Alfredo skrev:
Är det inte svårt att hålla rent? Tänker att "saker" lätt fastnar i mellan plattorna, eller har du kant i kant?
Nix. Inget fastnade. Ska försöka hitta foton på detta. Det var i min tidigare lägenhet.

Edit. Lyckades.

• kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Ärligt talat förstår jag inte problemet... :blushing:

Det kommer råd om hur man ska lösa saker och ting på detta forumet men ändå så ska det ofta hittas på alternativa lösningar som inte är ok... :S

Varför inte bara ta till sig råden som kommer och göra vad branschen kräver... :rolleyes:

Limma upp kakeln på spånet med fix avsett för detta, typ Fleixicol men då får man ett helvetes problem om man en dag vill byta kakeln...

Limma upp 6mm gips med t.ex Flexicol och sätt kakeln på detta och då är det iaf lite lättare den dagen man vill byta...

Skruva dit 6mm gipsen väldigt försiktigt så inte skruvskallarna går in för mycket i gipsen...
Risken med detta moment är att det inte blir så hållfast då det krävs försiktighet att skruva så tunn gips och därför rekommenderas det att limma den typen av gips...
Dock underlättar det när man ska byta kakel och har man på känn att det kan bli aktuellt så kan detta vara ett alternativ för en del.
Det kom 3-4 råd som var ganska motsägande, därav min undran. Men förmodligen är jag korkad som inte begrep. Tur att såna som du finns, så vi nybörjare blir uppmuntrade att våga fråga om hjälp.

Merkurius skrev:
Det kom 3-4 råd som var ganska motsägande, därav min undran. Men förmodligen är jag korkad som inte begrep. Tur att såna som du finns, så vi nybörjare blir uppmuntrade att våga fråga om hjälp.
Det var absolut inte personligt riktat till dig för det är ganska ofta som det (trots många förklaringar från folk som berättar hur saker ska göras) ändå ska hittas på andra lösningar.

Som att limma upp med silicon t.ex... ;)

Undrade bara varför.

Dessutom tyckte jag inte där var så mycket som var motsägelsefullt då merparten förklarade att man inte bör kakla på spån mer än i yttersta nödfall, som t.ex när man har en spånskivevägg på kortänden och inte vill bygga på med gips så det blir för tjockt så man ser en tjock avslutning...

Klart man ska våga fråga om hjälp om man är osäker... Det är ju det forum som detta är till för och jag tror knappast jag skrämde dig så du blev rädd för att fråga saker... Åtminstonde var det inte min mening... ;):blushing:

Den som inte frågar, får inget veta.

Det är bättre ställa 1000 frågor och göra rätt, än att inte fråga o göra fel om och om igen.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.