Haagbard skrev:
En säljare på K-rauta berättade att dom sålde en riktig skitborrmaskin för några år sedan i rätt stora mängder, mellan 100 och 200 st och detta i Örebro, alla utom EN vart reklamerade........dom undrade länge var den sista borrmaskinen var och bara några veckor tidigare kom en äldre man in med den.......trasig, dock var han så nöjd med den att han absolut ville köpa en likadan  :surprised:

Han påpekade även att Silvan just nu sålde likadana maskiner  ;D

Tycker historien låter otrolig, lämnar därför ingen garanti på sanningshalten, men kanske var det sant.
Jag har köpt en "skitborrmaskin" från Jula. 150spänn med tre års garanti. Verkar funka bra. Har även använt den som skruvdragare bara för att jäklas. Kan det bli bättre? ;D

Matti skrev:
Det är mitt bästa tips: kolla hur sladden ser ut, kort och plastigt = låg budget...
hallonröd går extremt bort

Matti skrev:
Det är mitt bästa tips: kolla hur sladden ser ut, kort och plastigt = låg budget...
...luktar den illa och är sträv så är det proffskvalité. :)

Framerate skrev:
...luktar den illa och är sträv så är det proffskvalité.  :)
på sladden iaf *ASG*

Snåla aldrig med verktyg.
"Bra verktyg gör halva jobbet".

ols skrev:
Ja precis. Den som kom på det måste tillverka verktyg.

Jag har köpt såinihelvitta många maskiner av bra kvalitet i hopp om att jag skall kunna slöa varannan kväll och vara ledig på söndagar. Fasen heller.... :(

ols skrev:
ÄH! En duktig snickare är bra även med dåliga verktyg. 8)

Framerate skrev:
...luktar den illa och är sträv så är det proffskvalité.  :)
.......sa flickan......eller......ähum :-X

Haagbard skrev:
.......sa flickan......eller......ähum  :-X
;D ;D

sveno skrev:
ÄH! En duktig snickare är bra även med dåliga verktyg. 8)
Ja, men det tar oftast längre tid och tid är pengar.
Eller mer fritid om man så vill...

micke_011 skrev:
javisst, och jag skulle dessutom vilja se den proffssnickare som frivilligt visar sig på rusta inhandlandes en styck hammare á 19kr eller en tving á 14,90.
Det beror väl på att för proffssnickare så är tid pengar. Själv räknar jag min fritid i dagar och timmar, inte kronor och ören. Men jag håller med om att det är mycket mer lättjobbat med bra verktyg och det är kul med nya leksaker.

Men en duktig snickare kan åstadkomma mycket med verktyg som andra kastar bort. Min farfar var slöjdlärare och i hans gamla verkstad så finns inte många verktyg som en vanlig människa (jag inräknad) skulle kunna göra något vettigt med. Men när han var aktiv så gjorde han mycket snygga och bra möbler med de verktygen.

Det gäller förövrigt många gamla hantverkare. Det kan vara en ren njutning att se hantverkargubbar jobba. Det ser ut som om de knapp gör nåt, men de får mycket gjort. En annan flår omkring som en skållad råtta och stökar till och resultatet imponerar ofta föga på någon annan än en själv. :)

Det finns två talesätt som det kan vara passande att påminna om i den här diskussionen:

"Man får vad man betalar för"

"Bra verktyg är halva jobbet".

Köper man billiga verktyg kan man ju åtminstone skylla på dem när det blir snett och krokigt... ;)

Ang. K-rautas borrmaskiner, en bekant berättade om ett parti billiga kompressorer (tryckluft) 20-30 st som han importerade från en dansk grossist. De var billiga och totalt värdelösa, de flesta skar! :D Efter ett antal haverier krediterade den danska firman hela beställningen... :p

Har en s.k. sticksåg... Den heter power craft. Deras egen stavning på maskin är power carft...

Lite lattjo, den slår inte alltid av när man släpper gasknappen. Ska bara använda den några centimer till.

köp inte den svindyra häftapparaten rapid R83 plasten sprack direkt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.