Hur många kWh lever ni på per år?

  • Antal röster
    69
Brukar inte peka finger åt folk som skarvar med regler. Men detta är ett rätt kraftigt övertramp i mina ögon. Vid tjänstledigt har man rätt till 15h vecka. När man har längre så är ju tanken att man också bidrar skattemässigt till sin kommun. Att då utnyttja systemet, genom att lämna 40h, innebär att verksamheten med skattepengar skall toppa upp personal som du inte skattar för. I mina ögon är detta en gränsdragning till bidragsfusk (Dock inte juridiskt :) ) Om man tar tjänstledigt för att bygga, så är det ett beslut man tar för att komma billigare undan med sitt hus. Man behöver då även väga in att täcka in kostnad för sin barnomsorg utanför de 15h man har rätt till, anser jag.

Tråden är lång, så jag vet inte vad som svarats. men skapa företag räcker tyvärr inte, du måste också visa att du förvärvsarbetar där, att äga aktier etc är inte samma som en anställning, och som tjänstledig står du fortfarande som anställd i det bolaget. Att ta lön även ur egen firma, blir otroligt dyrt med skatter och egenavgifter, så då faller iden. Möjligen kan ett upplägg med en enskild firma som man inte formellt bedriver verksamheten i underlätta ovanstående fusk, genom att man hänvisar till denna som arbetsgivare. Då trampar man nog dock steg längre ut på isen i det fall man blir granskad. Speciellt som enda chansen att detta kommer upp för diskussion sannolikt är om det finsn en angivare.

Nog om moral, min är inte heller alltid den starkaste. Vad jag förstått finns det inte några större sanktioner mot sådant här missbruk. Så om TS vill köra så är det bara att chansa och köra vidare som idag. Så länge ingen granne är sur och tjallar, eller en personal vet vem han är, så kommer sannolikt aldrig detta upp till ytan. Men om det gör det, så är det högst sannolikt att han omedelbart ombeds komma in med en ny plan baserad på 15h (Bli av med platsen tror jag är extremt långsökt om än möjligt).
 
Mnoxen Mnoxen skrev:
Blockerar du tillskott kommer termisk desinfektion inte uppnås. Den behöver 6khw under varmvatten
Hej, jag har desinfektionen inställd på natten mot söndag morgon, och såg i appen att desinficeringscykeln gick bra även om tillskottet är blockerat. Tydligen ignorerar styrprogrammet blockeringen tillfälligt för den använde några extra kWh tillskott under processen. ...och by the way så räcker det bra med bara 3kW på tillskottet för att tempen ska gå upp ordentligt. med 250 liter i tanken stiger tempen ca 3,5 grader i timmen per kWh om man inte tappar ut nåt samtidigt
 
P pidberg skrev:
Hej, jag har desinfektionen inställd på natten mot söndag morgon, och såg i appen att desinficeringscykeln gick bra även om tillskottet är blockerat. Tydligen ignorerar styrprogrammet blockeringen tillfälligt för den använde några extra kWh tillskott under processen. ...och by the way så räcker det bra med bara 3kW på tillskottet för att tempen ska gå upp ordentligt. med 250 liter i tanken stiger tempen ca 3,5 grader i timmen per kWh om man inte tappar ut nåt samtidigt
Hej!

Det finns 3st rubriker där man kan ställa tillskott,
Eller välja reducera x.
Max med kompressor
Max utan kompressor
Max under VV

Vad har du ställt in?
 
Mnoxen Mnoxen skrev:
Hej!

Det finns 3st rubriker där man kan ställa tillskott,
Eller välja reducera x.
Max med kompressor
Max utan kompressor
Max under VV

Vad har du ställt in?
Jag har 3-6-3 kW på de tre Max ovan :) 3kW räcker bra på varmvattnet. Övriga inställningar är orörda på tillskottet förutom att jag har tillskottet blockerat. För nytillkomna tittare så verkar faktiskt VP:n vara så pass intelligent så den ignorerar blockeringen tillfälligt under desinficeringen. Jag blev supernöjd när jag upptäckte det.
 
