Jag har inte hävdat att man inte skulle betala eller tillträda, utan att man jämte 4:12 JB skulle kunna hålla inne del av betalningen då säljaren inte följer avtalet. Det är en betydande skillnad.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inte hävdat att man inte skulle betala eller tillträda, utan att man jämte 4:12 JB skulle kunna hålla inne del av betalningen då säljaren inte följer avtalet. Det är en betydande skillnad.
Nja, JB säger "får köparen göra avdrag på köpeskillingen", men det förutsätter ju att man kommer överens om att reglera det vid tillträdet. Säljaren kan ju vägra acceptera det och endast skriva under om fullt avtalad summa betalas in, och på så sätt lägga över bollen på TS att begå avtalsbrott. Det finns ju en risk att de vill spela hardball då juristen hävdar att det inte är en fast installation.

Kommer man överens behövs inget lagstöd. Det där är en uttrycklig skrivning just för att köparen ska kunna hålla inne betalning oberoende av vad säljaren säger.

Sen är det klart att man inte kan hålla inne betalning hur som helst och att det kommer att bli problem med tillträdet. Bara en sådan sak som värderingen av ett gammalt larm är ju knepig, men jag tror att säljaren svårligen kan neka tillträde till någon som betalar 99 % av köpeskillingen och med anförande av lagstöd och nämnande av ett specifikt fastighetstillbehör som grund håller inne den sista procenten.

Och lite ska ju mäklaren få jobba för sitt levebröd ibland också.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Står larmet uppskrivet i prospektet?
Kan inte se att du skrivit det någonstans, utan endast att du sett det på bilder?

Vad räknas som fast installation? Om jag t.ex har en projektor som sitter fastskruvad i taket, hör den till huset och ska följa med i köpet även fast den inte räknas upp i prospektet?

Frågar delvis för att jag själv ska sälja ett hus senare i år.

Jag skulle släppa idén om att få mäklaren att betala något. Pengarna är en fråga mellan dig som köpare och säljaren. Mäklaren kan förvisso ha begått fel, men det gör inte denne ersättningsskyldig.

Ska man spela hårt rekommenderar jag att man ser till att kontraktet är underskrivet, sen vid överlåtelsemötet först ser till att besiktiga fastigheten och därefter meddelar att då fastigheten inte överensstämmer med det avtalade så avser du hålla inne (upp till) 23.600 kr av köpeskillingen i enlighet med 4 kap. 12 § jordabalken.

Varför 23.600? Jo, då blir det småmål i domstolen och riskerar inte att bli nämnvärt dyrt ens om du förlorar. Och jag skulle hålla inne pengar snarare än att försöka få tillbaka dem efteråt för att slippa vara den som stämmer inför domstol.

Fan vet iofs. om jag skulle välja att bråka om något sådant för egen del, och skulle jag det skulle jag se till att vara synnerligen säker på att jag hade rätt i sak: att larmet verkligen var med i objektsbeskrivningen och att det andra larmet inte var en fullgod ersättning osv.

Och hade jag fått veta säljarens inställning före kontraktsskrivning (alltså inte bara före överlåtelsedagen) hade jag släppt det. Då var ju saken känd och något man kunde ta ställning till inför köpet. Mäklaren kan man möjligen bråka med ändå, men då mer för skojs skull än för pengarna.
Kommer man överens behövs inget lagstöd. Det där är en uttrycklig skrivning just för att köparen ska kunna hålla inne betalning oberoende av vad säljaren säger.

Sen är det klart att man inte kan hålla inne betalning hur som helst och att det kommer att bli problem med tillträdet. Bara en sådan sak som värderingen av ett gammalt larm är ju knepig, men jag tror att säljaren svårligen kan neka tillträde till någon som betalar 99 % av köpeskillingen och med anförande av lagstöd och nämnande av ett specifikt fastighetstillbehör som grund håller inne den sista procenten.

Och lite ska ju mäklaren få jobba för sitt levebröd ibland också.
Jag tolkar det lagrum hänvisar till att
Det gäller efter köpet. Då blir det svårt att hänvisa till dey

Z Zlade skrev:
Kan inte se att du skrivit det någonstans, utan endast att du sett det på bilder?

Vad räknas som fast installation? Om jag t.ex har en projektor som sitter fastskruvad i taket, hör den till huset och ska följa med i köpet även fast den inte räknas upp i prospektet?

Allt "extra" som har stickkontakt i vägguttag är inte fast installerat och kan demonteras och tas med. Tex frys i källare om det finns en kyl/frys i köket. ....

• Gilla
SysterNett och 1 till
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Om jag t.ex har en projektor som sitter fastskruvad i taket, hör den till huset och ska följa med i köpet även fast den inte räknas upp i prospektet?
Det är nog lite gråzon. Troligen ingår den inte, precis som om du har en TV med väggfäste som är fastskruvat (fast den kanske egentligen ingår...).

Men för projektorn skullel jag nog antingen montera ned den före försäljning, eller se till att den nämns som inte med i köpet i prospektet.

