Vi har precis fått en luft vatten värmepump installerad. På ovansidan sitter det någon slags säkerhetsventil som är pluggad. Spontant känns det obra? Eller finns det andra ventiler/säkerhetsanordningar? Det är en luft vatten värmepump från Daikin. Trycket varierar mellan 1-1,4 bar vad jag sett.
Den kopplades in först men de var osäkra på vad det var. Det kom vatten från den hela tiden tydligen?
Vad är en blandningsventil? Det enda jag hittar i installationsmanualen som påminner om den är avsnittet på bilden ovan, shuntventil för övertryck.
Vad är en blandningsventil? Det enda jag hittar i installationsmanualen som påminner om den är avsnittet på bilden ovan, shuntventil för övertryck.
Blandningsventiler har minst tre anslutningar. Det ser ut som någon typ av termostat.
Beskrivningen har nog gått genom någon misslyckad översättning. Jag begriper inte vad de menar.
Edit: Kan det vara en ställbar övertrycksventil för tappvarmvattnet? Vad står det i det inställningsavsnittet som det hänvisas till?
Beskrivningen har nog gått genom någon misslyckad översättning. Jag begriper inte vad de menar.
Edit: Kan det vara en ställbar övertrycksventil för tappvarmvattnet? Vad står det i det inställningsavsnittet som det hänvisas till?
Här finns installationsmanualen, det står lite om den på sidan 10 men jag blir inte så mycket klokare på vad det är. På en annan bild ansluts kallvattnet i det hål där övertrycksventilen sitter hos mig (eller vad det nu är).
https://www.daikin.se/content/dam/d...428-1_2019_06_installation manual_Swedish.pdf
https://www.daikin.se/content/dam/d...428-1_2019_06_installation manual_Swedish.pdf
Installatören om någon borde väl veta vad det är. Han borde också veta hur den skulle kopplas och fungera.M maxald skrev:
En blandningsventil sitter på varmvattenledningen och reglerar maximal vattentemperatur ut från varmvattenberedaren.
De visste inte tyvärr. En blandningsventil tror jag inte att det är i alla fall, finns bara en ingång (eller utgång, det kommer alltså ut vatten ur den...). Varmvattnet är väl så lågt på en lvvp att det inte behövs? Är lite orolig om man pluggar en övertrycksventil, vad händer då om trycket stiger? Vill helst inte att värmepannan ska explodera...Immobil skrev:
OK, enl. manualen liknar det en shuntventil för övertryck. Då borde den kopplas in och justeras enligt manualen. Jag tycker du ska kontakta installatören, då får han komma ut och fixa den, så den fungerar som det är tänkt.