerad? mm
Dvs du har en massa saker som avger ånga. Fuktspärr blir överkurs, och skadar inte men köra direkt mot spånplatta
Får väl dra en liten kort historia av flera:
Sambon var och hälsade på en väninna. Hon undrade vad som hade hänt i köket. Lite generat förklarade hennes väninna att de för inte så länge sedan hade sjöstensatt väggen. Men vad hände då? nja, vi satte direkt mot spånplattan.........
Vi har nu bestämmt oss för att först stätta upp renoveringsgips, och sen eventuellt även lägga på en fuktspärr, bara utifallatt. Känns som det är lika bra att göra det ordentligt när man ändå håller på.
Tack för alla tips.
/ Dick och Christina
Tack för alla tips.
/ Dick och Christina
Å andra sidan har man läst på en hel del ställe på forumet att just sjösten suger fukt som attans...Badger skrev:
Jo jag är med på vad du menar.. ville liksom bara ha lite mera argument för att sätta gipset först.. Inget direkt överbevisande har kommit men en del låter troligt..
Men vänta lite nu.... Här pratas om att spånskivan rör på sig pga fukt - det måste vara svårt att snacka bort. Däremot har jag svårt att se att det är kokande vatten eller lite sprut från diskbaljan som får spånet att svälla.... Det som påverkar spånskivan är ju snarare de klimatförändringar vi har inomhus under ett år. Mao är det helt ointressant med en fuktspärr i köket. Vanlig primer som man ändå brukar blaska på gipset är vattenavvisande - det räcker med mycket god marginal. Men som sagt, det måste vara helt andra saker som får träet i huset att ändra storlek.
Stämmer juMathiasS skrev:
Ja, det påverkar "lokalt" pga den ökade koncentrerade kondensen, du är ju "forumgud" i din avatar. Visste du inte detta?MathiasS skrev:
Några exempel på detta: vattenkokare, ånga stiger under väggskåpen och mot väggen. Det är inga stora problem, men stenen hänger inte med i spånets marginella rörelser.
Ett annat exempel. Det finns ett flertal som har förbannat att de har satt passbitar ovanför inbyggnadsugn. Kondensen förstör en hel del......
Samt, det finns en anledning varför man brukar ha köket väl ventilerat :
Det påverkar också givetvis, så ett fletal faktorer spelar in, inte santMathiasS skrev:
Fuktspärr är överkurs som jag sa ovan, men du blir då "bombsäker". Primer har jag också nämnt innan.MathiasS skrev:
Badger >> Har du glömt att det ska upp både fix o kakel/mosaik på spånskivan osse??
Låter så tycker jag.. Allt du beskriver är ju en ren spånskiva som utsätts för dessa prövning.. Tänk på att både fixet och kaklet stoppar ånga o lite stänk väldigt bra. De e ju inte så att du lagar midda dygnet runt.. och en bra köksfläkt tar hand om det mesta.. ang. vattenkokare (dåligt exempel av dig föresten) så kokar denna vattnet på några sekunder för att sedan stänga sig.. du har ju bara ånga under 10 sekunder eller nått..
Låter så tycker jag.. Allt du beskriver är ju en ren spånskiva som utsätts för dessa prövning.. Tänk på att både fixet och kaklet stoppar ånga o lite stänk väldigt bra. De e ju inte så att du lagar midda dygnet runt.. och en bra köksfläkt tar hand om det mesta.. ang. vattenkokare (dåligt exempel av dig föresten) så kokar denna vattnet på några sekunder för att sedan stänga sig.. du har ju bara ånga under 10 sekunder eller nått..
Förstår inte din logik och kunskap angående materialkunskap och olika fysiska egenskaper av olika material och dess integration och samspel samt påverkan av yttre miljö. Det jag beskrev är inget konstigt alls i fysisk mening.Benny_o_Lina skrev:Badger >> Har du glömt att det ska upp både fix o kakel/mosaik på spånskivan osse??
Ånga (kondens) har mycket bra penetreringsegenskaper, betydligt bättre än vatten.
Exemplet på vattenkokare är för att illustrera och ge en bild över förloppet.
Diskussionen i tråden har varit att sätta mosaik/kakel/sten direkt på spånplatta mot alterantivet att sätta en gipsskiva som då ju fungerar som ett "membran" dvs säkerhetsventil för att hantera rörelser samt att eventuellt bättra detta med tätskikt för att ytterligare ge säkerhet eller ifall detta är onödigt.
