Du kan utgå från att normalt och i en överväldigande majoritet av fallen ska man bryta bort en omformare på nätsidan. Sen om det sker via lastbrytare, motorskyddsbrytare, MCB, MCCB, ACB, säkringslastbrytare eller kontaktor spelar ingen roll. Som steg två om det finns säkerhetsbrytare är det då dags att använda den och kan ju vara placerad både före/efter FRO.

I de mer udda fallen man bygger ett nät för småmotorer parallellt under en större FRO ställd i skalär mode kommer normalt överströmsskydd i någon form in per motorgrupp. Där kan man då bryta steg ett innan man använder ev säkerhetsbrytare lokalt vid respektive drift.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Min förståelse för säkerhetsbrytaren är att den främst är där för säkerställa att motorn inte kan börja rotera vid arbete på pumpen i det här fallet så det blir bäst med en EMC skärmad brytare på motorkabeln. Handhavandet blir ju att man stänger av FRO och sedan bryter vid pumpen.

Idag styrs pumpen med kontaktorer som styrs av/på via tryckgivare. Tanken är att styra den mer linjärt med analog givare för att få mjukstart när vattentrycket går ner men dock inte låta motorn gå för långsamt pga lagerströmmar och värmeutveckling. Dvs jag kanske ställer motorns lägsta RPM på 20% av nominell RPM som tröskelvärde. Tänker jag rätt där, ni som skruvat mer med FRO:er?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.