Jag läste någon stans att det var för VVC (VarmVattenCirtulation) om den skall användas. Vanligt i hyreshus men sällan används i villor.

I detta fallet tror jag snarare att det är avsett för värmeledningen.

L Leif i Skåne skrev:
Jag läste någon stans att det var för VVC (VarmVattenCirtulation) om den skall användas. Vanligt i hyreshus men sällan används i villor.
Fast det här är nog en konsumentprodukt, pumpen är på 7,5kW och används troligtvis inte i något större hyreshus i så fall. :) Jag har varit i kontakt med installatören igen och de säger att den inte behövs, ett det finns andra säkerhetsventiler. Så jag får väl lita på det. Men någonstans borde ju vattnet behöva åka ut tänker jag, om det blir för högt tryck. Hittar heller ingen ventil där jag kan minska trycket om det skulle behövas?

Vad är normalt tryck förresten? Min verkar variera mellan 0,9 och 1,4 bar så här långt.

Immobil Immobil skrev:
Forskade lite till om ventilen. Tydligen är det en bypass-ventil som ska vara inkopplad mellan tillopp och retur.
Hm, ok, behövs den? Vad gör en sådan? Vad händer om den bara är pluggad?

Bästa svaret

Ventilen verkar vara till för att lägga en bypass med ett min flöde.
Ifall det finns ventiler som stänger helt. T.ex. golvvärme med separata ställdon på slingorna. Då finns risken att pumpen går mot stängda ventiler.
Då låter man lite flöde smita förbi.
Se 6.2.1 sid 23 så klarnar det lite.

Tack så mycket för alla svar, då kan jag sova gott nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.