S
Hahaha 🤣
 
Behöver man köpa skena från samma märke om man köper sänksåg eller fungerar det med vilken som?
 
F Funcadelic skrev:
Behöver man köpa skena från samma märke om man köper sänksåg eller fungerar det med vilken som?
Boschsåg funkar på Boschs, Festools, Makita och Mafell.

Festool och Makita funkar på sina, men inte på Boschs.

Så viss kompatibilitet finns men läs på innan du klickar på köp. 👍
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
Jag hade samma funderingar för ett år sedan, slutade med att jag köpte bosch 57G som funkar med skena. Var mer allround för att kapa reglar etc men funkar fint för att kapa hyllplan, bänkskivor mm med.
Men visst kan en sänksåg mera, men den begränsar på andra sätt.
 
  • Gilla
Funcadelic och 1 till
  • Laddar…
Är sänksåg bättre än cirkelsåg för att klyva brädor? Ska klyva 1 cm på runt 11st fasadbrädor, körde några med cirkelsågen men tyckte det va svårt att få ett rakt och bra snitt, blev lite vågigt.
 
För att klyva brädor rakt använder man en bordssåg.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Är sänksåg bättre än cirkelsåg för att klyva brädor? Ska klyva 1 cm på runt 11st fasadbrädor, körde några med cirkelsågen men tyckte det va svårt att få ett rakt och bra snitt, blev lite vågigt.
sänksåg fungerar bra till att klyva brädor, plank och reglar. Men det fungerar lika bra med cirkelsåg på skena eller med rätskiva också. Båda kräver dock att materialet ligger stilla och att skena och såg ligger stabilt. Ofta får man lägga ut material i samma tjocklek bredvid det man ska klyva som stöd.

En bordssåg är ju enklast, men dyrast.
 
PeterFalun
har kört med Cirkelsåg HK 55 EBQ med gerskena och vanlig skena i några år nu.
inte billigt men fungerar väldigt bra
 
  • Användning av en Festool cirkelsåg HK 55 EBQ med gerskena för träbearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bart Bart skrev:
En bordssåg är ju enklast, men dyrast.
Två Festool-skenor plus skarvstycke är dyrare än en bordssåg med tillräcklig precision... Sen tillkommer sänksågen.
 
useless useless skrev:
Två Festool-skenor plus skarvstycke är dyrare än en bordssåg med tillräcklig precision... Sen tillkommer sänksågen.
Så kan det vara. Sen finns det billiga sänksågar som har tillräcklig precision också. Samt ännu billigare cirkelsågar och enkla hemgjorda rätskivor som blir ruskigt billiga.
 
Köpte ett paket med blå Bosch 18V nyligen. Tyvärr var cirkelsågen en GKS 57-2, dvs inte 57G när jag nu kollade.
Men sulan har spår under så jag får kolla om den trots allt inte fungerar.
Om jag lägger in en bild kanske någon kan ge en vink?
Översikt av en blå Bosch GKS 57-2 cirkelsåg från undersidan som visar spåren i sulan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mojjen skrev:
Har både en gammal sladd driven festool sänksåg, och en batteridriven cirkelsåg som funkar på samma skena. Cirkelsågen har lite ”sänksåg” funktion. Men har jag mycket som skall klyvas med långs bitar så föredrar jag sänksågen. Speciellt om jag sågar på en skiva direkt på golv etc. Då är skyddskåpan för klingan rätt jobbig på cirkelsågen. Sänksågen har bättre precision, splitterskydd klyv kniv mm. Däremot för korta kapsnitt så är cirkeln med fsk420 skena grym. Skulle jag behöva välja 1 så hade jag nog valt sänksågen, men inget självkkart val. Beror på vilken fas i bygget man är. Tidigt med mycket grovt, regling etc, cirkelsågen. Slutfas med mycket skivor, hyllor, golv bänkar, sänksåg.
A AndersS skrev:
Köpte ett paket med blå Bosch 18V nyligen. Tyvärr var cirkelsågen en GKS 57-2, dvs inte 57G när jag nu kollade.
Men sulan har spår under så jag får kolla om den trots allt inte fungerar.
Om jag lägger in en bild kanske någon kan ge en vink?
[bild]
Jag har denna såg som är mycket bra och väldigt smidig även utan skenstyrning när jag sågar på plats. (Har också 57G med skenor och en Dewalt DW745 bordssåg). Med parallellanslaget, stor snabbvinkel på 30cm och linjaler klarar man de mesta utan en dedikerad skena. Det är inte möjligt att montera denna såg på en riktig skena
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Jag har denna såg som är mycket bra och väldigt smidig även utan skenstyrning när jag sågar på plats. (Har också 57G med skenor och en Dewalt DW745 bordssåg). Med parallellanslaget, stor snabbvinkel på 30cm och linjaler klarar man de mesta utan en dedikerad skena. Det är inte möjligt att montera denna såg på en riktig skena
Glömde att nämna att säkerheten på denna såg utan klyvkniv är mycket bra som tvärnitar klingan om den kommer i kläm
 
Jag har aldrig använt en sänksåg men tvivlar inte över fördelarna.

Än så länge har det dock fungerat alldeles utmärkt med min cirkelsåg med skena. Har nyligen skaffat klämmorna -som jag tycker är för dyra- som hör till skenan vilket kommer göra sådana här kapningar ännu smdigare.

Cirkelsåg monterad på skena kapar trämaterialet på ett arbetsbord, med nya klämmor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Så kan det vara. Sen finns det billiga sänksågar som har tillräcklig precision också. Samt ännu billigare cirkelsågar och enkla hemgjorda rätskivor som blir ruskigt billiga.
Jo, men om behovet är att kunna klyva långa brädor så kanske man ska lägga pengarna på en bordssåg istället för en sänksåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.