B Byggdjuret skrev:
Jag tolkar det lagrum hänvisar till att
Det gäller efter köpet. Då blir det svårt att hänvisa till dey
Efter köpet är från kontraktsskrivning till tillträdesdag. Vilket är just den tid vi pratar om. Annars vore det ju vanlig stöld eller skadegörelse, alltså om en f.d. ägare kom och försämrade skicket på fastigheten efter att man fått den i sin hand.

Efter köpet är från kontraktsskrivning till tillträdesdag. Vilket är just den tid vi pratar om. Annars vore det ju vanlig stöld eller skadegörelse, alltså om en f.d. ägare kom och försämrade skicket på fastigheten efter att man fått den i sin hand.
Tja oavsett så att inte betala är att be om problem. Betala först därefter.
Att rekommendera något annat är dumt. Eftersom beloppet är så litet och att vägra kan bli dyrt

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Z Zlade skrev:

Läs mäklarsamfundets dokument "fast och lös egendom". Där anges larm som ett exempel. Dock kan fler saker ingå än deras exempel. Projektor skulle jag inte räkna in som fastighets/byggnadstillbehör.

• Gilla
Zlade
  • Laddar…
Mcfoster Mcfoster skrev:
Läs mäklarsamfundets dokument "fast och lös egendom". Där anges larm som ett exempel. Dock kan fler saker ingå än deras exempel. Projektor skulle jag inte räkna in som fastighets/byggnadstillbehör.
Ok.
Ursäkta trådkapning.
Nu är det ju så att jag också har ett larm, fast med månadsavgift (securitas hemlarm). Enligt reglerna så ska jag lämna kvar detta?
Har inga problem med att lämna kvar detta då jag ändå tänkt skaffa ett nytt till vårt nya hus men blir det inte lite märkligt att man ska lämna kvar ett larm som man betalar en månadsavgift för?

• Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Ok.
Ursäkta trådkapning.
Nu är det ju så att jag också har ett larm, fast med månadsavgift (securitas hemlarm). Enligt reglerna så ska jag lämna kvar detta?
Har inga problem med att lämna kvar detta då jag ändå tänkt skaffa ett nytt till vårt nya hus men blir det inte lite märkligt att man ska lämna kvar ett larm som man betalar en månadsavgift för?
Det beror väl på vad avgiften gäller. Är det en hyra av grejorna så lär väl securitas vilja ha tillbaka dem. Är det en avgift för uppkopplingen och utryckning är det kanske mindre konstigt? Är det en avbetalning så kanske det till och med är så att du måste fortsätta betala för dem och då bör man ju ange detta och att grejorna ska plockas ner.

Det finns ju säkerligen många andra saker som ingår i ett husköp som säljaren kan ha avbetalning på fortfarande.

Z Zlade skrev:
Ok.
Ursäkta trådkapning.
Det är väl i så fall mer märkligt att lägga ut ett hus till försäljning och skylta med tillbehör du inte äger, som sedan plockas bort innan överlämning.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Det är väl i så fall mer märkligt att lägga ut ett hus till försäljning och skylta med tillbehör du inte äger, som sedan plockas bort innan överlämning.
Tycker jag nog inte. Är väl inget konstigt att man inte tömmer huset man bor i inför visningar. Många bor säkerligen kvar i huset man säljer tills kontrakt är skrivet och tillträdesdatum närmar sig. Visst, har man flyttat när man lägger ut huset till försäljning har man ju alla möjligheter i världen att rensa men annars är väl inbrottslarm något man gärna har igång?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Securitas har ju några olika varianter där de äldre versionerna var sålda och de senaste hyrda. Är de ägda så ska de givetvis ingå och då får man komma överens med nya ägaren om man vill ha kvar abonnemanget eller ej. Är billigare att överföra än att få nytt installerat så att säga. Det gäller nog även med det hyrda men där är väl skillnaden att tar man inte över det så lär väl securitas komma och hämta det innan ägarbytet.

När det gäller projektor så hade jag det själv fast installerat när jag sålde sist och det var ingen som har klagat än i alla fall på att jag tog med den. (Tyvär gillade ju inte lampan att ha hängt upp och ner i 3 år för att sen vara ute i några minus till att temporärt köras åt "rätt håll" en stund så kunde ju lika gärna lämnat kvar den och då haft en ny bra nu men det är en annan fråga :)) Mäklaren var ju dock tydlig med att tex parabolantenn inte får tas med. I mitt fall var ju projektorn ganska diskret dock i ett vanligt vardagsrum, jag antar att det kan bli lite mer knivigt ifall det är ett rent biorum med inbyggda högtalare etc som då definitivt ska lämnas kvar. Från det är det ju inte lika långsökt att förvänta sig att även projektor ska lämnas kvar.

Sorry för offtopic men känns inte som topic kommer mycket längre. De har gjort fel som tagit med det är ju självklart. Oavsett vad nu deras jurist säger. Frågan är bara hur mycket det är värt att bråka om det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.