fiskbuggaren skrev:
Jag är på jag efter en billig fulskena. Är det någon som vet om scheppachsskenorna passar till festool?
Och som en service till världen, här är en jämförelse mellan scheppachsskenorna och dito festool.

ImageUploadedByByggahus.se1389463052.815336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1389463035.538603.jpg
Skapa konto

Det största problemet synes mig vara att det upphöjda partiet är för brett. Det gör att standardfestooltillbehör inte kommer att passa. Det borde inte vara helt omöjligt att såga/fräsa etc till rätt bredd men nu börjar det bli lite mindre av en enkel, billig ersättare till de vanliga skenorna.

• Gilla
llehs
  • Laddar…
fiskbuggaren skrev:
Det största problemet synes mig vara att det upphöjda partiet är för brett. Det gör att standardfestooltillbehör inte kommer att passa. Det borde inte vara helt omöjligt att såga/fräsa etc till rätt bredd men nu börjar det bli lite mindre av en enkel, billig ersättare till de vanliga skenorna.
Det anser jag skulle vara ett mindre problem då det är en engångsmanöver (om än inte helt trivialt). Det största problemet avsett jag är att man måste börja mäta och räkna varje gång man ska göra ett sågsnitt. Och sen får man inget splitterskydd heller.

pyro skrev:
Det största problemet avsett jag är att man måste börja mäta och räkna varje gång man ska göra ett sågsnitt. Och sen får man inget splitterskydd heller.
Sant. För mitt tänkta användningsområde (betongspårfräsning) är det problem jag skulle ha ändå. För sänksågning duger det förstås inte.

fiskbuggaren skrev:
Och som en service till världen, här är en jämförelse mellan scheppachsskenorna och dito festool.

[bild]
[bild]

Men nu jämför du fel skena. Det finns en skena för den större sänksågen på Jula och jag tror faktiskt den är lika som Festool. Kollade lite på den och funderade på att köpa en på prov till min Festool såg, för den såg exakt ut som mina andra skenor. Men det var med ögonmått :)

oceanis skrev:
Men nu jämför du fel skena. Det finns en skena för den större sänksågen på Jula och jag tror faktiskt den är lika som Festool. Kollade lite på den och funderade på att köpa en på prov till min Festool såg, för den såg exakt ut som mina andra skenor. Men det var med ögonmått :)
Men verdammt!

Den här kanske? http://www.jula.se/styrskena-020187

Varför hittar jag den aldrig när jag vandrar runt planlöst på jula? Den påstås ju ska finnas i lager.

Jag har en annan tråd med en fråga om scheppach kvalitet. Efter övervägande så tänker jag avstå lågprismärkena när det gäller sänksågen. Där vill jag ha kvalitet och precision. Maskiner som Kap/ger, cirkel och tigern kör jag gröna Bosch. Har dock en lågpris klingsåg för "skrotsågning" som jag använder då det kan finnas risk för spik mm.

• Gilla
aptet
  • Laddar…
Det är klart att det finns märken som ser likadana ut. Många fabrikat har inte egna fabriker, utan får ett urval från fabrik X i säg Kina. Där finns det olika prisklasser att välja på. de väljer en och sätter sedan sin färg och dekal på denna maskin.

Detta resulterar i att Y antal märken säljer samma såg.

Ja, det är ju enkel affärslogik att de får sålt fler enheter om de säljer till ett gäng olika företag som i sin tur får slåss med varandra på marknaden. Dessutom slipper de alla problem med reklamationer från gnälliga slutkunder.

Tyvärr gör det inte produkterna bättre, snarare tvärtom.

ImageUploadedByByggahus.se1393055390.556139.jpg
Skapa konto
Nu med rätt skena. Som synes är inte heller den här identisk. Den extra flärpen gjorde till exempel att jag inte kunde köra sticksågen med skenan.

Vilken extra flärp tänker du på? På bilden ser det ut som dom är helt lika vilket jag tyckt när jag stått och kikat på skenan på Jula.

Menar du gummi/plast flärpen som är svart längst till höger på bilden. För den finns, fanns i alla fall, förr på Festool också. Det är ju ett "splitterskydd" som skall sågas in beroende på klingans tjocklek. Tjockleken skilde förr på Fetools olika klingor men jag tror inte att det gör det längre.

Så om det är den du menar så ser den ut att saknas på din orginalskena.

ullberg
Fiskarbuggen avser den lilla extra flärpen på höger sida av det vänstra T-track:et, den finns inte på Festool och ställer till det med vissa jiggar (tror woodwhisperer har gjort exakt samma jämförelse tidigare, med samma resultat)

Fiskarbuggens Festoolskena har splitterskydd, det är mjölkvitt och syns inte så bra på bilden dock.

/U

• Gilla
Freddeuce
  • Laddar…
Nä.....naturligtvis den lilla aluminiumkanten till vänster. Såg den nu.

Jaha då gick inte den snikaren utan man får köra original.

Flärpen på spåret längst bak. Sitter även på makita skenor för tippskyddet.

Passar Festool sågen bra på skenan i övrigt?
Jag har en Makita sänksåg och skulle vilja ha en kort 800 mm skena billigt och då verkar detta vara ett vettigt alternativ.
Är det någon som har erfarenhet av Makita på Meec/Scheppach skena?

Då ingen svarat passar jag på att svara själv. Idag så köpte jag en skena på Jula (Meec) för 295 kr (nedsatt från 395 kr).
Min tanke är att kapa denna i en 80 cm och en 37 cm. Skenan är kompatibel med min Makita SP6000 sänksåg och jag har provat Makitan på Jula skenan och den glider bra. Känns lika som Original skenan.

När jag detalj studerar skenorna bredvid varandra så kan det skilja några tiondelar vid den extra utstickande flänsen som Makita skenan har för att förhindra att sågen tippar. Men jag kan inte se att det har någon funktionell betydelse. Se bilder nedan.

Jag köpte även Julas skarvstycke för 99 kr som passar bra även på Makitas skena. Skarvstyckena är även de väldigt lika Makita original till utseende med en extra skyddsplåt som förhindrar tryckmärken i aluminium skenan. Jag köpte min Makita SP6000 med dubbla 1400 mm skenor från Axminster för 3-4 år sedan. Dock så var Axminster snåla och skickade bara med ett enkelt skarvstycke och jag har sedan dess varit på jakt efter ett enkelt skarvstycke. Men i Sverige säljs de bara parvis för ca 400 kr och det är lite saftigt.

ImageUploadedByByggahus.se1394653051.081235.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1394653063.781301.jpg
Skapa konto

• Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.