E
Skrivet av: Mats

Alltså? inget konstigt att dra alla över en kam. När vi köpte hus för snart 15 år sedan visste jag inte mycket om hur man bygger och fixar. Jag tog dit hantverkare inom flera branscher för att hjälpa oss. De kom ALDRIG i tid. Sen fick man jaga dem för att få dem att komma någon gång överhuvudtaget. De slarvade och tog mer betalt än avtalat. Det slutade med att jag blev så förbannad att jag lärde mig göra allt själv. Så det jag nu gör är att jag medvetet tar hem hantverkare för "offerter". När de kommer hem till mig ställer jag frågor om hur de tänker göra vissa saker (som jag är osäker på) så att jag själv lär mig det sista jag behöver kunna för att göra allt själv. Det är priset ni hantverkare får betala för er oseriösa inställning till det ni håller på med. Jag har tid, det blir bra gjort, kostar nästan ingenting. Och ni sponsrar mig med fakta. Tack!

E
Skrivet av: Kalle

Fuskas det kan det ju inte vara köparen som gör det, så varför skuldbelägga köparen??? hela systemet har ju politikerna skapat, skuldbelägg dem istället för att göra dem immuna av sina egna beslut,

Det främsta fusket består i att många höjer priset på tjänsten i stället. Så dom kan roffa åt sig lite mer förtjänst
Detta visar endast att skatt hämmar ekonomin. När skatten sänks får alla (utom staten) behålla mer. Det blir billigare för kunden och arbetstagaren får behålla mer av vad kunden var beredd att betala.

Undrar om författaren till det ursprungliga inlägget ber sin arbetsgivare (kunden) sänka hens lön när skatten sänks.

G
Jag hade en lokal snickare på besök för att titta på en planerad tillbyggnad, innan byggritningarna görs. Han tyckte att "jag skulle riva hela skiten och bygga ett helt nytt hus" istället, det har han sagt även förut. Jag stretade emot med att jag då behöver ett rivningslov som kostar pengar samt går miste om mitt ROT-avdrag. Då sa han att det inte finns någon granne, som kommer att upptäcka, att huset är borta under någon vecka och ROT-avdraget för tillbyggnaden som nu egentligen är en ny byggnad visst går igenom utan några som helst problem. Huset syns tydligt till vägen. Jag blev så jävla förbannad. Jag ska anlita en mygelfri snickare istället.

G
Då hade du en snäll snickare som bara var ärlig, att ditt mögelhus bara var skit och ingenting att ha, sanningen kan göra ont ibland. ;)

G
Hej! JAG HAR 7 ST FAKTURA SOM INTE BETALTA I SKATTEVERKET FÖR ROT
jAG HAR LÄMNAT 7 MÅNAD SEN , JAG FICK INGEN PENGAR BARA SNACK . SKATTEVERKET DE FUSKAR SJÄLVA , JAG TROR DE BETALAR TILL ANDRA STORA FÖRETAG MEN INTE NYA FÖRETAGARE SOM VILL UTVECKLA ELLER OM DE INTE SVENSK , JAG TROR BARA. JAG HAR NÄSTA 300 000 TUSEN. FÖR NYA FÖRETAGARE DET ÄR PENGAR

Har du pratat med skattmasen?

G
Så funkar det:
När du upphandlar hantverkartjänster (och även andra tjänster/produkter) är det tre faktorer som är helt avgörande för det upplevda slutresultatet.

1. Priset
2. Kvalitén
3. Leveranstiden

"Problemet" är det att du själv bara får välja två utav faktorerna. Den tredje faktorn väljer leverantören (hantverkaren i detta fall)
Därför är det viktigt att du väljer en leverantör med goda referenser från "verkliga" kunder.
Då kan du känna dig lite tryggare med att låta denne leverera sin "faktor" av de tre ovannämnda.

