Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
P paralun skrev:
Just nu på Flightradar24 och enstaka plan över vårt arma land som ska rädda världen.
Är det någon som har påstått att Sverige ska rädda hela världen eller håller du bara på och tramsar?
Varför tror du att inget annat land än Sverige har flygskatter?
Vad jag kan se har t.ex. Tyskland flygskatt och de är högre än Sveriges.

Det lär sitta många svenskar i de där planen du ser över Väst-, Syd- och Centraleuropa så det handlar inte bara om några enstaka plan.

D Dayangel skrev:
Tillgång och efterfrågan. Den konstlade bristen på biodrivmedel kommer minska när det inte behöver blandas i lika mycket vanlig soppa och det finns mer kvar till HVO. Skogsägare och biomassaproducenter gråter, andra jublar.
Jo men nu tror jag själv mer på e-metanolspåret.
Men det retar väl gallfeber på de miljöreligiösa att Bill Gates satsar på det här inkl att han sitter som ordförande i TerraPower i USA dvs kärnkraft.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...atsar-pa-gront-bransle-i-ornskoldsvik--n8zebw

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Flygskatten skulle höjas visst , bra det kan ju förhoppningsvis minska miljöpåverkan.
Man behöver inte åka till Thailand för att sola , men man behöver ta sej till sitt jobb.
Man åker inte till Thailand för att sola utan för att fly den svenska vintern, jag hörde något om att det kanske skulle skrivas in i FN:s mänskliga rättigheter.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Är det någon som har påstått att Sverige ska rädda hela världen
Vissa av de svenska politikerna verkar tro att vi kan detta som väl är så sitter de i opposition nu......

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det någon som har påstått att Sverige ska rädda hela världen eller håller du bara på och tramsar?
Varför tror du att inget annat land än Sverige har flygskatter?
Vad jag kan se har t.ex. Tyskland flygskatt och de är högre än Sveriges.

Det lär sitta många svenskar i de där planen du ser över Väst-, Syd- och Centraleuropa så det handlar inte bara om några enstaka plan.
Jo nu jobbar flygindustrin själva med det här och det spelar liksom ingen roll vad vi självplågar oss med.
Enbart rent trams att våran flygskatt skulle ha någon som helst påverkan.

Om den första flygningen över Atlanten med enbart biobränsle
https://www.tv4play.se/klipp/49e893...baf272ecf1518&playlist=4IAYFJFU8GOuFxWHxQlxbO

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
A
K Kasken skrev:
Med en logiken borde HVO100 och etanol vara subventionerat så det kostade mindre vid pump än fossila bränslen.

Läser du på lite ang framställningen av dessa "ickefossila" bränslen så inser du väldigt snart att det knappast är brist på efterfrågan som gör att det inte tillverkas mer....
För ett par år sedan så höjdes diesel subventionerna till jordbruket med en krona men endast för den fossila dieseln....
En rödgrönröra satt vid makten...
Samma rödgrönaröra satt vid makten något år tidigare när försvaret köpte nya lastbilar av Volvo som var Euro3 klassade, det hade civila åkare aldrig fått köpa och använda i trafik, där gällde det endast Euro6...

Krilleman
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men nu tror jag själv mer på e-metanolspåret.
Men det retar väl gallfeber på de miljöreligiösa att Bill Gates satsar på det här inkl att han sitter som ordförande i TerraPower i USA dvs kärnkraft.
[länk]
Varför skulle någon som vill motverka försämringen av klimatet och miljön (gissar att det är det du menar med miljöreligiös) ha något emot grönt bränsle som e-metanol som gör sjöfartens bränsleanvändning bättre?

A
P paralun skrev:
Jo... plastpåsskatt, reduktionsplikt, förpackningar..

Riktiga självplågare är vi väl som gått på det här som inte ett dugg påverkar det globala hotet.
Jag hörde att om världen utsläpp motsvarar ett år så motsvarar lilla Sveriges utsläpp 8 sekunder så visst gör det nytta om vi stoppar alla våra utsläpp....

Krilleman
maxmsm skrev:
Jag hörde att om världen utsläpp motsvarar ett år så motsvarar lilla Sveriges utsläpp 8 sekunder så visst gör det nytta om vi stoppar alla våra utsläpp....
Hela Svea Rikes utsläpp över ett år genererar 0,18% all all världens utsläpp.

Det är fakta, men siffran har förskönats till 0,2 på sista åren...

https://dnv.se/ar-sverige-en-miljobov/

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Reduktionsplikten på flyg kommer att dra iväg de kommande åren. Det kommer att ha en mycket större effekt än den vi haft på bilbränslen.
Jag läste att den svenska skogsindustrins utsläpp är lika stort som övrig industri och all fordonstrafik och ändå räknas inte skogsindustrins utsläpp för den får tillgodoräkna sej skogens minus, tyvärr så får inte skogsägaren tillgodoräkna sej något alls från sin egen skog detta har våra smarta politiker beslutat.
Troligen är många av dem stora aktieägare i skogsindustrin.

BirgitS
P paralun skrev:
Jo nu jobbar flygindustrin själva med det här och det spelar liksom ingen roll vad vi självplågar oss med.
Enbart rent trams att våran flygskatt skulle ha någon som helst påverkan.

Om den första flygningen över Atlanten med enbart biobränsle
[länk]
Sen när jobbar flygindustrin med flygskatter och på vilket sätt menar du att de gör det?
För det är ju vad "Jo nu jobbar flygindustrin själva med det här" som svar på mitt inlägg betyder.

Har du inte förstått att när något blir dyrare så minskar efterfrågan?
Du bryr dig inte om flygresor eller oxfilé etc. blir dubbelt eller hälften så dyra?
De flesta människor har inte den ekonomin att de kan resa och äta exklusivt hur mycket de vill, och ändå mindre när priserna går upp.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle någon som vill motverka försämringen av klimatet och miljön (gissar att det är det du menar med miljöreligiös) ha något emot grönt bränsle som e-metanol som gör sjöfartens bränsleanvändning bättre?
Jo för att Bill Gates numera är en sann kärnkraftsvän och e-metanol behöver då elenergi för att framställas.
https://www.terrapower.com/people/bill-gates/
Det går liksom inte ihop för de miljöreligiösa i sin iver att bekämpa kärnkraft.

Krilleman Krilleman skrev:
Hela Svea Rikes utsläpp över ett år genererar 0,18% all all världens utsläpp.

Det är fakta, men siffran har förskönats till 0,2 på sista åren...

[länk]
Och om vi stänger Sverige idag och dödar befolkningen så dröjer det ca max 4 månader innan befolkningsökningen på planeten har kompenserat det bortfallet med råge, men vi är ju så duktiga, eller hur...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
maxmsm skrev:
Varför tror du att Sverige är ensam om att minska utsläppen?
EU verkar gemensamt för det och tillsammans är vi inte så små.
Per person är svenskar kraftigt överrepresenterade när det gäller utsläpp i världen. Vem har lättast att minska sina utsläpp, den som förbrukar mycket eller den som förbrukar lite?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.