Kollade lite snabbt efter billigare sänksågar. Är det bara jag som inte ser skillnad på de bifogade bilderna? (Styrskenan är aningen olik i konstruktionen, kanske skiljer sig åt på varianterna 800/1400mm(?))
Jula rear nu ut sin såg för 600kr, tidigare pris 1100kr. Den andra varianten tror jag mig sett på två andra sajter, reas för ca 1050kr inklusive 1400mm styrskena.
Detta var ingen fråga utan bara lite kul
Jula rear nu ut sin såg för 600kr, tidigare pris 1100kr. Den andra varianten tror jag mig sett på två andra sajter, reas för ca 1050kr inklusive 1400mm styrskena.
Detta var ingen fråga utan bara lite kul
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dessa två sågar har diskuterats otaliga gånger här på forumet och min uppfattning är att allas uttalanden pekar mot samma spår - Dåliga toleranser, glapp i klinga, glapp mot skena och så vidare...
Min personliga uppfattning är att man får vad man betalar för - Alltid kört Festool själv men skulle inte tveka att köpa en Makita av samma kaliber för en mindre peng.. Däremot skulle jag aldrig lägga pengar på vare sig en "Meec" eller en "Scheppach"...
Citerar min kära fars ord: "Ska du göra ett bra jobb, ska du ta mig fanken ha bra verktyg..."
Min personliga uppfattning är att man får vad man betalar för - Alltid kört Festool själv men skulle inte tveka att köpa en Makita av samma kaliber för en mindre peng.. Däremot skulle jag aldrig lägga pengar på vare sig en "Meec" eller en "Scheppach"...
Citerar min kära fars ord: "Ska du göra ett bra jobb, ska du ta mig fanken ha bra verktyg..."
Vilka två sidor rear ut Scheppach sågen?
Bauhaus har den för 799:- i alla fall. http://www.bauhaus.se/scheppach-sanksag-pl45.html
Och Harald 649:- http://www.harald-nyborg.se/scheppa...m_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign
Och Harald 649:- http://www.harald-nyborg.se/scheppa...m_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign
Kollar man på Scheppach skenan i Nattugglans första inlägg & sen skenan på de i Stefans länkar, så är de olika. Precis som skillnaden mellan skenorna i de inledande inlägget. Men en eller två "styrningar" på skenan. Är det en ny modell på G med bättre styrning, därav utförsäljning av de gamla??
Det finns två modeller utav Scheppach sågen, PL45 och CS55. Den sistnämnda har två "styrningar".frav skrev:
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Jag köpte en Scheppach CS55 (med 1400mm styrskena) hos Harold Nyborg för ett år sen. Använder den rätt flitigt. Har inte märkt någon glapp i klinga, men däremot glapp mot skena och den dåligt påklistrade gummilisten ramlade av.
Men... I praktiken fungerar sägen trots övannämda brister verkligen bra. När man såger, och håller maschinen 'rätt' märks glappen knappast. Gummilisten får man fixa själv med tex. lite kontaktlim. Har försokt fixa glappen genom att klistra ett remsa vulkaniseringstape (ca. 0.3 mm tjock) på kanten av skenan. Detta fungerar, men är egentligen inte nödvändigt. För pengarna är sågen rätt så bra tycker jag
Men... I praktiken fungerar sägen trots övannämda brister verkligen bra. När man såger, och håller maschinen 'rätt' märks glappen knappast. Gummilisten får man fixa själv med tex. lite kontaktlim. Har försokt fixa glappen genom att klistra ett remsa vulkaniseringstape (ca. 0.3 mm tjock) på kanten av skenan. Detta fungerar, men är egentligen inte nödvändigt. För pengarna är sågen rätt så bra tycker jag
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Jag har också en Scheppach CS55 med 1400mm skena. Tycker den fungerar alldeles utmärkt med tanke på sitt pris.
Gummilisten (splitterskyddet) lossnar som sagt. Plano Maskin, där jag köpte min såg, varnade för det redan vid köpet och tipsade om att när detta händer bör man köpa Festools splitterskydd istället då den sitter bättre.
I övrigt har sågen funkat kanon utan märkbara glapp. Allt som är sågat än så länge har blivit perfekt!
Gummilisten (splitterskyddet) lossnar som sagt. Plano Maskin, där jag köpte min såg, varnade för det redan vid köpet och tipsade om att när detta händer bör man köpa Festools splitterskydd istället då den sitter bättre.
I övrigt har sågen funkat kanon utan märkbara glapp. Allt som är sågat än så länge har blivit perfekt!
Jag har den lilla från Jula med längre skena från Bauhaus.
Som amatörbyggare med eget hus och precis nyrenoverat badrum dög den fint. Den kom till mer användning än vad jag trodde när jag köpte den.
Köpte sågen för 300 på halva reapriset och skenan för 350. Som amatör skulle jag aldrig få för mig att lägga pengar på en dyrare.
Men blir man upphetsad av festool så är det ju bara att handla!
Som amatörbyggare med eget hus och precis nyrenoverat badrum dög den fint. Den kom till mer användning än vad jag trodde när jag köpte den.
Köpte sågen för 300 på halva reapriset och skenan för 350. Som amatör skulle jag aldrig få för mig att lägga pengar på en dyrare.
Men blir man upphetsad av festool så är det ju bara att handla!
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag är på jag efter en billig fulskena. Är det någon som vet om scheppachsskenorna passar till festool?