tommib
S SueCia skrev:
Nu hoppas jag att detta leder till att försäljning av elmaterial kräver att köparen har auktorisation eller omfattas av ett företags egenkontrollprogram! Det här kan bli riktigt bra i slutändan :)
Ja, om du med detta menar att allmänheten (eller politikerkåren åtminstone) äntligen vaknar och inser hur korkad elinstallationslagstiftningen är och kräver att bli behandlade som vuxna individer som är kapabla att hantera risker. Lite som man gör med bilkörning, alkohol, tobak, läkemedel och en räcka andra saker som samtliga är betydligt större konkreta risker än hempulad el.

I och för sig kan jag tänka mig att köra lite kvällsjobb med att skriva ut alvedon till stressade småbarnsföräldrar som inte längre får köpa det receptfritt. 100 kr/tablett verkar rimligt. Jag lovar, det kostar så hos grossen....

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Man borde kunna ändra lagstiftningen så att man får göra mer mot att ha gått en enklare utbildning typ en nätbaserad distanskurs på kvartsfart om el i hemmet i kombination med bra upplysning på Elsäkerhetsverkets hemsida om vad man då får göra, hur, lathundar, checklistor etc. Ev. kvällskurs/helgkurs i praktisk koppling också.

Frågan diskuteras även i nedanstående FB-grupp som på sikt kan ge styrka åt ett "upprop" för att få något lobbyliknande i den riktningen, som motpol till den lobbyverksamhet som idag kommer från elektrikerkollektivet/facket.

https://www.facebook.com/groups/252419881910392/

Så menar du att om jag lär ut hur man ska göra för att åka riktigt fort på vinterväglag så skulle jag uppmuntra till hastighetsöverträdelser? Jag menar tvärt emot att jag då lär ut hur man ska hantera bilen i en "svår" situation och därmed minskar risken för en olycka.

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
tommib
Nja... Vad jag menade var att det är argumentationen från elbranschen. Personligen anser jag att du gör samhället och trafiksäkerheten en tjänst, ungefär som att du gör elsäkerheten en tjänst genom att svara på frågor här.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sedan kan väl ingen ha nått emot att dom som säljer även har lite kunskap om vad dom säljer, man skulle önska att man hos div "affärer" kunde få lite relevant information av säljarna.
Precis tvärt emot vad som gäller för receptfria läkemedel utom på apotek. Tjejen i kassan på ICA får inte ge råd om vad man skall ta mot sin tandvärk. Det kan vara en bättre väg att gå även för elmaterial.

För övrigt är nog oseriösa hantverkare ett problem. Kanske utländska som inte känner till våra regler och praxis, förmodligen saknar ansvarsförsäkring, dessutom svåra att spåra upp om tveksamheter uppdagas senare. Ofta inte elektriker utan "allt i allo" hantverkare.

tommib
Information är alltid bra. Man måste bara värdera källan till den. Tjejen i kassan på ICA kanske inte är en auktoritet på varken läkemedel eller elmateriel. Om jag däremot går till en bygghandel, t.ex. Bauhaus eller Hornbach, förväntar jag mig att säljaren på elavdelningen kan ge mig information om rekommendationer på samma sätt som säljaren på färg- eller VVS-avdelningarna kan*.

Man kan möjligen argumentera att receptfria läkemedel inte ska få säljas på ICA. Faktum är att det troligen vore betydligt säkrare för svenska folket om receptfria läkemedel bara såldes över disk på apoteket** och ICA sålde normalt elinstalltionsmateriel. Jag har lyft frågan i flera tidigare trådar, receptfria läkemedel orsakar lidande och död i betydligt större omfattning än el. Det vore mer rimligt att reglera läkemedel hårdare och släppa elen mer fri.

* Ja, dvs inte särskilt bra alls. Men något i alla fall, typ att EKRK inte är ok att installera ute och liknande.

** Dvs att du måste gå fram och förklara ditt problem och dina övriga mediciner för apotekaren och inte bara plocka ett paket från hyllan och betala.

• Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Helt åt h-e att man lägger tid/pengar på sånt här i dagens Sverige. Vi har viktigare samhällsproblem att hantera!!

