Claes Sörmland
Väl lobbat av branschföreträdarna!

Jag tror de flesta som idag "ful kopplar el" vet att de inte får göra det.
Obs! denna utredning har inget att göra med vad man får göra och inte göra i installationen, de reglerna finns redan!

Utredningen handlar om att få ut en tydlig information från butiker mm till konsumenterna...

Problemet är väl att i en del butiker där privatpersoner handlar, har de ingen kunskap alls om det de säljer.
T ex Biltema går ju ut med att personalen inte får ge råd angående elinstallationer.

Detta kommer ju att betyda att personalen som säljer elmaterial måste ha någon form av utbildning inom elområdet.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Ja det är väl en bra tanke. Vet om att vissa butiker ger tveksamma råd. Och då är det väl bättre att låta bli att ge råd som Biltema valt att göra. Då ligger ansvaret på kunden att den väljer rätt materiel.

Men det är den som ska installera produkten som ska veta om det är rätt val för miljön, användningsättet, belastning mm.

Sist men inte minst så är det anläggningsinnehavaren som har ansvaret att anläggningen är säker och uppfyller kraven.

De platsunika "bitarna" kommer aldrig försäljaren att veta till 100% om inte säljaren gör ett platsbesök.

Först får man väl gratulera EIO branschorganisation till ännu en lyckad lobbykampanj.

Minns hur det var innan EUdirektivet släppte elmaterial fritt och det bara fanns hos elgrossister. Erkänner att jag på den tiden ibland "langade matriel" men bara till folk jag bedömde klarade av att installera säkert efter noggran instruktion. Det var mindre hempul och tokigheter då.

Hempulet har helt klart ökat sedan materialet släpptes fritt.

Frågan man måste ställa sig är om allt hempul är av ondo?

Svaret är nej, det finns många hempulare med intresse, kunskap och förståelse för elteknik som gör utmärkta installationer.
Dessa är jag bara glad över att hjälpa med tips här på byggahus t ex.

Vad som däremot skrämmer mig är att vissa är helt utan kunskap. Dessa är jag mer tveksam till att försöka hjälpa då jag oroas av att det i själva verket är en form av att stjälpa.

Regeringens (eller läs politikens, om det känns partipolitiskt bättre) utredning är som vanligt ett sätt att verka kraftfulla utan att åstadkomma något konkret.

Tror dock att en tydligare information om vad man får och inte och VARFÖR vore bra.
Än bättre vore om köpladorna som säljer installationsmatrial antingen förstod elinstallation eller slutade lämna felaktiga råd.

Visst är det lite märkligt att de flesta inte törs ge sig på VVS trots att det inte är lagstadgat vem som får, för det kan bli vattenskador.
Samtidigt som samma individ gladeligen ger sig på elinstallationer där det faktiskt är lagstadgat vem som får och inte.
Och där konsekvenserna blir så mycket större om något går fel.

För att avsluta inlägget så vill jag påstå att
Någon form av hempularlicens där förmåga och kunskap vore av godo.
I ärlighetens namn hur svårt är hushållsel egentligen?
Kanske kunde regelverket tillåta att en mindre översyn av certifierad installatör kunde räcka.

• Gilla
Mrgsxr77 och 10 till
  • Laddar…
S
Nu hoppas jag att detta leder till att försäljning av elmaterial kräver att köparen har auktorisation eller omfattas av ett företags egenkontrollprogram! Det här kan bli riktigt bra i slutändan :)

S SueCia skrev:
Nu hoppas jag att detta leder till att försäljning av elmaterial kräver att köparen har auktorisation eller omfattas av ett företags egenkontrollprogram! Det här kan bli riktigt bra i slutändan :)
Nu skojar du väl...?

• Gilla
Mrgsxr77
  • Laddar…
hsd
Detta är väl egentligen dagens regler,
Satsningen förväntas leda till att de som säljer elinstallationsmaterial ska ge korrekt, tillgänglig och begriplig information både till konsumenter och yrkesverksamma i branschen.

Elsäkerhetsverket har till 31 januari 2019 på sig att lämna in en handlingsplan. Slutredovisning av satsningen ska göras senast den 31 januari 2021.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
O
Egentligen är det intressant för de pratar om ful el som något bara privatpersoner åstadkommit. Men jag är övertygad om att det finns många elektriker och framförallt snickare som fixar med el. Och att dessa är den stora boven egentligen.
Om jag minns rätt så är inte ful el någon vanlig anledning till brand.
Så frågan är, handlar det inte lite om att försöka förhindra att privatpersoner ska kunna granska priser? Jag hoppas att detta inte leder någonstans egentligen.

• Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
Ja, vad är syftet egentligen? Att hindra alla bränder och dödsfall på grund av fulel, eller ett försök av branschlobbyn att återta en del av marknaden?

• Gilla
Sofriko
  • Laddar…
E
Helt åt h-e att man lägger tid/pengar på sånt här i dagens Sverige. Vi har viktigare samhällsproblem att hantera!!

Hur många dör pga ”ful-el”? Ful-el (installerad av icke behörig) behöver inte vara farlig/dålig.

Då får man handla elmaterial på Möllan, precis som när dom handlar knark/sprit och annat tvivelaktigt.

(Möllan=Malmös slum)

Och elmaterial har väl aldrig varit förbjudet att sälja till gemene man, däremot har inte varit så många som sett "affärsmöjligheten". Redan på "stenåldern" när jag började jobba som elektriker sålde den firman, som jag fick anställning på, elgrejer rakt över disk och det har många elinstallationsföretag gjort i alla tider.
Sedan kan väl ingen ha nått emot att dom som säljer även har lite kunskap om vad dom säljer, man skulle önska att man hos div "affärer" kunde få lite relevant information av säljarna.

tommib
Ljus Ljus skrev:
Vad som däremot skrämmer mig är att vissa är helt utan kunskap. Dessa är jag mer tveksam till att försöka hjälpa då jag oroas av att det i själva verket är en form av att stjälpa.
Problemet med dessa är att det inte kommer hjälpa nämnvärt med information eller att sluta sälja materiel. Det som kommer hända är att dessa individer återgår till att koppla med högtalarkabel och vira den runt stiften på en stickpropp.

Hela ansatsen på utredningen är fel i mitt tycke. Branschen i stort (inte nödvändigtvis enskilda elektriker) försöker aktivt lobba för att dölja information. Tänk om man gjorde som VVS-branschen istället, publicerade monteringsinstruktioner öppet. Då skulle säkerheten troligen öka.

Det vore också klädsamt om branschen tog tag i sitt eget informationsproblem. Elbranschens lobbyverksamhet står nämligen för ren desinformation när de går ut med t.ex. elsäkerhetsbarometern, som är tillrättalagd för att det ska se ut som att vi har stora problem.

Apropå att säljarna ska ha kunskap om det de säljer så vore det naturligtvis av godo. Tyvärr hamnar de då i en potentiell juridisk fälla då man kan hävda att de uppmuntrar till hempul.

• Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.