Kan bara säga att kunskap och logik varierar, men forumet är ju till för upplysning
Grundproblematiken är inte fukt eller fuktskador o dylikt i kök i denna diskussion. Problemetets natur ligger i materialrörelse och vad som händer när detta sker.
Så klart att man ska sätta både gips prima.
Jag försår inte varför man skulle "fuska" med en sådan grej...
Det extra jobb man lägger ner på att gipsa och prima lönar sig i slutändan i alla fall.
Välj istället ett billigare kakel om du anser att kostnaden blir för stor.
Dyrt kakel och taskigt underarbete skulle jag aldrig acceptera...
Är jag onödigt pedant eller?
Det extra jobb man lägger ner på att gipsa och prima lönar sig i slutändan i alla fall.
Var i hela denna diskussionen ser du att kostnaden nämns ?RenoVera skrev:Så klart att man ska sätta både gips prima.
Är endast underlaget som diskuteras........ :
Hej,
Jag vet att det bara är underarbetet som diskuteras här, men som alla vet är det ju ganska kostsamt att sätta upp både kakel och glasmosaik i ett kök.
Då menar jag bara att det är dumt att slarva med underarbetet och kanske upptäcka att vi skulle nog ha satt det där gipset eller primat i alla fall.
Skulle då hellre välja ett billigare kakel och lägga pengarna på ett ordentligt underarbete, om jag ansåg att kostnaden blev för stor.
( Det är ju lätt att falla för dessa 1000kr./kvm-plattorna och bli tvungen att välja bort nå´t annat).
Har inte menat att vara osaklig eller irrelevant, bara delat med mig av mina egna tankegångar.
Jag vet att det bara är underarbetet som diskuteras här, men som alla vet är det ju ganska kostsamt att sätta upp både kakel och glasmosaik i ett kök.
Då menar jag bara att det är dumt att slarva med underarbetet och kanske upptäcka att vi skulle nog ha satt det där gipset eller primat i alla fall.
Skulle då hellre välja ett billigare kakel och lägga pengarna på ett ordentligt underarbete, om jag ansåg att kostnaden blev för stor.
( Det är ju lätt att falla för dessa 1000kr./kvm-plattorna och bli tvungen att välja bort nå´t annat).
Har inte menat att vara osaklig eller irrelevant, bara delat med mig av mina egna tankegångar.
Vem har påstått att det kommer att rasa...?
Men spån är trä och trä rör sig som du säkert vet....
Tycker bara att det är dumt och riskabelt att chansa.
Det måste väl i så fall bero på snålhet, dumhet eller så har man för mycket pengar och vill byta kakel/mosaik ibland.
Det sistnämda stämmer i alla fall inte in på mig, då min renoveringskassa är hyfsat begränsad.
Har lovat mig själv att: Ska det göras, ska det göras ordentligt annars kan det lika gärna vara.
Som sagt, delar bara med mig av mina egna tankegångar.
Tilläggas kan att våra gamla grannar fick klinker lagt i sitt kök av yrkesman. En yta som var ca 1,20mX3,0m. Inte så stor yta alltså, faktiskt ganska jämförbar med just ytan för kakel/mosaik i ett kök. Denna kunniga yrkesman "slarvade" och la direkt på golvspånet. Efter ca 5 år och sättningar i huset hade klinkersen spruckit på två ställen.
Inte så kul kanske..
Men spån är trä och trä rör sig som du säkert vet....
Tycker bara att det är dumt och riskabelt att chansa.
Det måste väl i så fall bero på snålhet, dumhet eller så har man för mycket pengar och vill byta kakel/mosaik ibland.
Det sistnämda stämmer i alla fall inte in på mig, då min renoveringskassa är hyfsat begränsad.
Har lovat mig själv att: Ska det göras, ska det göras ordentligt annars kan det lika gärna vara.
Som sagt, delar bara med mig av mina egna tankegångar.
Tilläggas kan att våra gamla grannar fick klinker lagt i sitt kök av yrkesman. En yta som var ca 1,20mX3,0m. Inte så stor yta alltså, faktiskt ganska jämförbar med just ytan för kakel/mosaik i ett kök. Denna kunniga yrkesman "slarvade" och la direkt på golvspånet. Efter ca 5 år och sättningar i huset hade klinkersen spruckit på två ställen.
Inte så kul kanske..