3 202 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Sänka granitkantsten för uppfart
Håller på och sätter sådana som kantsten i trädgården. De är ~30cm höga och väger ca 100kg per meter. I såna här sammanhang så gjuter man fast dem i betong.
Det går lättare än man tänker sig att kapa med vinkelslip och en billig diamantskiva för granit. Skär skåror där du vill ha snittet, så djupt det går, från båda sidor. Sen drämmer man till med slägga så spricker de förhoppningsvis på rätt ställe. Det går också att skära parallella spår med några centimeters avstånd, och hugga bort det som är mellan med en huggmejsel
Det går lättare än man tänker sig att kapa med vinkelslip och en billig diamantskiva för granit. Skär skåror där du vill ha snittet, så djupt det går, från båda sidor. Sen drämmer man till med slägga så spricker de förhoppningsvis på rätt ställe. Det går också att skära parallella spår med några centimeters avstånd, och hugga bort det som är mellan med en huggmejsel
Tackar!pacman42 skrev:
Ca 10 cm på vänstersidan vilken är den som jag planerar att sammanfoga med högersidan (som kommunen gjort). Högersidan är ca 5-6 cm.S sinuslinus skrev:
Tackar!pacman42 skrev:
Tack för idén som helt klart är bra och skulle säkert vara helt perfekt.. Dock kommer utseendet skiljas från resterade kantsten och därav blotta mitt "icke tillåtna" jobb.Farstatjej90 skrev:
Okej, så fastgjuten i betong från botten. Hade hoppats på att den endast var kilad eller liknande, men det minskar möjligheten att ta upp bitarna för att kapa och sätta ner igen. Har du slagit till med slägga likt man klyver ved eller tror du det skulle funka att snitta in sig med vinkelslip på sidan mot gatan och därefter drämma till när den ligger på plats för att "kapa" den på längden?S Staffan-N skrev:Håller på och sätter sådana som kantsten i trädgården. De är ~30cm höga och väger ca 100kg per meter. I såna här sammanhang så gjuter man fast dem i betong.
Blir det väldigt rakt där du kapat stenen? Försöker du efterlikna de där skrovliga utseenedet på något sätt efteråt?
Det finns inget sätt att göra utan att det syns.......F filipcc skrev:Tackar!
Ca 10 cm på vänstersidan vilken är den som jag planerar att sammanfoga med högersidan (som kommunen gjort). Högersidan är ca 5-6 cm.
Tackar!
Tack för idén som helt klart är bra och skulle säkert vara helt perfekt.. Dock kommer utseendet skiljas från resterade kantsten och därav blotta mitt "icke tillåtna" jobb.
Okej, så fastgjuten i betong från botten. Hade hoppats på att den endast var kilad eller liknande, men det minskar möjligheten att ta upp bitarna för att kapa och sätta ner igen. Har du slagit till med slägga likt man klyver ved eller tror du det skulle funka att snitta in sig med vinkelslip på sidan mot gatan och därefter drämma till när den ligger på plats för att "kapa" den på längden?
Blir det väldigt rakt där du kapat stenen? Försöker du efterlikna de där skrovliga utseenedet på något sätt efteråt?
Den sågade ytan ser slät och sågad ut, för mitt projekt ser jag till att kapa på baksida och kortsidorna där det inte syns tekniken att såga paralella snitt och hugga bort den som är mellan ger en mer levande yta, men det är nog svårt att få bort spåren helt.F filipcc skrev:Tackar!
Ca 10 cm på vänstersidan vilken är den som jag planerar att sammanfoga med högersidan (som kommunen gjort). Högersidan är ca 5-6 cm.
Tackar!
Tack för idén som helt klart är bra och skulle säkert vara helt perfekt.. Dock kommer utseendet skiljas från resterade kantsten och därav blotta mitt "icke tillåtna" jobb.
Okej, så fastgjuten i betong från botten. Hade hoppats på att den endast var kilad eller liknande, men det minskar möjligheten att ta upp bitarna för att kapa och sätta ner igen. Har du slagit till med slägga likt man klyver ved eller tror du det skulle funka att snitta in sig med vinkelslip på sidan mot gatan och därefter drämma till när den ligger på plats för att "kapa" den på längden?
Snyggt, tack för detta! Har själv nyfiket försökt leta områden där just detta sker för att se hur det går till, men i vår lilla kommun så är det inget som händer dagligen. Spontant känns det som bitarna är lite väl otympliga och som nedan säger är det ju ren stenåldersteknik att knacka sten så det blir nog lösningen.P Peter_Ker skrev:
Detta var orden som behövdes. Lutar garanterat åt huggmejsel och slägga (om än med en liten första hjälp av vinkelslip).P Peter_Ker skrev:
Stort tack för info! Lär bli paralella snitt och huggmejsel. Kommer återkomma i tråden senare i vår/sommar när projektet genomförsS Staffan-N skrev:
Det är fasen strax over decimetern så lite väl att köra över dagligen (... och ja, min bil är rätt låg men inget moddat )J jonte0 skrev:
Liknande trådar
-
Regeringen vill sänka stödet för solceller
Artikelkommentarer -
Hur sänka fukthalt i suterrängförråd? Avfuktare eller frånluftsfläkt?
Ventilation -
Varför vill mäklaren sänka sin egen värdering
Köpa & Sälja hus -
Sänka med vatten, hur hade ni gjort för att få bort det?
Gräsmatta -
hur funkar sugfläkt på dräneringsrör för att sänka radon
Vatten & Avlopp