Hur många dör pga ”ful-el”? Ful-el (installerad av icke behörig) behöver inte vara farlig/dålig.
Vilka samhällsproblem tycker du att denna av elbranschen bekostade organisation ska ta sig an?

tommib
S Stadsbonden skrev:
Vilka samhällsproblem tycker du att denna av elbranschen bekostade organisation ska ta sig an?
Elsäkerhetsverket? Mig veterligen står skattebetalarna för den notan eftersom det är en myndighet. Däremot är det uppenbart att elbranschen har "uppvaktat" Hr Baylan till den milda grad att han valt att initiera denna utredning. Själv tycker jag att man ska lyssna på dem lika mycket som (eller helst mindre än) andra branschorganisationer.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
SM-guld i slarvig artikelläsning från min sida :geek:

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stadsbonden skrev:
Det är väl helt uppenbart vad Elsäkerhetsverket samt branschorganisationerna bör ägna sig åt i dessa tider: Fundera över hur elsäkerhetsreglerna kan förenklas för att möjliggöra att flera med låg kompetens kommer i arbete utan att elsäkerheten blir alltför lidande.

• Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
M
Problemet är ju för mig som för många andra:

Ofta kommer man på att man vill ha ett nytt uttag eller kanske två. Kanske koppla in en fast lampa utomhus eller något åt det hållet.
Att ens få tag i en elektriker som vill bemöda sig att ta ett så litet jobb kommer vara väldigt svårt.

Att då även få ut en elektriker som inte tar 350:- PER uttag när jag själv kan köpa det för 100:- gör att det kommer vara i princip omöjligt.

Jag själv, bor 2 mil ut på landet, så en elektriker ska då först ha 7-800:- i timpeng för att han åker, sen ska han säkert ha 400:- i serviceavgift för bilen, sen ska han ha 700:- för de två uttagen och tillslut en timmes arbetstid á 550:-.

Två uttag kostar alltså i det fallet nästan 2500:-.

Och givetvis ska elektrikerna ha betalt för sitt jobb, det är inte en sån diskussion jag vill dra igång igen(!), MEN det gör det hela förståeligt att folk pular själva.

Framförallt tror jag att man hade minskat antalet skador om dem hade krävt ett kopplingsschema som är någorlunda lättförståeligt. Ta t ex Classes brytare, finns inget kopplingsschema alls och på produkten står det väldigt svårläst vilken plint som är vilken.
Man borde även nämna vilken kabeltyp som är lämplig och att man t ex inte bör koppla in ett 220-uttag med vanlig lampsladd.

• Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
M
Att det står ”måste installerad av behörig elektriker” ger ju folk själva fan i. Dem behöver inte veta det, alla vet det redan sedan barnsben.

Tror inte att mer upplysning kommer att hjälpa. Har varningstexter och bilder på cigarettpaketen fått folk att sluta att röka?

En viss andel av befolkningen, i huvudsak män, kommer att ge sig på att koppla fast de vet att det är olagligt eller i alla fall i gränslandet till att vara olagligt. Eller lagligt men ändå farligt om man gör fel. Jag tror att det är bättre att hjälpa till med bra information om hur man gör istället. Elsäkerhetsverket har bra information om hur man går till väga för att byta en väggbrytare eller ett vägguttag, helt lagligt. Det är rimligt att de fallen och exemplen utökas till några fler successivt och lagstiftningen borde anpassas så att man får göra fast installation av enklare typ i det egna hemmet, kanske mot att man måste gå en enklare utbildning för att det ska vara lagligt.

Det är ingen rocket science och den som är läskunnig kan ta till sig relevant information för att det ska bli tillräckligt säkert, eller åtminstone inte sämre än hur det kan se ut idag då folk fulkopplar ändå. Läste någonstans att det faktiskt inte är elektrikernas ockerpriser som gör att folk köper elmateriel billigt själva och kopplar in. Det är snarare en överdriven uppfattning om den egna förmågan. Men kan man göra det enklare för den typen av "fulkopplare" att göra rätt så har man vunnit mycket. Lagen och Elsäkerhetsverket borde se mer till verkligheten och göra en verklighetsanpassning av reglerna, så att man totalt sett uppnår maximal säkerhet.

• Gilla
Thullen och 4 till
  • Laddar…
Funderar lite till de danska reglerna runt dolda fel där man i princip har landat i obligatoriska elbesiktningar i samband med försäljning eller överlåtelse.

Om något liknande infördes i Sverige i kombination med att Elsäkerhetsverket lättade lite på vem som får och var gränsen för nödig kännedom går så skulle de sämre hempulen direkt drabba utföraren ekonomiskt vid överlåtelse samtidigt som yrkesmässigt välutförda skulle passera. Fördelen är att köparen kan vara trygg i att anläggningen är säkert utfört.

Elsäkerhetsverket har ju utmärkta och pedagogiska instruktioner över hur det som är tillåtet i dag skall utföras på sin hemsida. Denna kunde kompletteras med ytterligare hushållseltips.

Det var bara en tanke, vad tycker forumet?

• Gilla
Thullen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.