6 156 läst · 36 svar
6k läst
36 svar
Sätta dosor bakom liten central?
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Det man kan göra är att man köper en
http://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/centraltele-dosa-vit
och sätter bakom. Men köper man bara en vettig centralkapsling från de stora märkena så löser man de smidigt. Dock köp alltid en central 1-2 storlekar större än vad man tycker sig behöva. Man vet aldrig om man vill ha ett extra uttag eller om man ska ha något tidur etc i det i framtiden. Dessutom så säger föreskrifterna att man ska lämna minst 20% ledigt. (lite variation beroende storlek).
http://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/centraltele-dosa-vit
och sätter bakom. Men köper man bara en vettig centralkapsling från de stora märkena så löser man de smidigt. Dock köp alltid en central 1-2 storlekar större än vad man tycker sig behöva. Man vet aldrig om man vill ha ett extra uttag eller om man ska ha något tidur etc i det i framtiden. Dessutom så säger föreskrifterna att man ska lämna minst 20% ledigt. (lite variation beroende storlek).
Det var en mindre sån variant jag länkade till i inlägg 4, http://www.elbutik.se/product.html?product_id=130598&category_id=1962
Hur monteras dessa och hur lägger man OSB + gips runt dom?
Har 45 mm monteringsutrymme och den jag länkade till är 48 mm djup.
Jodå, centralen är en storlek större än vad som behövs med >20% lediga platser.
Hur monteras dessa och hur lägger man OSB + gips runt dom?
Har 45 mm monteringsutrymme och den jag länkade till är 48 mm djup.
Jodå, centralen är en storlek större än vad som behövs med >20% lediga platser.
-=fullmoon=- skrev:Det man kan göra är att man köper en
[länk]
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Regla på väggen annars och få allting infällt? och lite mer isolering? Om inte annat för ljudet
Jag satte upp Elkos lite mindre variant av denna och det blev riktigt bra, ordning och reda-=fullmoon=- skrev:Det man kan göra är att man köper en
[länk]
Det lite högre djupet verkar vara anpassat så att det går genom skivan (bra för mig då första skivan är OSB) .
/Dea
/Dea
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Liknande trådar
-
Hur hittar jag bjälken bakom ett gipstak för att sätta upp tung lampa?
Belysning -
Kan jag sätta friskluftsventiler bakom ytterpanelen i luftspalten? Istället för att borra genom ytterpanelen?
Lösvirke & Timmerhus -
Sätta golv/sockel-list i gipsvägg med plåtregel bakom (limma fast..?)?
Golv -
Sätta eldosor och rör bakom befintlig vägg?
El -
Sätta upp skåp i badrum med endast gips bakom kaklet?
Badrum