B b8q skrev:
... jag anser att säkra gränser lätt borde vara värt 15 000 extra.
Jag håller i och för sig med, men i detta fall ville kommunen bestämma gränsen för att senare flytta den (inlösen för gatumark), så de nyligen utsatta gränsrören kommer vara överspelade om något år. ;)
 
G grodis skrev:
Det kostar inget att överklaga och man behöver inte heller betala motpartens eventuella kostnader i ett ärende som går till mark- och miljödomstolen.
Nej jag tyckte också att det lät lite märkligt, men eftersom lantmätaren enligt
-MH- verkade så tvärsäker så blev jag lite osäker på mig själv. Se mitt inlägg #655, som jag tolkar lagrummen borde inte några rättegångskostnader bli aktuella. Så jag antar att lantmätaren helt enkelt har fel i sitt uttalande då.

M -MH- skrev:
Jag håller i och för sig med, men i detta fall ville kommunen bestämma gränsen för att senare flytta den (inlösen för gatumark), så de nyligen utsatta gränsrören kommer vara överspelade om något år. ;)
Ja men då sätts det ut nya gränsrör, så i slutändan kommer din fastighets gränser ändå vara säkrare.
 
  • Gilla
grodis
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Nej jag tyckte också att det lät lite märkligt, men eftersom lantmätaren enligt
-MH- verkade så tvärsäker så blev jag lite osäker på mig själv. Se mitt inlägg #655, som jag tolkar lagrummen borde inte några rättegångskostnader bli aktuella. Så jag antar att lantmätaren helt enkelt har fel i sitt uttalande då.


Ja men då sätts det ut nya gränsrör, så i slutändan kommer din fastighets gränser ändå vara säkrare.
Om man överklagar något av lantmätarens beslut i ett fastighetsbestämningsärende är rättegångskostnader något man riskerar. Vid ett överklagat beslut är lantmäteriet inte part i målet, utan endast sakägarna, och därmed riskerar man definitivt rättegångskostnad (som parterna i möd målnr F 5710-15 fick erfara hamnade på 50.000kr).

Ska man överklaga fakturan man fått av lantmäteriet gissar jag att rättegångskostnader inte blir aktuella? Men har man inte tidigare överklagat något av besluten i fastighetsbestämningen är möjligheten att överklaga fakturan relativt liten som jag förstår det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
G grodis skrev:
Nej, så är det inte. Du överklagar lantmäteriets faktura och således blir Lantmäteriet motpart.
Hur tänker du att man ska överklaga fakturan? Fakturan kommer väl efter lantmäteriets beslut och har man inte överklagat beslutet har man ju i princip godkänt de förutsättningar som ges för att överklaga fakturan?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
G grodis skrev:
Nej, så är det inte. Du överklagar lantmäteriets faktura och således blir Lantmäteriet motpart.
Nej, han överklagar Lantmäteriets kostnadsfördelningsbeslut. Generellt sett när man fastighetsbestämmer mot allmän plats, brukar ett riktvärde vara att kommunen tar 10% av kostnaderna och 90% till bostadsfastigheten. När man ser till nyttan brukar det anses att den inte är lika stor för allmän plats, kanske främst sett till fastighetsvärdet. Allmän plats har inget eller mkt lågt värde och bostad är generellt det högsta värde en fastighet kan ha. Så spontant låter det inte som en oskälig fördelning även om det är ogint av kommunen om det nu krävs för ny detaljplan. Men sen ska en bedömning alltid göras i det enskilda fallet och det finns såklart fall där denna praxis bör frångås.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Hur tänker du att man ska överklaga fakturan? Fakturan kommer väl efter lantmäteriets beslut och har man inte överklagat beslutet har man ju i princip godkänt de förutsättningar som ges för att överklaga fakturan?
Jag har själv överklagat en lantmäterifaktura och det gick alldeles utmärkt.

https://www.atl.nu/det-gar-att-overklaga-lantmateriets-faktura
 
M Maijckel skrev:
Om man överklagar något av lantmätarens beslut i ett fastighetsbestämningsärende är rättegångskostnader något man riskerar. Vid ett överklagat beslut är lantmäteriet inte part i målet, utan endast sakägarna, och därmed riskerar man definitivt rättegångskostnad (som parterna i möd målnr F 5710-15 fick erfara hamnade på 50.000kr).

