2 322 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Så håller du värmen i huset under längre strömavbrott
Kompressor med tryckluft?M Martin Lundmark skrev:Hej
För att helt kunna tömma ett vattenburet värmesystem då måste det nog byggas på ett speciellt sätt med lutning mot en (eller flera ) låga punkter med tömnings kranar och inga låga punkter utan avtappningsmöjlighet
Rimligen så är få värmesystem i dag byggda på det sättet Många hus saknar tex källare och synliga värmeledningar
I de flesta hus är det nog bättre att förbereda sig för att hålla värmen än att tömma tappvatten och värmesystem. Det är ju inte helt trivialt och risken är att man misslyckas och det fryser ändå. Dessutom ska man ju ha någon stans att leva under längre strömavbrott.
I samband med att vi var utan ström i tre dygn hjälpte jag två grannar som inte var hemma att rädda husen. Den ena hade en vedkamin som jag eldade i flera gånger per dygn. Den andra saknade eldstad men hade två fotogenkaminer och 10l fotogen. Det fungerade också för att hålla värmen men det gick inte att vara i huset på grund av avgaserna. Själva har vi ett pumphus som vi räddade med hjälp av gasolkamin.
Centralt placerad kamin och ett väl isolerat hus löser problemet tills veden tar slut. Det är bra att ta med sig om man planerat att bygga. Själva är jag tacksam för att frugan insisterade på att vi skulle ha kamin när vi byggde.
I samband med att vi var utan ström i tre dygn hjälpte jag två grannar som inte var hemma att rädda husen. Den ena hade en vedkamin som jag eldade i flera gånger per dygn. Den andra saknade eldstad men hade två fotogenkaminer och 10l fotogen. Det fungerade också för att hålla värmen men det gick inte att vara i huset på grund av avgaserna. Själva har vi ett pumphus som vi räddade med hjälp av gasolkamin.
Centralt placerad kamin och ett väl isolerat hus löser problemet tills veden tar slut. Det är bra att ta med sig om man planerat att bygga. Själva är jag tacksam för att frugan insisterade på att vi skulle ha kamin när vi byggde.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Frysskydda värmesystemet med glykol känns som det vettigaste om man är i riskzonen.N nybyggarn3 skrev:I de flesta hus är det nog bättre att förbereda sig för att hålla värmen än att tömma tappvatten och värmesystem. Det är ju inte helt trivialt och risken är att man misslyckas och det fryser ändå. Dessutom ska man ju ha någon stans att leva under längre strömavbrott.
Välisolerat, kamin och mycket termisk massa är ofta bra.
Sen kan man bygga med luftburen värme så behövs inget frysskydd
Hej RabbitholeRabbithole skrev:
I huset jag växte upp byggt 1958 finns vattenburen värme med självcirkulation. Där fyllde vi för mer än 30 år sedan i glykol för att undvika sönderfrysning vid strömavbrott när vi inte längre bodde på platsen Huset värms av en liten markvärmepump.
Det uppstod inledningsvis några läckage i värmesystemets skarvar, eftersom det är linolja och lin i skarvarna, och vid reparationer av värmesystemet måste man ibland tömma ut allt glykolvatten i ett fat och pumpatillbaka detta.
Förutom vattenburen värme med självcirkulation så är vattnet (till två kök, två toaletter samt tvättstuga centralt placerat så att det går att tömma i källaren.
Även om värmesystemet har glykolfyllning (eller luftburen värme) så gäller det att även färskvattensystemet kan tömmas vid minusgrader i huset.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byggarna satte på golvvärmen dagen efter de var klara med kaklingen
Badrum -
Hjälp, väggen håller på att rasa..
Fritidshus -
Jag vill ersätta en äldre honeywell termostat som styr den elektriska centralvärmen till en smart termostat i stället, går det ?
Värme allmänt -
Sänka värmen hos pappa?
Värmepumpar -
Håller inne en slutfaktura, oroar för tätskiktsarbetet med unidrain och golvvärmen
Juridik