Mikael_L
mathiash77 skrev:
Jag baserar detta på att mäklaren sitter på samma möte och har samma åsikt: Att papperna ska fram.
Mäklaren har absolut ingen makt att skriva om avtal och kontrakt.
Möjligen kan mäklaren fråga säljaren snällt om denna kan tänka sig att likvidera befintligt kontrakt och upprätta ett nytt.

Vore jag säljare skulle jag bara gapskratta samt överväga att anmäla mäklaren till FMI.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om intyget är viktigt kan det finnas en möjlighet att kontakta företaget som gjort arbetet om man kan ta reda på detta. De bör kunna hitta äldre intyg. Juridiken kring intyg är inte enkel men i princip gäller det bara mot den som betalt arbetet. Det kan även tänkas att föreningen begär kopia av intyg och har detta. Sen finns kanske en risk att det inte finns något intyg pga eget jobb , svartjobb eller slarv med papper och att säljaren gett löften som inte infrias.
Om det senare blir krångel i badrummet så är det komplicerat att bedöma vad som är föreningens ansvar och innehavarens ansvar . Mycket finns skrivet till exempel hos branschorganisationen Bostadsrätterna

Är badrummet något år så är det bara att ringa firman som gjort det så finns det kvalitetsdokumentet i bkrs databas, är det flera år gammalt så var det papper man skrev för hand och då kanske det inte finns kvar.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Om intyget är viktigt kan det finnas en möjlighet att kontakta företaget som gjort arbetet om man kan ta reda på detta. De bör kunna hitta äldre intyg. Juridiken kring intyg är inte enkel men i princip gäller det bara mot den som betalt arbetet. Det kan även tänkas att föreningen begär kopia av intyg och har detta. Sen finns kanske en risk att det inte finns något intyg pga eget jobb , svartjobb eller slarv med papper och att säljaren gett löften som inte infrias.
Om det senare blir krångel i badrummet så är det komplicerat att bedöma vad som är föreningens ansvar och innehavarens ansvar . Mycket finns skrivet till exempel hos branschorganisationen Bostadsrätterna
Vi sa till honom att göra det, kontakta företaget och be om ett nytt.
Därför tar jag för givet att om han inte kan presentera några dokument på måndag så finns det inga, alltså har han då ljugit om detta.

Har man gjort badrummet själv så fyller man i ett liknande kvalitetsdokument.
Tror att bla Ardex har ett sånt på sin sida

B Bellat skrev:
Däremot om det visar sig att skadan sker och det inte är fackmannamässigt gjort så kan jag använda detta intyget mot firman/säljaren för att driva att det är dom som får stå för kostnaden då dom uppenbarligen skrivit ett falskt intyg.
Jag vet inte om bostadsrätter skiljer sig från vanliga fastigheter, men det normala är att man driver eventuella anspråkskrav mot säljaren. Sen är det upp till dom att driva saken vidare till utföraren eller den dom köpte av om det är relevant.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag vet inte om bostadsrätter skiljer sig från vanliga fastigheter, men det normala är att man driver eventuella anspråkskrav mot säljaren. Sen är det upp till dom att driva saken vidare till utföraren eller den dom köpte av om det är relevant.
Det kan nog stämma. Men så som jag förstått det efter massor av läsning är att det underlättar för mig att ha detta intyget om jag skulle behöva driva det i framtiden

useless useless skrev:
Det är rätt stora skillnader
I en fastighetsaffär är det jordabalken som styr, t.ex har man rätt att reklamera dolda fel i tio år, plus att det bara är skriftliga avtal som gäller. Köparen genomför lämplig åtgärd och kräver säljaren på pengar - hur mycket pengar man får har däremot egentligen inget med kostnaden för åtgärden att göra...

En bostadsrätt är ingen fastighet, det är lösöre. Den affären regleras av köplagen (eller möjligen konsumentköplagen... osäker åå vad som gäller vid nyproduktion, eller om säljaren är brf själva). Dvs precis som vid köp av en telefon. Begreppet dolda fel finns inte, utan man kan reklamera ett fel på varan. Man har två års reklamationsrätt. Vid en reklamation har säljaren alltid rätt att avhjälpa felet, och det är inte köparen som avgör om det ska repareras eller ej.