P pidberg skrev:
Jag har 3-6-3 kW på de tre Max ovan :) 3kW räcker bra på varmvattnet. Övriga inställningar är orörda på tillskottet förutom att jag har tillskottet blockerat. För nytillkomna tittare så verkar faktiskt VP:n vara så pass intelligent så den ignorerar blockeringen tillfälligt under desinficeringen. Jag blev supernöjd när jag upptäckte det.
Så du har blockerat tillskottet här?

Fungerar det bra när det blir kallt, har du annan stödvärme?

Vad har du för förbrukning senaste dagarna?
 
  • Digital skärm med svenska menyalternativ för inställningar relaterade till värme och elektriska system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram visar energiförbrukning och temperatur över tid, med staplar och linjegraf, i mörkt gränssnitt.
Jepp, det är där det är blockerat.
Vi har en frånluftsvärmepump också. De senaste dagarna har totala dygnsförbrukningen legat på 35-37 kWh per dag i Eslöv. Vi har drygt 21 grader inne hela tiden.
 
P pidberg skrev:
Jepp, det är där det är blockerat.
Vi har en frånluftsvärmepump också. De senaste dagarna har totala dygnsförbrukningen legat på 35-37 kWh per dag i Eslöv. Vi har drygt 21 grader inne hela tiden.
Glömde skriva att vi har ett litet hus, under 100m²
 
P pidberg skrev:
Glömde skriva att vi har ett litet hus, under 100m²
Ok vi har ungefär samma förbrukning senaste tiden, aningen mindre med elpatronen aktiverad.

150kvm 2 plan och 17° på ivt402, över det får vi elda eller luftluftvärmepump.

Hur gick det när det var som kallast -10--20°?

Så då kör den enbart kompressorn utom när du har termisk desinfektion?

Använder du anywhere 2 appen där du kan se förbrukningen tydligare?
 
Vi har bara haft IVT:n 3 veckor så det har inte varit så kallt än. Tycker appen är dålig, konstiga statistikfunktioner och man ska ha kopplad rumsgivare för att det ska vara meningsfullt.

"Så då kör den enbart kompressorn utom när du har termisk desinfektion?" - Jepp, och det räcker bra med desinfektion en gång i veckan. Skulle kunna vara en gång i månaden också.
 
  • Gilla
Larsen210
  • Laddar…
P pidberg skrev:
Vi har bara haft IVT:n 3 veckor så det har inte varit så kallt än. Tycker appen är dålig, konstiga statistikfunktioner och man ska ha kopplad rumsgivare för att det ska vara meningsfullt.

"Så då kör den enbart kompressorn utom när du har termisk desinfektion?" - Jepp, och det räcker bra med desinfektion en gång i veckan. Skulle kunna vara en gång i månaden också.
Ja vi har rumsgivare, men du kan ändå se förbrukningen för pumpen vilket kan vara intressant, det finns ju både anywhere 1 & 2 app.
2an är enklare att se totalen över månad/år.

Håll koll på innetemperaturen om det sjunker ute för det är troligt att den inte orkar värma med bara kompressorn. Vi hade 13-14° inne i 2 dagar när jag var bortrest och -20°. Ett vattenrör frös. Luftpumpen var avstängd.
Kompressor slutar jobba när det går under 15-16° inne då det inte finns någon värme att återvinna.
 
Bra tips :) Ja den behöver ett varmt hus att jobba med. Man ska helst inte labba för mycket med nattt/dagsänkningar av temp för det kan bli för kallt i förångaren då. Jag håller koll så förångaren aldrig går under nollan.
 
P pidberg skrev:
Bra tips :) Ja den behöver ett varmt hus att jobba med. Man ska helst inte labba för mycket med nattt/dagsänkningar av temp för det kan bli för kallt i förångaren då. Jag håller koll så förångaren aldrig går under nollan.
Vi har samma hela tiden, bara att i november december körde vi 16° vilket var lite för kallt utan stödvärme :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.