Ett räkneexempel:
Du vill renovera ditt badrum riktigt billig (pris) & bra (kvalitet)
Kvar för hantverkaren att "bestämma" över är då LEVERANSTIDEN.
En välrenommerad hantverkare har normalt en hög beläggning och eftersom du förmodligen valt ett väldigt lågt pris och samtidigt kräver väldigt hög kvalitet så hamnar din förfrågan med största sannolikhet i hans brevkorg märkt: "jobb att göra i dåliga tider"
Dvs. Förmodligen aldrig. Iallafall inte så länge som han är välrenommerad. ;-)

Se det hela som ett kortspel med endast tre kort.
Lägg din energi på att hitta välrenommerade och sportsliga motspelare. Sitter dom med ett dåligt kort på hand så väljer dom att lägga sig. Dom vill ju ha en sportslig chans att göra något bra.

I de fall jag kunnat nyttja rot för renoveringar har jag alltid stått för materialet själv, första gången vart det ifrågasatt av skatteverket men jag kunde visa att jag köpt allt material till jobbet och anlitat hantverkare att göra arbetet, Handläggaren på skatteverket kunde dock inte förstå det så när jag gav ett konkret exempel på vad jag skulle betalat för materialet genom hantverkarna kontra tillhandahålla material själv vart kommentaren " Oj, lägger dom på så mycket på materialet " sen var det grönt ljus. Men vet att det fuskas som nämts då en del hantverkare föreslagit att dom lägger mer tid för att hålla materialkostnad låg....

G
Jag fattar inte hur man kan sitta och skriva att 90% hantverkare är lurendrejare.
Jag har förtag på följande sätt lämnar jag offerter.
Offerten står det klart och tydligt så mycket kostar
1. Arbetskostnaden.
2. Så mycket kostar materialet.
3. Så mycket kostar reser

Arbetskostnaden baseras på hur lång tid jag räknar med att jobbet ca: kommer att ta eller redan färdiga kvadratmeter pris, Om det sen tar 5 eller 10 tim skall ingen bry sig om.
Detta är ett fast pris, sen om jag kan göra det på 5 tim spelar ingen roll, detta kan bero på att jag investerat i en sprut exempelvis som då kortar ner min arbetstid.
Jag har inte köpt sprutan för att kunden skall tjäna på det eller?
När det sen gäller materialet så är det en sak som man har förhandlat fram men inte för att kunden skall ta nytta av det, sen om man vill dela med sig av dom procenten man har är jo upp till mig som företagare som då kan vara om man får mer jobb av kunden etc.

Jag tycker att folk som är ute efter billiga hantverkare skall inte tro att det billigaste är det bästa valet.
Jag vet att det finns polska företag som tar 150:- inkl moms när enligt svensk lag moms och skatt bortaget är det ca: 45 kr kvar.
Min fråga är hur skall jag som egen småföretagare konkurrera med dessa företag?
Drygt 7000:- efter skatt det kommer du inte långt i detta landet med.
Nä skärp lagar liksom dom börjar göra med lastbilschaufförer.

G
Jag tror inte att alla fuskar...men en gång fick jag en offert på 60 000 kr för en altan från ett byggföretag från Järnia. De flesta hade lagt in offerter på ca. 25000-30000, sedan blir minus rotavdraget, men 60000 kr. Det är verkligen att försöka lura folk...vilken idiot...jag skickade bara ett mail med det är för "dyrt"

Som någon skrev, att man kunde använda eget material och bara nyttja arbetskraften.
Det gick inte skatteverket med på, de avslog rot med anledningen att det var för lite materialkostnad. Trots att vi skrev att vi använde mycket material vi hade liggande sedan tidigare :-/

G
Hej ! Jag har precis köpt nya fönster privat ! Men har anlitat en hantverkare till o göra jobbet , det handlar om 7 fönster ! Vi var överens om ett fast pris ! Men nu när jag skall betala räkning var det dubbla ! Dvs hantverkarn har gjort rot avdrag med lika mycket som vi har kommit överens om ! Frågan är , om hantverkarn gör fel till skattemyndigheterna ang rot ! Får kunden stå för kalaset om skattemyndigheterna kommer på felet !

G
Hur i hela friden kan det vara skattefusk att företaget INTE saltar räkningen på materialet?? Det är helt sjukt att det tidigare varit norm att hantverkare fick 60-70% rabatt på listpriser och sedan sålde till kund för listpris eller tom med påslag. Det egentliga fusket är ju att hantverkarna tidigare lagt en stor del av arbetskostnaden på materialräkningen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.