Så jo - det är skillnader. Om hantverkaren lämnar 10 års garanti, så gäller det åtagandet gentemot uppdragsgivaren (om inget annat avtalats med hantverkaren). Men om det blir en fuktskada i brf-lägenheten inom två år kommer hantverkaren antingen direkt eller indirekt att bli inblandad, sker det senare hänger det på vad som står i garantiutfästelsen.
Sker samma sak i en bostad som ingått o en fastighetsaffär, spelar det mimdre roll vem garantin gäller mot. Säljaren kommer kunna åberopa garantin under hela garantitiden.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
sunnis
B Bellat skrev:
Okej, vi får se vad som händer :) jag kommer att fortsätta driva detta vid nästa möte. Antingen papper eller ersättning så får vi ta det därifrån. Vi anser att det är säljaren som inte följer sin del av avtalet då han har lovat att det finns dokument. Eftersom jag frågade redan vid visningen då mitt bud inte skulle vara aktuellt om säljaren inte kunde påvisa att badrummet är fackmannamässigt utfört. Detta har alltså påtalats redan då och är inget som jag nu i efterhand kommit på att tjafsa om.
Har även varit i kontakt med LF och det stämmer som tidigare sagt, intyget har inget värde för dom. Däremot om det visar sig att skadan sker och det inte är fackmannamässigt gjort så kan jag använda detta intyget mot firman/säljaren för att driva att det är dom som får stå för kostnaden då dom uppenbarligen skrivit ett falskt intyg. DÄR är min säkerhet.
Som jag har skrivit innan så hade det varit en helt annan sak om säljaren/mäklaren sagt redan vid visning när jag frågade att dokument inte finns. För då hade jag ställt mig till det när jag la mitt bud.
Men att först säga att dokumenten finns och på så sätt driva upp priset, och sen inte kunna presentera dom när det väl kommer till kritan, det får varningsklockorna att ringa hos mig . Han har dessutom haft över 1 månad på sig att leta fram dom och säger vid mötet att han inte "orkat leta"..... Inget bra intryck
B Bellat skrev:
Har du ens läst vad jag skrivit ovan? Varför skulle jag komma med nya krav?
Detta är ett krav som ställts redan vid visningen?
Har INGA problem att betala vad vi kommit överens om ifall han håller sin del av avtalet.
Väldigt tråkig och onödig kommentar.
Finns det ett påskrivet köpekontrakt eller inte? Läser man en del svar så utgår en del att ni har ett bindande köpekontrakt påskrivet och en del svar baseras på att det inte finns. Du skriver att ni har ett avtal men tidigare skrev du att du avstod från att skriva under tills intyget var på plats?

Ett påskrivet köpekontrakt där ni har avtalat om dessa handlingar ska finnas så blir det väldigt problematiskt för säljaren om de inte finns, har ni inte ett avtal mellan er så är nog risken stor att säljaren kommer tacka nej till ditt bud och gå vidare med en annan köpare, tänker mest för din skull så du inte blir av med chansen om du verkligen vill ha lägenheten.

sunnis sunnis skrev:
Finns det ett påskrivet köpekontrakt eller inte? Läser man en del svar så utgår en del att ni har ett bindande köpekontrakt påskrivet och en del svar baseras på att det inte finns. Du skriver att ni har ett avtal men tidigare skrev du att du avstod från att skriva under tills intyget var på plats?

Ett påskrivet köpekontrakt där ni har avtalat om dessa handlingar ska finnas så blir det väldigt problematiskt för säljaren om de inte finns, har ni inte ett avtal mellan er så är nog risken stor att säljaren kommer tacka nej till ditt bud och gå vidare med en annan köpare, tänker mest för din skull så du inte blir av med chansen om du verkligen vill ha lägenheten.
Vi har skrivit kontrakt i samband med att jag betalade handpenning, under detta mötet påtalades det att kvalitetsintyget ska fram då säljaren inte hade dom med sig den gången. Han lovade då att han skulle leta fram dom till tillträdesdagen.
Dagen innan tillträde ringde jag säljaren och påminde honom.
Dagen för tillträde, då jag ska skriva under överlåtelsen så visar det sig att säljaren inte orkat leta fram dom.
Jag sa då att jag inte skriver under någon överlåtelse innan dom papperna är framme eftersom att jag, i samband men underskrift, tar på mig allt ansvar för lägenheten.
Mäklaren tog då fram ett dokument ang framflytt av tillträde till måndagen den 22/7 som vi skev under så säljaren fick ytterligare en vecka på sig att leta fram papperna alt ringa firman och begära nya papper.

