BirgitS BirgitS skrev:
Även de nya ägarna måste prioritera i vilken ordning de gör saker och ting, både utifrån tid och pengar. Om de håller på med tomten kan de inte samtidigt måla, tapetsera, byta kök och renovera badrum (eller vad de nu vill göra invändigt).
I och för sig men om de låter någon annan göra jobbet med trädgården kan de själva fixa med huset invändigt samtidigt.
 
BirgitS
De flesta vanliga människor tycker det är för dyrt att anlita hantverkare till mer än det som de absolut inte klarar av. Vilket väl också är en anledning till att gräsmattan och annat nu är i dåligt skick.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta vanliga människor tycker det är för dyrt att anlita hantverkare till mer än det som de absolut inte klarar av. Vilket väl också är en anledning till att gräsmattan och annat nu är i dåligt skick.
Fast om den tesen ska stämma bör ju min pappa ha anlitat folk då han uppenbarligen ej orkade eller hade kunskap om hur trädgården kunde fixas till så den ej blev i det skick den nu är i.
 
Fairlane
Eller så var det inte viktigt för honom
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Som jag just läser i tidningen (DN) gällande bostadsmarknaden med intervjuer av mäklare och en säger ungefär att det finns några värdehöjande åtgärder som många gånger lönar sig fast de är enkla och det är att måla om något och att byta belysning eftersom det ger en bättre känsla för bostaden och i nuvarande marknad kan det göra skillnad mellan att bostaden säljs eller möts av totalt ointresse.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag just läser i tidningen (DN) gällande bostadsmarknaden med intervjuer av mäklare och en säger ungefär att det finns några värdehöjande åtgärder som många gånger lönar sig fast de är enkla och det är att måla om något och att byta belysning eftersom det ger en bättre känsla för bostaden och i nuvarande marknad kan det göra skillnad mellan att bostaden säljs eller möts av totalt ointresse.
Fast det kanske gäller mer gäller bostäder som inte är i behov av totalrenovering och då kanske målning av väggar kan göra mycket för intrycket och värdet men i detta fallet behöver hela fastigheter samt även trädgården totalrenoverad. Ex. är köket original sedan huset byggdes runt 1974 förutom att tapeter har bytts en gång under troligtvis 1980-talet. Källaren luktar dessutom unken och är troligtvis drabbad av fukt eller liknande. I det fallet gör nog lite färg på väggar inget för värdet på fastigheten. Men jag kan ju ha fel.
 
BirgitS
Det kan nog stämma och det är ju därför som det är så viktigt att prata med några mäklare om vad som är bäst för just det aktuella huset. Om det är så illa med huset skulle jag inte bekymra mig om skicket på trädgården.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
När det gäller själva flyttstädningen står det på de flesta städfirmor sajter och via Google att bostaden oftast behöver vara tom på. Möbler innan flyttstädningen genomförs. Problemet här är att det är så pass smutsigt att det möte storstäda innan visningen och en dröm möbler kanske är bra att ha kvar under visningen därav är det billigast att ta flyttstädningen före visningen för att slippa betala för två städningar. Huset invändigt är i samma skick som trädgården.

Borde det gå att få städfirmor att flyttstäda trots en del möbler kvar tro? Bör jag beställa flyttstädningen alls eller endast bara städa lite lätt själv då nya ägarna ändå troligtvis kommer vilja totalrenovera? Hur hade ni själva gjort?
 
BirgitS
Inför fotograferingen (visningen) pratar du med en städfirma om vad du har för behov och ber om en offert på just det du vill ha gjort. När jag var med och sålde ett dödsbo kom jag överens med städfirman om vad som skulle göras innan fotograferingen och att de sen gjorde en begränsad flyttstädning. Bra städfirmor anpassar sig till kundens önskemål.

Du kan ju inte räkna med att ingen städning behövs innan överlåtelsen eftersom golven blir smutsiga under visningarna och när man tömmer bostaden, dammet lägger sig även då och utsidan av fönstren blir smutsiga på ett par månader. Däremot kanske du kan göra det själv för ofta är det just inget annat man behöver göra i det skedet.

Sen när du väl har en som verkligen vill köpa huset går det alltid att diskutera om de kan tänka sig att köpa utan slutstädning.

Men det låter väldigt onödigt att lägga tid på sådana funderingar i detta läge, försök ta en sak i taget och då efter hur viktigt det är just nu.

Hur går det med mäklarna?
De är ju till för att hjälpa dig just med sådana här frågor om städning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Städfirmorna städar såklart det du vill att de ska städa. Visningsstädning brukar finnas också, så det kan man köra innan visning och sen flyttstädning inför överlåtelse.
Sen om nya ägarna ska totalrenovera så kan man såklart komma överens om något annat med dem, men det löser du längre fram, ts tag i det som är intressant nu och fastna inte i smådetaljer i framtiden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om nu huset är ett totalrenoveringsobjekt - är det då inte bättre att köra bort alla möbler innan visningen? Om jag var spekulant på ett hus som behöver mycket jobb skulle jag hellre vilja titta på huset tomt, för att lättare kunna bedömma vad som behöver göras.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vad gäller trädgårdens nuvarande skick undrar jag om det inte bör vara relativt enkelt att få den till de skick den hade för tre år sedan och som syns i bilderna nedan från den 9 juli 2020?

Förresten varför blommar rhododendronen då men inte nu (se nytagna foton på trädgården högre upp i tråden) trots samma datum på året?
 
  • En solig trädgård med grönt gräs, lila blommande buske och en tom klädstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med grön gräsmatta, blommande buskar, träd, solig himmel och ett träbord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En blomstrande lila buske, gröna trädbladen, stenar, gräsmatta, solig dag med några moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solig trädgård med lila blommande buske, gröna träd, sten och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
M MGA89 skrev:
Och varför blommar rhododendronen då men inte nu (se nytagna foton på trädgården högre upp i tråden) trots samma datum på året?
Har den blommat under maj eller juni?
De flesta rhododendron har blommat över nu.
Det ser ut att vara ett lövträd bakom flaggstången och det ser rätt glest ut, ungefär som det just har slagit ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har den blommat under maj eller juni?
De flesta rhododendron har blommat över nu.
Det ser ut att vara ett lövträd bakom flaggstången och det ser rätt glest ut, ungefär som det just har slagit ut.
Fel av mig bilderna på rhododendronen är från den 9 juni 2020. Hur status var på den busken för en månad sedan minns jag ej då jag vid den tidpunkten inte brydde mig i trädgården alls utan fokuserade endast på huset invändigt. Troligtvis bör den ha blommat tidigare i år då den alltid gjort det varje år sedan pappa flyttade till huset 1989.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.