Ska man överklaga fakturan man fått av lantmäteriet gissar jag att rättegångskostnader inte blir aktuella? Men har man inte tidigare överklagat något av besluten i fastighetsbestämningen är möjligheten att överklaga fakturan relativt liten som jag förstår det.
Du verkar ha rätt trots allt, fel av mig och grodis med andra ord. Även om det verkar finnas ett visst utrymme för en skälighetsbedömning om jag tolkar 16:14 FBL rätt. Men det är nog föga troligt att tappande part kommer undan kostnaderna givet rättsfallet du omnämnde, det slutade ju trots allt hos MÖD.

M Maijckel skrev:
Hur tänker du att man ska överklaga fakturan? Fakturan kommer väl efter lantmäteriets beslut och har man inte överklagat beslutet har man ju i princip godkänt de förutsättningar som ges för att överklaga fakturan?
Lantmäteriet delfakturerar, men det är inte ovanligt att slutfakturan överklagas.
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Nej, han överklagar Lantmäteriets kostnadsfördelningsbeslut. Generellt sett när man fastighetsbestämmer mot allmän plats, brukar ett riktvärde vara att kommunen tar 10% av kostnaderna och 90% till bostadsfastigheten. När man ser till nyttan brukar det anses att den inte är lika stor för allmän plats, kanske främst sett till fastighetsvärdet. Allmän plats har inget eller mkt lågt värde och bostad är generellt det högsta värde en fastighet kan ha. Så spontant låter det inte som en oskälig fördelning även om det är ogint av kommunen om det nu krävs för ny detaljplan. Men sen ska en bedömning alltid göras i det enskilda fallet och det finns såklart fall där denna praxis bör frångås.
Så om man skulle överklaga fakturan för man anser att den är hör hog och att fördelningen är felaktig skulle det bli två överklagande ärenden?

Hade det varit jag så hade jag överklagat att fakturan är oskäligt hög och dessutom lagt till att kommunen borde stå för en större andel av fördelningen.
 
G grodis skrev:
Så om man skulle överklaga fakturan för man anser att den är hör hog och att fördelningen är felaktig skulle det bli två överklagande ärenden?

Hade det varit jag så hade jag överklagat att fakturan är oskäligt hög och dessutom lagt till att kommunen borde stå för en större andel av fördelningen.
Kostnadsfördelningsbeslutet vinner laga kraft efter 4 veckor från och med att beslutet tagits, det kan inte överklagas efter det. Fakturan däremot kan bestridas vid ett senare tillfälle. Detta eftersom det inte är ett förrättningsbeslut som avgör vilket belopp slutfakturan från Lantmäteriet till slut landar på. Det är alltså skillnad på att säga att fakturan är för hög och att säga att kostnadsfördelningen inte är skälig enligt 14:10 FBL.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förstår det som att det är 5 kap. 2§, tredje stycket i Lag (2010:921) om mark- och miljödomstolar som gör att man inte får Lantmäteriet som motpart när man överklagar deras beslut. Denna lagtext:

Skärmdump av lagtext relaterad till överklagan av myndighetsbeslut utan Lantmäteriet som motpart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se även HDs dom NJA 2013 s. 3;

Domskäl:

"8. När en enskild överklagar Lantmäteriets beslut gäller emellertid 5 kap. 1-2 §§ lagen om mark- och miljödomstolar och Lantmäteriet är inte part i målet. Såväl förrättningsbeslut som beslut om fakturering för lantmäterikostnader är beslut från Lantmäteriet. Det följer även av förarbetena till lagen att Lantmäteriets partsställning i mål rörande fakturering av förrättningskostnader skulle komma att upphöra i och med införandet av lagen om mark- och miljödomstolar (prop. 2009/10:215 s. 208)."

https://lagen.nu/dom/nja/2013s3

(Rätta mig om jag är ute och cyklar, jag har inte grävt i detta förrän denna tråd dök upp.)
 
