8 263 läst · 24 svar
8k läst
24 svar
Säkraste sättet att tillverka denna sorts små träbitar?
Det kan nog vara glapp på åtminstone 1-4 tiondelar på urtagen. Och det är ett perfekt tillfälle att såga och stämjärna.
Om du har en grundkloss så är det ett också ett bra till fälle att pilla lite med den.
Om det är lego tillverkning så skulle nog jag använda mig av två metoder några sågspår för att inte fräsen skall behöva jobba så mycket och sedan fräsa alla spåren i mått med ett 20mm pinnfräs.
Och jag hade tillverkat en jigg som flera bitar kan sitta i som både funkar på sågen och fräsen.
Fräsen är självklart monterat i ett bord.
Pär
Om du har en grundkloss så är det ett också ett bra till fälle att pilla lite med den.
Om det är lego tillverkning så skulle nog jag använda mig av två metoder några sågspår för att inte fräsen skall behöva jobba så mycket och sedan fräsa alla spåren i mått med ett 20mm pinnfräs.
Och jag hade tillverkat en jigg som flera bitar kan sitta i som både funkar på sågen och fräsen.
Fräsen är självklart monterat i ett bord.
Pär
Fick dock en lite stund idag då jag kunde testa. Att hinna fixa en jig är nog uteslutet. Tror jag bara kommer hinna göra en kub och då behövs det 12 bitar.
Sågade några bitar i bandsågen, men den är för dålig precision på så de bitarna får bli något annat skojigt..
Har en hyvlad 40x80mm bit på en meter kanske, kommer klyva den på några 20mm bitar imorgon, sedan klyva den ytterligare 20mm, och kapa dem därefter på 100mm. Då har jag exakta bitar som jag kan gå vidare med..
Kommer nog testa handsåg och stämjärn. Då kan jag jobba när sonen har somnat. Annat fall finns det ju några timmar på självaste julaftonen att ta till.. Efter lunch måste det vara klart..
Sågade några bitar i bandsågen, men den är för dålig precision på så de bitarna får bli något annat skojigt..
Har en hyvlad 40x80mm bit på en meter kanske, kommer klyva den på några 20mm bitar imorgon, sedan klyva den ytterligare 20mm, och kapa dem därefter på 100mm. Då har jag exakta bitar som jag kan gå vidare med..
Kommer nog testa handsåg och stämjärn. Då kan jag jobba när sonen har somnat. Annat fall finns det ju några timmar på självaste julaftonen att ta till.. Efter lunch måste det vara klart..
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Hur gick det för dig jackt? Jag kan rapportera att med en kapsläde kunde man göra detta med helt ok säkerhet (med mina mått mätt). Tack för att du fick mig att göra både en släde och ett pussel!
Och det där om att det ska finnas lite glapp, se till att det blir så. Det som återstår på mitt är att brottas isär det igen och introducera lite glapp så pusslet blir användbart...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det där om att det ska finnas lite glapp, se till att det blir så. Det som återstår på mitt är att brottas isär det igen och introducera lite glapp så pusslet blir användbart...
Liknande trådar
-
Enklaste sättet att få bort sly?
Trädgård allmänt -
Vad är bästa sättet för att såpa en altan? (linolja)
Altan & Uteplats -
Enklaste sättet att få upp LVP på garagetak?
Värmepumpar -
Säkraste sättet att inreda källare?
Grund & Markarbeten -
Säkraste sättet att slippa bli blåst av hantverkare
Lösvirke & Timmerhus