Nu har jag mätt och klurat.
Följande klingbredder gäller:
Panther: 2,5 mm
Universal W28: 2,5 mm
Fintandad: 2,6 mm
Man bör tillverka ett shim som är rund med ytterdiametern 42 mm, innerdiametern 20 mm och tjockleken 0,05 mm.(Hälften av skillnaden i bredd) Shimet skall monteras på den fintandade klingan. En utflyttning och omsågning av alla gummilister behövs. Jag skall se om det finns lämpliga hålpipor här på jobbet.
Någon som vill köpa ett sådant shim? Om jag erbjuder det gratis på forumet kommer jag nog att få tillverka många
Man bör tillverka ett shim som är rund med ytterdiametern 42 mm, innerdiametern 20 mm och tjockleken 0,05 mm.(Hälften av skillnaden i bredd) Shimet skall monteras på den fintandade klingan. En utflyttning och omsågning av alla gummilister behövs. Jag skall se om det finns lämpliga hålpipor här på jobbet.
Någon som vill köpa ett sådant shim? Om jag erbjuder det gratis på forumet kommer jag nog att få tillverka många
Jag svarar mig själv:
Det fanns lämpliga hålpipor, men man kan inte stansa med hålpipor i 0,05 mm mässingsplåt, avsett för shimsning, med hålpipor. Det blir bara skrynkligt och konstigt.
I stället kommer jag att montera bort klingan och ta bort den precisionsslipade stålgrej som sitter innanför. Den sitter bara trädd på axeln. Man bör kunna använda stålgrejen som mall för att rita på mässingsshimset. Därefter kan man nog klippa med sax modell mindre, typ nagelsax för det lilla hålet och en vanlig skarp sax för periferin.
Det fanns lämpliga hålpipor, men man kan inte stansa med hålpipor i 0,05 mm mässingsplåt, avsett för shimsning, med hålpipor. Det blir bara skrynkligt och konstigt.
I stället kommer jag att montera bort klingan och ta bort den precisionsslipade stålgrej som sitter innanför. Den sitter bara trädd på axeln. Man bör kunna använda stålgrejen som mall för att rita på mässingsshimset. Därefter kan man nog klippa med sax modell mindre, typ nagelsax för det lilla hålet och en vanlig skarp sax för periferin.
Det låter intressant, men jag vet inte vad ett shim är för nåt. Har du möjlighet att lägga upp en/flera bilder som kan hjälpa mig att förstå?
Shim betyder ungefär tunt mellanlägg. I det här fallet skall shimet användas för att flytta ut sågklingan 0,05 mm.
Shim - Wikipedia, the free encyclopedia
Shim - Wikipedia, the free encyclopedia
mattiasp skrev:Nu har jag mätt och klurat.
Först: är din Z48 klinga 2,6mm? Min är bara 2,2?
Angående bredden på shimsen, så beror det ju på bredden på klingas stomme också, kanske är den samma på alla festools klingor?
Så här har jag räknat:
(skärbredd - tjocklek stomme) / 2 = hur långt till vänster om fästet i maskinen som klingar skär.
För Festool fintandad: ( 2,2 - 1,6 ) / 2 = 0,3mm
För Dewalt series 30, 30T: (2,4 - 1,5) / 2 = 0,45mm
Alltså bör jag shimsa dewaltklingan 0,45-0,3=0,15mm. Verkar detta stämma?
//Daniel
Jag tog bredderna från Festools hemsida och förutsatte att stommen var lika tjock. Om stommen var lika mycket tjockare som klingan var bredare, skulle det ju inte vara något problem? Jag förutsatte att stommens tjocklek var konstant, eftersom problemet faktiskt finns.
Jag vet inte om det är skillnad på festools olika stommar, jag har nämligen bara 1 festoolklinga och en dewaltklinga. Min festoolklinga är den som kom original med sågen och den är 2,2mm bred.mattiasp skrev:
Vilka andra tillverkare gör sänksågar?
Nämdes lite tidigaremattiasp skrev:Faktum är att Makita har kommit med en TS55-kopia till makitapris. Väl värt att titta på. Dessutom finns Mafell, men priserna på Mafell är i samma härad som Festool. Dessutom är det dåligt med Mafellåterförsäljare i Sverige.
Jämför följande maskiner med skena, varvtalsreglering, utan systainer :
Makita SP6000X1 Tauchsäge
Festo TS 55 EBQ-FS Tauchsäge
Makitan har faktiskt lite bättre specifikationer än Festoolen
Produkter som diskuteras i tråden