  • Gilla
Maijckel och 1 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Tydligen fler som drabbats, om ni är tvivelaktiga.

Insändare: Plötsligt blev halva ladugården allmänning (olandsbladet.se)
har en historia om hur en annan statlig myndighet agerat mot oss, som privatperson, nämligen Kalmar Lantmäteri. Halva vår ladugård, gödselplattan och traktorgaraget blev helt plötsligt allmänning.

En novemberdag 2017 knackade det på dörren. Det var grannen och en förrättningsman från Lantmäteriet som skulle göra en förrättning på grannens tomt. En förrättning gör man om man till exempel vill ändra sina gränser. Det kostar mellan 40-60 tusen kronor.

När de var klara lämnade förrättningsmannen över en karta från 1952 till oss, då det var en annan granne som gjort en förrättning då. På kartan var det inritat med en blyertspenna några streck på vår tomt. "Det här är era nya gränser", sa mannen och steg in i bilen och körde iväg.
Vi tittade på kartan, och sa "det måste vara ett missförstånd". Vi hade kollat när vi köpte huset med stadsarkitekten i Mörbylånga om våra gränser var korrekta och tillförlitliga, och det var de, det var Lantmäteriets kartor.

Jag ringde förrättaren och påpekade att det måste blivit något missförstånd och frågade varför Lantmäteriet vill ändra våra gränser. Nej, de hade inte gjort något fel, och varför våra gränser skulle ändras kunde han inte ge något svar på.
Några dagar senare när vi sitter vid datorn och tittar på kartor på hitta.se ser vi hur våra gränser ändrats. De gamla gränserna hade plockas bort, och nya lagts till. Lantmäteriet tog bort cirka 500 kvadratmeter från vår tomt, bara så där! Och lade dem på allmänningen istället. Halva vår ladugård, gödselplattan och traktorgaraget hade blivit allmänning.

Nästa dag ringde jag den förrättningsman som gjort ändringarna. Hon sa också att de inte gjort något fel. "Kan vi få komma upp på ert kontor, så får ni visa och berätta varför ni gjort de här ändringarna", frågade jag. "Vem ska betala det?" fråga hon. "Vad menar du?" sa jag. "Vi kostar 600 kronor per timme, och ska någon chef vara med kostar det mer", säger hon.

Några dagar senare ringer lantmäteriets chef. Han börjar samtalet med att säga ”Nu är du tyst och lyssnar på mig”. Därefter håller han en lång monolog, med mycket fackord som jag inte förstår innebörden av. Jag säger, ”vi kommer aldrig att acceptera det här” och lägger på luren.

Vi skriver till Mark & miljödomstolen, Mark & övermiljödomstolen och JO. Alla svarar att de inte kan göra något, eftersom det inte gjorts någon förrättning. Men nu hade alltså Lantmäteriet ändrat våra gränser utan att ha gjort en förrättning. Hur är detta möjligt?

Nu behöver vi hjälp. Vi förstår inte hur Lantmäteriet kan ändra våra gränser utan att göra en förrättning, när jag som privatperson måste betala mellan 40 och 60 tusen kronor för samma jobb.

Vi anlitar en jurist på LRF som hjälper oss med en överklagan till Förvaltningsrätten. Vi är nu framme vid maj 2019 när vi skickar in vår överklagan till Förvaltningsrätten. Vi har då arbetat med detta i ett och ett halvt år.

Nu i november 2020, tre år efter att vi fick kartan av förrättare, kom domen. Förvaltningsrätten skriver, "Lantmäteriets beslut är därmed inte korrekt och det överklagade beslutet upphävs". Vi fick alltså rätt, Lantmäteriet hade gjort fel.

Vi vet fortfarande inte varför Lantmäteriet gjorde det de gjorde mot oss, ingen har vunnit något på deras agerande! Vi förlorade 30 000 kronor i arvode till juristen, och det har varit mycket oro, frustration och vanmakt under de här tre åren. Lantmäteriets arbete har kostat skattepengar. Mark och miljödomstolen, Mark och över miljödomstolen, JO och Förvaltningsrätten har kostat massor av skattepengar när de arbetat med det här fallet. Vi frågar oss, är det till sådant här som våra skattepengar ska gå till?

