4 340 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Säkra ner huvudsäkringen, vad är proceduren?
Det är inget större problem att ha några knivsäkringar liggande än några diazed.
Och kostnaden för en ombyggnad hamnar på flera tusenlappar medans säkringar och ett handtag för byta hamnar på någon hundring.
Ps
Det är tom enklare att byta knivsäkringar.
Och kostnaden för en ombyggnad hamnar på flera tusenlappar medans säkringar och ett handtag för byta hamnar på någon hundring.
Ps
Det är tom enklare att byta knivsäkringar.
Vattenfall godkänner inte Transformatormätning under 80 A, du har 300 Ampers strömtrafosar enligt din elmätare ( 300/5 ). Troligtvis är det lika hos de andra elleverantörerna.
Ska du ha lägre huvudsäkring så måste elmätaren bytas och strömtrafosarna tas bort och lite nya kablar till den nya mätaren. Knivsäkringar kan du ha kvar 25 A eller 35 A.
Förr i tiden 70 - 80 talet fanns det direktmätning både 80 A & 100A Gänga 4 men det är utfasat sen länge.
Ska du ha lägre huvudsäkring så måste elmätaren bytas och strömtrafosarna tas bort och lite nya kablar till den nya mätaren. Knivsäkringar kan du ha kvar 25 A eller 35 A.
Förr i tiden 70 - 80 talet fanns det direktmätning både 80 A & 100A Gänga 4 men det är utfasat sen länge.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 677 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 677 inlägg
Ett tips.
Väljer du att bygga om till skruvsäkringar, ta en gänga 3 mätartavla även om du inte tänkt ha mer än 25A.
För du kan sätta säkringar mellan 10 och 25A med en reduceringshylsor, men har då förberett för att i framtiden ha en chans att säkra upp ända till 63A utan att behöva bygga om igen.
https://www.elbutik.se/product.html/reduktionshylsa
Väljer du att bygga om till skruvsäkringar, ta en gänga 3 mätartavla även om du inte tänkt ha mer än 25A.
För du kan sätta säkringar mellan 10 och 25A med en reduceringshylsor, men har då förberett för att i framtiden ha en chans att säkra upp ända till 63A utan att behöva bygga om igen.
https://www.elbutik.se/product.html/reduktionshylsa
Renoverare
· Falun
· 116 inlägg
Dalakraft är väl ”bara” elhandlare? Dala Energi är nätägare, kan det vara ihopblandat? Dala Energi resonerar iaf likadant som Vattenfall, säkrar man ner från 80 A eller högre till 63 A eller lägre ska mätplatsen byggas om för direktmätning. Rätt logiskt egentligen, det kan bli rätt stora mätfel vid litet uttag på strömtrafomätta anläggningar.T Troberg skrev:
Det normala är precis som Dalakraft, Vattenfall mm har 16, 20, 25, 35, 50 eller 63A ska vara direktmätta.
Och det är mätning utan strömtransformatorer.
Samt 80A och uppåt ska mätas genom strömtransformatorer.
Det finns gamla anläggningar som är direkt mätta upp till 100A sedan är det svårt att hitta mätare som klarar mer än 100A direkt.
Nätbolagen har också högre krav på verifiering av anläggningar på 80A och uppåt. Minns jag rätt ska de verifieras var åttonde år. En strömtrafomätning med provplint är lätt att prova/verifiera utan avbrott för kunden. Medans en 80 eller 100A direktmätning ofta resulterar i ett mätarbyte då det nästan är omöjligt att verifiera mätningen med mätaren inkopplad i befintlig anläggning.
Och det är mätning utan strömtransformatorer.
Samt 80A och uppåt ska mätas genom strömtransformatorer.
Det finns gamla anläggningar som är direkt mätta upp till 100A sedan är det svårt att hitta mätare som klarar mer än 100A direkt.
Nätbolagen har också högre krav på verifiering av anläggningar på 80A och uppåt. Minns jag rätt ska de verifieras var åttonde år. En strömtrafomätning med provplint är lätt att prova/verifiera utan avbrott för kunden. Medans en 80 eller 100A direktmätning ofta resulterar i ett mätarbyte då det nästan är omöjligt att verifiera mätningen med mätaren inkopplad i befintlig anläggning.
Jag skulle nästan sträcka mig till att detta gäller utan undantag för alla nätägare sen en tid tillbaka. Som sagt inget större problem för TS att fixa det ombygget och samtidigt gå över till gängsäkring.H HSP skrev:
Renoverare
· Falun
· 116 inlägg
Jag vill minnas att ombyggnaden från strömtrafomätt till direktmätt kostade drygt 12000:- när BRFen jag bodde i gjorde det för några år sedan, någon annan har säkert mer aktuell summa. Jag gissar att kostnaden för ombyggnationen är intjänad på ungefär ett år tack vare lägre nätavgift, därefter är det plus i kassan.
Klicka här för att svara