pacman42 pacman42 skrev:
Och vad gör bostäderna dyra då?
- cementkrisen
- virkeskrisen
- energikraven
- VA-anslutning
- kraven på utbildade hantverkare
- skattesystemet
- markpriser
Osv osv.

Det finns kanske några saker ovan man borde fundera över också?

Exempelvis så är det billigare med eget VA även om man har bättre rening än kommunens reningsverk. Bara för att ge ett exempel...
Cementkrisen har inte kickat in än, virkeskrisen varade bara ett halvår, energikraven=lägre uppvärmningskostnader och mindre belastning på elnätet, VA-nätet har sekundäreffekter som biogas och schakt för fiber, utbildade hantverkare har du nog hittat på själv, skattesystemet och markpriserna låter jag vara osagt.

S Stadsbonden skrev:
Cementkrisen har inte kickat in än, virkeskrisen varade bara ett halvår, energikraven=lägre uppvärmningskostnader och mindre belastning på elnätet, VA-nätet har sekundäreffekter som biogas och schakt för fiber, utbildade hantverkare har du nog hittat på själv, skattesystemet och markpriserna låter jag vara osagt.
Cementkrisen tänkte jag på just för framtiden.

Virkespriserna verkar kunna ligga kvar på en högre nivå än tidigare.

Mindre uppvärmningskostnad med mer isolering påverkar fortfarande byggkostnaden.

Argumenten du har om om VA-nätet håller inte, jag får inte nytta av biogasen när jag bygger och fibern finns ofta redan i de områden som påtvingas VA nu.

Utbildade hantverkare är dyra. Jag kan plocka in billiga polacker, eller så tar jag någon av grannarnas firmor som gör rätt. Men grannarna är mycket dyra (men de påpekar alla fal som tidigare hantverkare gjort och frågar vilka av dem som jag vill ha åtgärdade av dem). Jag gör ändå de flesta jobb själv, men så är jag villaägare också.

Syftet med listan var dessutom inte att den skulle vara komplett, det var bara exempel på att det finns många fler saker som påverkar priserna än de som nämns i artikeln.

K
pacman42 pacman42 skrev:
Utbildade hantverkare är dyra. J
Det finns inget krav att ha utbildade hantverkare. Själv byggde jag hela huset själv, med endast elektriker som betald och utbildad hantverkare.

Energikraven i byggreglerna är väldigt flexibla och tar hänsyn till många faktorer såsom solinstrålning och olika energislag. Köper inte riktigt kritiken att en timmerstomme är trög och skulle dra mindre energi - energiförlusten är ju lika stor totalt sett...

K Kallebo skrev:
Energikraven i byggreglerna är väldigt flexibla och tar hänsyn till många faktorer såsom solinstrålning och olika energislag. ...
Tar Boverkets byggregler verkligen hänsyn till om jag värmer med värmepump(el) eller egenproducerad ved? Som jag fattat det har begränsningen varit max 55kWh/m2

F fribygg skrev:
Jo jag anser att det är fel på Boverkets energikrav, de tar inte hänsyn till mtrl i huset, ett timmerhus goda värmelagrande egenskaper kan inte tas med i beräkningen.
Inte heller viktar man om energin som förbrukas är el, fjärrvärme eller lokalproducerat energi genom förbränning av exempelvis ved.
Lyckas du visa att det sänker energiförbrukningen får du säkerligen ta med det i beräkningen. Det är inte reglerat hur man ska räkna. Men jag har svårt att se att det skulle påverka energibehovet märkbart.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.