wildeside
P Perha skrev:
Räknar du in inflationen så är det fortfarande billigt att köra bil jämfört för bara ett antal år sedan. Jämförelsen som bör göras är andel av lön för att komma x km, vilken också gjorts: [länk]
Kanske det men har man 5-15 mil till jobbet enkelresa och dom höjer drivmedelspriserna, elpriserna katastrofalt mycket och sen övriga höjningarna av mat m.m.
Så är det så att om man jobbar deltid så blir det billigare att vara arbetslös, sälja bilen och myspys elda ved, spillolja och sopor för att hålla värmen.
Känns inte logiskt att folk eldar det mesta ute på landet för att hålla nere el konsumtionen.
Känns som ett bakslag för miljöpartiet och deras jämlikar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Se följande "vackra" naturbild från markbygdens vindkraftpark i Piteå kommun. Skulle du vilja ha den i din kommun?
En kommun? HELA Skåne ser ut så även om vi inte kallar det vindkraftpark. Kan nog se en tjugo trettio stycken från mitt hus. Och de är alla fula och högljudda.
 
B Bombus pratorum skrev:
En kommun? HELA Skåne ser ut så även om vi inte kallar det vindkraftpark. Kan nog se en tjugo trettio stycken från mitt hus. Och de är alla fula och högljudda.
Jag var i Skåne senast i Juni och kunde inte se någon nämnvärd mängd vindsnurror.
 
possum77 possum77 skrev:
Jag var i Skåne senast i Juni och kunde inte se någon nämnvärd mängd vindsnurror.
...det ser inte ut att bli så många fler heller. I en lista på vindkraftsprojekt som byggs 2017-2024 kunde jag räkna till cirka 20 vindkraftverk i Skåne län. Totalt i hela landet cirka 2 300 vindkraftverk som byggts eller ska byggas t o m 2024, så...
Det verkar som om skåningarna håller en hög placering i fältet NIMBY-politik på elproduktionsområdet. (Om någon skåning här känner sig kränkt, kan jag meddela att det blir ännu färre verk i Blekinge län, 2 stycken!)
 
Fast Skåne är ju stort som en kommun i Norrlands inland och med en befolkningstäthet som är 100 gånger så hög. Så bullrande vindkraft är väl inte det lättaste att vara för för dem som bor där.

Att de är emot vindkraft specifikt är inte detsamma som att de är emot lokal kraftproduktion.
 
Skåne är redan påverkat av bullerstörningar, så platser det det låter mycket i dagsläget vore lämpliga för vindkraft. Längs någon av motorvägarna som korsar landskapet, eller Södra stambanan, t ex. Vindkraftverk där skulle inte störa mer än nuvarande trafik, och dessutom finns infrastruktur på plats.

Det fanns väl en stark skånsk opinion mot Barsebäck, och vindkraft väcker liknande känslor. Det är de två största energikällorna i södra Sverige. Jag utgår från att kraftvärme och sol, som i resten av landet, inte är något större tillskott till energimixen i Skåne heller, eller önskas av befolkningen.
 
  • Gilla
Muhrman
  • Laddar…
M
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det fanns väl en stark skånsk opinion mot Barsebäck, och vindkraft väcker liknande känslor. Det är de två största energikällorna i södra Sverige. Jag utgår från att kraftvärme och sol, som i resten av landet, inte är något större tillskott till energimixen i Skåne heller, eller önskas av befolkningen.
Den opinionen fanns i Köpenhamn, inte i Skåne, vi har hela tiden velat ha vårt verk!

Kraftvärme är ett utmärkt komplement då det höjer verkningsgraden i fjärrvärmeverken och ger bra tillskott av el där det behövs när det är som kallast, men det skattade ju mp och sosseriet bort. Varför begriper jag inte då fjärrvärmen idag inte eldas med kol eller olja länge. Ja att sossarna tar varje chans att höja en skatt det begriper jag, det sitter i deras gener.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Lite bättre industridesign skulle säkert minska motståndet mot vindkraftverksparker: Traditionella vindkraftverk, vindkvarnar, vid vattnet med molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det fanns väl en stark skånsk opinion mot Barsebäck, och vindkraft väcker liknande känslor.
Jag skulle tvärtom säga att det är väldigt olika känslor, om än känslor båda två.

Den förra är av riskminimerande karaktär, den andra handlar om störning i lokalmiljön och estetiska värden.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Skåne är redan påverkat av bullerstörningar, så platser det det låter mycket i dagsläget vore lämpliga för vindkraft. Längs någon av motorvägarna som korsar landskapet, eller Södra stambanan, t ex. Vindkraftverk där skulle inte störa mer än nuvarande trafik, och dessutom finns infrastruktur på plats.

Det fanns väl en stark skånsk opinion mot Barsebäck, och vindkraft väcker liknande känslor. Det är de två största energikällorna i södra Sverige. Jag utgår från att kraftvärme och sol, som i resten av landet, inte är något större tillskott till energimixen i Skåne heller, eller önskas av befolkningen.
Det är när det är vindstilla vi har för lite el i SE4, inte när det blåser. Det är svårt att lösa genom att bygga mer vindkraft, särskilt när vi inte har något annat kraftslag att balansera med.
Sol byggs i massor, men där finns det en konflikt med att bygga parker på åkermarken, SE4 står ju för en stor del av livsmedelsproduktionen i landet.
Kraftvärmeverk har vi några stycken, bla i Örtofta, där det nu planeras för ytterligare ett. Sen har vi ju såklart det berömda Karlshamnsverket…
 
Redigerat:
H Hus-i-Sörmland skrev:
Intressant att högerpartierna som sett till att kärnkraftsreaktorer stängts nu vill starta dem igen och får det att låta som att de alltid velat det.
Situationer förändras med åren, högersidan försökte stoppa nedläggningen men regeringen körde över förslaget..

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/halland/riksdagen-rostar-om-ringhals
 
Ändå skrämmande att se hur vissa partier helt saknar svar om energiförsörjningen. Fyra rader om detta och 27 om priset på byggmaterial...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.