sunnis sunnis skrev:

Enligt inlägg 11 har handpenning betalats etc, vilket nog kan tolkas som att ett köpekontrakt upprättats och skrivits på. Troligen innehåller det inga särskilda villkor angående badrummets status, däremot utlovade säljarenmuntligt att ta fram intyg. Om det finns med ett löfte om underlag i köpekontraktet om dokumentation begår säljaren ett brott mot avtalet om det inte kommer fram. Om det däremot är så att köpekontrakt finns utan villkor är det svårt för köparen att hävda att köpet inte fullföljs om dokumentationen inte kommer fram. Köparen kan möjligen sedan hävda att säljaren inte levererat ett muntligt avtal om dokumentation. Men så länge som ingen skada skett på badrummet är det svårt att hävda att detta har någon ekonomisk betydelse

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
sunnis
Ok! Dåså, du är det ju ett helt annat läge.

Dessvärre så tror jag inte du kan göra något konkret åt saken. Stå på dig, men att kräva 100tkr eller kräva att köparen ska vara ekonomisk ansvarig för ett nytt badrum i framtiden, det sistnämda kan du aldrig tvinga någon till.

Hitta ett sätt att kompensera köpeskillingen, men tar du i för mycket och vägrar skriva på så kan säljaren driva det här vidare att det är kontraktsbrott från din sida och häver avtalet. M.a.o kan du om du strular mer sätta igång en process, du kan t.o.m bli ersättningsskyldig till säljaren som då kanske inte kan genomför sitt nya bostadsköp - det är mycket värre än ett muntligt "dasspapper" saknas. Din handpenning kan också brinna inne... Första som sker om det skiter sig rejält.

Du sitter i samma båt som säljaren eftersom ni har ett avtal. Har du dragit på detta i en månad så är det är rätt lång tid. Stå på dig men starta inte tusen gånger värre process bara.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
sunnis
K klimt skrev:
Enligt inlägg 11 har handpenning betalats etc, vilket nog kan tolkas som att ett köpekontrakt upprättats och skrivits på. Troligen innehåller det inga särskilda villkor angående badrummets status, däremot utlovade säljarenmuntligt att ta fram intyg. Om det finns med ett löfte om underlag i köpekontraktet om dokumentation begår säljaren ett brott mot avtalet om det inte kommer fram. Om det däremot är så att köpekontrakt finns utan villkor är det svårt för köparen att hävda att köpet inte fullföljs om dokumentationen inte kommer fram. Köparen kan möjligen sedan hävda att säljaren inte levererat ett muntligt avtal om dokumentation. Men så länge som ingen skada skett på badrummet är det svårt att hävda att detta har någon ekonomisk betydelse
K klimt skrev:
Ja såg det. Slarvigt av mig.

Då är de ju sämre läge för TS om hon vägrar skriva på då kan ju säljaren börja processa om betydligt värre saker. Säljare har ju också rättigheter.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bellat skrev:
Så här har det gått till:
1. Visning, renoverat badrum. Jag frågar mäklare om dokument finns, han säger ja.
(även om man gör det själv så måste man dokumentera för att få det godkänt? ingen dokumentation alls finns just nu)
Bud läggs och köparen godkänner
2. Träffas hos mäklare för att betala handpenning osv, dokumenten kommer på tal igen och säljaren lovar att dom finns och ska ta fram dom. Jag nämner även där att det är ett krav att dokumenten finns för att detta ska vara aktuellt.
3. 1,5 månad senare en söndag ringer jag och påminner säljaren, han säger då att han inte orkar leta.
Dagen efter träffas vi hos mäklaren för att betala det sista och överlåta lägenheten, säljaren har då inte med sig dokumenten och är plötsligt osäker på om dom existerar.
Överlåtelsen skjuts upp 1v för att han ska hinna leta fram dom.