Amy
jag har varit med om något liknande. inte just att de flyttat gränsen men att de varit maktfullkomliga och omöjliga att samarbeta med och när man börjar klaga är det som om de går in i plan B och alla blir helt omedgörliga. under förrättningen håller sig lantmätaren undan och sedan när beslutet vunnit laga kraft då svarar de att de har gjort allting rätt bla bla bla.
 
V vaxtuna skrev:
jag har varit med om något liknande. inte just att de flyttat gränsen men att de varit maktfullkomliga och omöjliga att samarbeta med och när man börjar klaga är det som om de går in i plan B och alla blir helt omedgörliga. under förrättningen håller sig lantmätaren undan och sedan när beslutet vunnit laga kraft då svarar de att de har gjort allting rätt bla bla bla.
Det är lantmätarens uppgift att vara "maktfullkomlig" gentemot sakägarna i en förrättning. Särskilt i ett fastighetsbestämningsärende som till stor del ska likna processen i ett domstolsavgörande. I lantmäteriets handbok till FBL står uttryckligen att lantmätaren ska "förhålla sig obunden till sakägarnas yrkanden och medgivanden" (s.771).

Så om du inte kan visa att lantmätaren brustit i sin yrkesutövning i förhållande till denna handbok är det nog snarare lagstiftningen som vållar dig problem än lantmätaren själv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Det är lantmätarens uppgift att vara "maktfullkomlig" gentemot sakägarna i en förrättning. Särskilt i ett fastighetsbestämningsärende som till stor del ska likna processen i ett domstolsavgörande. I lantmäteriets handbok till FBL står uttryckligen att lantmätaren ska "förhålla sig obunden till sakägarnas yrkanden och medgivanden" (s.771).

Så om du inte kan visa att lantmätaren brustit i sin yrkesutövning i förhållande till denna handbok är det nog snarare lagstiftningen som vållar dig problem än lantmätaren själv.
ts fick ju rätt i domstol. då gjorde ju lantmätaren fel?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Det är lantmätarens uppgift att vara "maktfullkomlig" gentemot sakägarna i en förrättning. Särskilt i ett fastighetsbestämningsärende som till stor del ska likna processen i ett domstolsavgörande. I lantmäteriets handbok till FBL står uttryckligen att lantmätaren ska "förhålla sig obunden till sakägarnas yrkanden och medgivanden" (s.771).

Så om du inte kan visa att lantmätaren brustit i sin yrkesutövning i förhållande till denna handbok är det nog snarare lagstiftningen som vållar dig problem än lantmätaren själv.
min uppfattning som är helt aktuell är att nya lantmätare inte kan läsa kartorna. jag har fått skriva anvisningar på en 6årings nivå för att de ska förstå lagaskiftesprotokollen och vad som är vad. En väg som är 10 meter lång enligt lagaskiftsprotokollet kan ju aldrig vara 150 meter lång i verkligheten. lär man sig inte begrepp som t es AR i skolan när man blir lantmätare så är det under all kritik. i mitt fall ändrade de sig men jag fick lov att skriva en hel uppsats för att förklara varför de hade fel. ochhur ser handlingarn ut? de fattade beslut utan att tala med mig och sedan fick de fatta ombeslut och då blir akten först hela utredning och beslutet markerat med rött och sedan alltihop igen så lantmäteriets fel kommer att leva med i diariet i all framtid så alla som ska rota i det där får studera ordentligt för att få begriplighet.
 
  • Ledsen
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
B
Det visar sig att Riksrevisionen just nu granskar Lantmäteriet bl a då det gäller avgifter och utifrån statens intentioner. Om någon kan beskriva just vad man upplevt från myndighetens sida kan man maila in detta till
registrator@riksrevisionen.se
Det ska vara exempel på hur avgifter hanterats samt om deras myndighetsutövning. Gärna i form av dokument/skriven kommunikation med myndigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.