U Utsliten och utdömd skrev:
Ang brygglån eller övergångslån, kräver banken säkerhet för dem?
Tänker att, om de inte planerar låna på sitt nya boende så kan det bli sjukt dyrt att lösa ut pantbrev för flera miljoner bara för brygglånet.

Men jag skulle också säga nej till att de får bo kvar när ni slutfört affären. Går väll skriva hyreskontrakt för de dagarna men juridiken om det blir problem kan va en ordentlig risk. Alternativet är väll att de skjuter inflytt på huset de ska köpa och bor nån vecka i hyres/hotell/inneboende emellan. Det finns andra sätt för dem att lösa det på :)
Precis. Så tänker ja också. De kanske inte ska ta nya lån.
Hur de tänker och anledning tänker ja inte är av så stor vikt för dig (köpare).
Jag hade en köpare som ville ändra tillträdes dag. Nu vart de inte så pga att mäklaren inte hade någon tid. Men tror inte de är några problem bara alla kan. Men de viktiga är att den som äger huset är den som bor/har huset. Så ingen lever där som inte är ägare. Pga försäkringar mm. När de inte fanns tid att ändra datum i vår affär så önskade köparna komma och lämna saker innan tillträde och de rekommenderade inte mäklaren om de skulle hända något med sakerna.
Hoppas allt löser sig.

M MrQuint skrev:
Tack för svaren!

Jag meddelade dem att jag inte går med på några sådana ändringar.

Deras svar var då att de ändå ville ha tillträdesdagen lite tidigare (men åtminstone till en tid efter att de fått tillträde till sitt nya boende).

Har lite svårt att se varför de vill korta ned tiden de har på sig men jag svarade att så länge de känner sig säkra på att de faktiskt hinner tömma och städa huset på de få dagarna (det är, i deras förslag, bara 5 dagar mellan de två tillträdesdagarna) så har jag givetvis inget emot att kunna flytta in lite tidigare, även om jag egentligen inte har någon sådan brådska och inte riktigt förstår varför de vill minska sina tidsmarginaler.
Säg ok med hyra på 5-10 000 för tiden ni äger och tar risker, försäkringar, el, avlopp, sophämtning och vatten.

Lycka till.

M MrQuint skrev:
För att förtydliga vad gäller mäklare. Så fort jag fick förfrågan från dem kontaktade jag även mäklaren och hans svar var, precis som alla i tråden, att jag skulle säga nej .

Så ja, en mäklaren finns och han har också varit inblandad även om jag givetvis önskat att säljarna pratat med honom först istället för att börja komma och ställa märkliga frågor direkt till mig.

Har så sett inte kontaktat honom efter deras nya förslag de kom med som ett alternativ efter att jag tackade nej, att bara ändra tillträdesdagen lite men då åtminstone till ett datum på "rätt" sida deras tillträdesdag för huset de flyttar till. Antar att han behöver bli inblandad om det skulle bli aktuellt med en sådan ändring, för att skriva ett tilläggsavtal.

Sedan är tillträdesdatumet i köpekontraktet redan lite luddigt skrivet, efter som det, efter det angivna datumet står "eller annat datum om så överenskommes" så vet inte vad för justeringar som ryms inom det.
Då det gäller tilträdesdatum och skrivelsen i kontraktet så är den skrivelsen mer eller mindre standard... för att underlätta om man kommer överens om ett annat datum än det i kontraktet. Då det öppnar för ett tilläggsavtal... Men som sagt om man kommer överens, inte att ena parten kan bestämma...

• Gilla
Erik Rudhe
  • Laddar…
Inte ert problem. Säljaren får lösa allt. Hur skall de hinna med att flytta ut. Flyttstäda etc.Till tänkt datum. De kan bli kvar långvarigt. Vad gör du dom köpare då?

A Aras Nossnoj skrev:
Vet inte om du är fastighetsmäklare... men du skriver att risken övergår vid tillträdet. I detta fallet skulle ju tillträdesdagen ändras! Då finns ju ingen risk.... :)
Det är jag och TS skriver ju att köparna vill ha TT och sen bo kvar i huset. Det hade jag aldrig rått någon säljare till. Händer något när de bor kvar är det köparens kostnad.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Låter som en snål säljare som vill spara lite pengar på att minska tid för brygglån

D D_Fastighetsmäklare skrev:
Det är jag och TS skriver ju att köparna vill ha TT och sen bo kvar i huset. Det hade jag aldrig rått någon säljare till. Händer något när de bor kvar är det köparens kostnad.
Självklart! Då håller jag med 100%… 👍missuppfattade säljaren….

Det här är det du betalar mäklare för att lösa.
Finns ingen anledning att frångå avtalat tillträdesdatum eller låta någon bo kvar, dessutom går det inte på så kort tid ändra det med bankerna och de tider de bokar för detta.
Oftast går det få brygglån räntefritt, men det är absolut inte ditt problem.
Ingånget avtal gäller.

• Gilla
Christer g Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.