Där står vi nu.
Nu kommer det några inlägg från mig som låter sura och lite otrevliga, men jag vill dig bara gott, på det viset att det är bättre att du besitter lite mer kunskap om hela processen, vad saker heter, vad som gäller. Så läs gärna noga, du behöver inte gilla vad jag skriver, men du bör fundera över det.

Detta inlägg (ovan) besvarade några icke ställda frågor, samt några smått ointressanta och sekundära frågeställningar.

Men den viktiga frågan besvarades inte, den som vi verkligen ville få ett svar på, och en av de viktigaste för dig själv, var ifall något kontrakt upprättats, dvs har ni ingått avtal om BRF.överlåtelse.

Det är en extremt avgörande fråga, ifall kontrakt är tecknat. Nu har vi ju fått svaret på detta, sent omsider, kontrakt är tecknat.

För innan kontrakt är i princip ingen bunden av något (gällde det fast egendom, dvs fastigheter med eller utan hus på, så hade det stämt till 100%, där är ingen bunden av något före undertecknande av kontrakt, men för bostadsrätter är det lite annorlunda).
Men efter undertecknat kontrakt är båda parter helt och fullt bundna av detta avtal. Och kan åka på både avtalsbrott och skadestånd ifall man inte uppfyller det som står i kontraktet.

Så nu inser du säkert att just kontraktet är det absolut viktigaste. Och precis allt som var viktigt för affären borde ha införts i kontraktet. Har du inte sett till att detta om dokumentationen för badrummet har införts i texten i kontraktet så har du en enorm uppförsbacke.
Då är din enda chans att hävda att det föreligger ett muntligt sidoavtal till kontraktet, men en sådan konstruktion kommer ses med stor misstänksamhet på vid en ev rättslig prövning.
För att det ska gå hem i rättsinstans så krävs det att detta var viktigt för dig som köpare och då kommer frågan direkt - om det nu var viktigt, varför skrevs det inte in i kontraktet.

Har du sett till att detta krav är infört i kontraktet - grattis, då har du en mycket mer bekväm väg framåt.

Lärdom - kontrakt och avtal är allvarliga saker. Tänk på det - hela livet ut.
Allt man avtalar om måste man hålla, även om det är muntligt. (Nu borde det gälla säljaren också, men en uppförsbacke, som sagt).
Och när man gör upp sådana här saker, sånt som faktiskt kostar 7-siffriga mängder pengar, så är alltså kontraktet och andra skriftliga avtal guld värda, se till att allt som är viktigt är infört i detta.

edit:
B Bellat skrev:
Vi va 3st + säljaren som satt i mötet när säljaren lovade att papper fanns och att jag skulle få dom. Muntligt avtal med 3 vittnen
Detta kan ju kanske ge stöd till att det föreligger ett muntligt tilläggsavtal. Men det är ändå ganska tunt, hade fortfarande varit bra mycket bättre att det stått i kontraktet.
Om motpartens jurist är något att ha så kommer denne driva tesen att det som sades inte var något avtal, inte som säljaren uppfattade det i alla fall. Utan att säljaren mer uppfattade det som en önskan att köparen skulle få pappren ifall de återfanns.
För varför var det inte annars med i avtalstexten ...?

Redigerat:
  • Gilla
Henkan Sundberg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bellat skrev:
Det kan nog stämma. Men så som jag förstått det efter massor av läsning är att det underlättar för mig att ha detta intyget om jag skulle behöva driva det i framtiden
Jag ser det som av relativt lite värde att ha intyget för att driva något i framtiden.

Intyget behöver ju dels inte ens vara korrekt, dvs motsvara det faktiska utförandet, eller så kanske det visar på att allt är korrekt och det sen visar sig vara det. På vilket sätter hjälper det att ha intyget i sin hand, vare sig det är korrekt eller inte.
Det kanske t.o.m är bättre att du aldrig fått se något intyg ...?

Jag tycker det har kommit mycket svar i tråden om f-bolags inställning och kravet på att intyg ska finnas osv. Jag har inget direkt att tillföra. Jag tycker du själv tillmäter intyget en alldeles för stor vikt.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.