Hej
Har ett litet skumt elfel. Ett eluttag och taklampa (styrs med dimmer) slutade fungera samtidigt som jag dammsög (byggdammsugare). Märkligt nog gick ingen av automatsäkringarna i elcentralen. Läst någonstans att säkring i dimmer kan vara boven.
Vad jag kan se har denna dimmer ingen innbyggd säkring, eller? Se bild. Är en Elko Dimmer 315GLE.
Mvh
Har ett litet skumt elfel. Ett eluttag och taklampa (styrs med dimmer) slutade fungera samtidigt som jag dammsög (byggdammsugare). Märkligt nog gick ingen av automatsäkringarna i elcentralen. Läst någonstans att säkring i dimmer kan vara boven.
Vad jag kan se har denna dimmer ingen innbyggd säkring, eller? Se bild. Är en Elko Dimmer 315GLE.
Mvh
Varför styrs eluttaget via dimmer? Du borde nog kolla på att dra fram fast fas till uttaget istället för att den ska styras via dimmern, just för att undvika att man kör för tunga laster som du gjort nu.Niburu skrev:
Hej
Tack för svar!
Det är bara taklampan som styrs med dimmer, inte el-uttaget. El-uttaget sitter i sovrummet och lampan+dimmern i hallen. Rummen är i och för sig nära varandra så det kanske finns en koppling jag inte ser.
Tack för svar!
Det är bara taklampan som styrs med dimmer, inte el-uttaget. El-uttaget sitter i sovrummet och lampan+dimmern i hallen. Rummen är i och för sig nära varandra så det kanske finns en koppling jag inte ser.
Aldrig varit med om att en överlast förstört någon annan pryl som delar samma säkring så vågar inte svara på vad det kan bero på men det finns många experter på detta forum som säkert har en logisk förklaring. Hoppas det löser sig för digV Vasken skrev:
Det vanligaste är att man har tre "större" (16/20/25A är vanliga storlekar) huvudsäkringar/mätarsäkringar i anslutning till elmätaren. Kanske i ett fasadmätarskåp ute, kanske i källaren. Dessa tre säkringar kan, men behöver inte, sitta i närheten av dina övriga (automat)säkringar, De tre är av traditionell "proppmodell", i porslin.V Vasken skrev:
Går en sådan "slocknar" i runda slängar en tredjedel av all el. Med lite tur/otur kan dock den tredjedelen vara en tredjedel som inte märks så mycket och då kan man missa att en huvudsäkring gått.
Hej
Ok, förstår! Har haft det så här i ca 1 månad och alla andra uttag/lampor/el i samtliga tre våningar fungerar som det skall. Får leta lite om det finns något skåp ute.
Tack så länge!
Ok, förstår! Har haft det så här i ca 1 månad och alla andra uttag/lampor/el i samtliga tre våningar fungerar som det skall. Får leta lite om det finns något skåp ute.
Tack så länge!
Alfredo skrev:Det vanligaste är att man har tre "större" (16/20/25A är vanliga storlekar) huvudsäkringar/mätarsäkringar i anslutning till elmätaren. Kanske i ett fasadmätarskåp ute, kanske i källaren. Dessa tre säkringar kan, men behöver inte, sitta i närheten av dina övriga (automat)säkringar, De tre är av traditionell "proppmodell", i porslin.
Går en sådan "slocknar" i runda slängar en tredjedel av all el. Med lite tur/otur kan dock den tredjedelen vara en tredjedel som inte märks så mycket och då kan man missa att en huvudsäkring gått.
Då kan du nog nästan utesluta att en huvudsäkring gått. På en månad borde det ha märkts på många olika sätt. Har du en korrekt gruppförteckning? Fungerar i så fall andra uttag/lampor som eventuellt hör till samma grupp?V Vasken skrev:
Jag tycker att gruppförteckningen stämmer, ja. Är det lönlöst att testa att byta dimmern mot en dimmer som jag vet fungerar tror du?
Alfredo skrev:
Äger du ett mätinstrument? Det är lättare att lite metodiskt få svar och veta vad som händer om du har lite teknikvana. Om både dimmern/taklampan och uttaget slutade fungera av samma orsak så gissar jag inte på att dimmern är problemet.V Vasken skrev:
Du kan ju börja testa bryta den säkring som enligt förteckningen matar den del där du tappat uttag och taklampa, så kan du helt utesluta ev överliggande huvudsäkringar osv sen. Nästa steg i felsökningen blir att lossa uttaget och öppna vid takdosan om det sitter en sån. Troligtvis har det blivit dålig kontakt, glapp i någon koppling i en gemensam punkt på vägen ev pga att du lastade på lite med dammsugaren.V Vasken skrev:
Är du osäker se till att ha strömmen bruten när du undersöker lite, att rycka i trådarna från uttaget och se var det tar vägen tex upp mot lampan kan vara en bra start, Tar du några bilder på hur det ser ut i dosorna kan du säkert få bra riktade tips, och dimmern kan du i princip utesluta det är isf troligare glapp i någon vidarekoppling på den.
Men har du då något annat på den aktuella gruppen och fungerar detta?V Vasken skrev:
Du skriver själv:V Vasken skrev:
och utifrån detta påstående bör det kvitta om dimmern är hel eller trasig. Dock kan det vara så att eluttaget matas "via" dimmern, alltså inte styrt av dimmern men ihopkopplat vid dimmern, och då kanske något lossnat om du hållit på med dimmern.V Vasken skrev:
Börjar bli dags att mäta lite tycker jag. Har du inte möjlighet eller kunskap själv kanske du har någon elkunnig i närheten som kan hjälpa dig.
Ja, allt annat på gruppen fungerar.
Bytte dimmern nu mot en annan från undervåningen och nu fungerar allt som vanligt! Så på något sätt hade dimmern någon form av koppling mot el-uttaget i rummet bredvid...
Bytte dimmern nu mot en annan från undervåningen och nu fungerar allt som vanligt! Så på något sätt hade dimmern någon form av koppling mot el-uttaget i rummet bredvid...
Alfredo skrev:Men har du då något annat på den aktuella gruppen och fungerar detta?
Du skriver själv:
och utifrån detta påstående bör det kvitta om dimmern är hel eller trasig. Dock kan det vara så att eluttaget matas "via" dimmern, alltså inte styrt av dimmern men ihopkopplat vid dimmern, och då kanske något lossnat om du hållit på med dimmern.
Börjar bli dags att mäta lite tycker jag. Har du inte möjlighet eller kunskap själv kanske du har någon elkunnig i närheten som kan hjälpa dig.