Stämmer, på Flügger sa de att det är olika mellan tillverkarna.
Jag håller med om att det verkar korkat.
Jag har dessutom märkt att det är skillnad mellan färgtyper.
Flugger ExolitV i S0502-Y är inte lik Interör 50 med samma kod.
Interör 50 behöver vara i 0502-Y för att vara mer lika.
Jag trodde dessutom att systemet var analogt, dvs att alla kombinationer av siffor finns men så är det inte. Jag försökte få fram vad 0502-Y heter i Second edition, men det finns ingen i kartorna.
Är det någon som har lyckats översätta 0502-Y till S-serien ?
Personligen tycker jag att den borde vara S0502 men sedan....
 
Bumpar lite. Är igång med målning av golv samt dörrlister och har som tur är upptäckt detta i tid då min målare sa att vita dörrar man köper är S0502Y vilket är en väldigt gul vit jämfört med 0502Y. Så jag ringde runt till 4-5 ställen som säljer vita dörrar och de har alla S0502Y. Detsamma med lister. Så jag tog med en färgkarta med S0502Y och gick runt och kollade vitmålade produkter i butik och ser att det är en oerhörd skillnad på vit och vit. Jag som precis tapetserat med plain white 7380 kommer nu istället få måla befintliga furudörrar samt golvlister i en vitare vit och det var tur man noterade detta innan för stockholmsvit/äggskalsvit är otäckt nikontingult och jag vill ha fräscht vit vit. Har dock inte sett skillnad mellan S0502Y och 0502Y men min målare hävdar skillnaden är ganska stor och vill man ha vitt var S0500 ett ännu bättre val.
 
ett tips när det gäller känsliga kulörer som denna är att vända sig mot en fackhandel eller en butik där dom säljer antingen jotun, alcro eller nordsjö. dessa är oftast vassare på kulörer och dess historia, samt att databaserna i brytmaskinerna är otroligt välutvecklade då de kan bryta äldre färger samt konkurrenternas.

har en bekant som har haft samma resa med s1000-n.
 
  • Gilla
famholmsten
  • Laddar…
För att gå lite off topic med kulörerna så är s 1000-n ganska klurig att få fram så det är inte så konstigt att måla-nisses bekant kan haft problem med den. Den skall vara väldigt ljust neutralgrå men upplevs gärna som ljust lila, eftersom den bland annat bryts med violett brytpasta oftast.

Likväl så kan det variera i kulör med s 0502-y beroende på vilken kvalitet av färg man använder.
 
0502-Y heter S0502-Y i andra utgåvan (1995!). Det är en skillnad E 0.3 - i tabellen noteras att ett värde på 0.5 är knappt märkbar skillnad.
 
Toaster skrev:
Det jag vill komma till är att gå in i en affär och få S 0502-Y och 0502-Y brutna på 2 olika sätt i princip borde vara straffbart för du frågar efter EXAKT samma sak.
5% svart, 2% kulörtäthet i rent gul och resten vitt. Ja, straffbart är det väl inte men utan tvivel ett skapligt skott i foten av tillverkaren.
Ja, och om det nu är någon skillnad på dessa så kan skillnaden bero på precis vad som helst men det kan omöjligt sitta i själva S:et.
Nej, det är inte exakt samma sak. Obviously. Det är däremot mycket möjligt att du efterfrågar exakt samma kulör, men vilken av dem utgår du ifrån - den nya (S) eller gamla?

Trådstartaren nämner "bruten vit" som jämförelse. Jag förknippar inte bruten vit med S0502-Y, eller 0502-Y för den delen.
 
Har nu målat lister samt dörrar med S0500-N och är glad jag valde denna framför den gulare S0502-Y. Rekommenderas om man vill ha mer vit vit.
 
Vi har börjat måla vårt garagebygge i S0502-Y som vi tyckte var väldigt vit och fin. Köpte sedan en ytterdörr på byggmax som är fabriksmålad i samma S0502-Y enligt hemsidan (dörren Gränna).

Monterade dörren på kvällen och dagen efter när man fick se allt i dagsljus så ser dörren nikotingul ut!
Det är STOR skillnad. Jag fattar inte, båda ska ju vara exakt samma med S:et i? Om nu den med S:et i ska vara gulare, är det dörren som är rätt och och har färgaffären blandat efter gamla receptet trots S:et i koden?
 
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Jag tycker, subjektivt, att fabriksmålade dörrar från Byggmax och Bauhaus (och säkert andra ställen) ser gulare ut än de borde trots att de ska vara S0502Y. Jag har inte kollat närmre på det eftersom vi har S0500N hemma. Att färgaffärer inte fortfarande blandar efter gamla (före -95) recept får man ju hoppas, om man inte specifikt ber om det. Ta en färglapp i affären och kolla om du kan se vilken av kulörerna som verkar vara fel.
 
Vet inte om det är samma kuör som tråden handlar om, men när vi fick våra element blästrade och sputlackade så fick vi färgkoden eftersom vi även skulle måla rören i samma kulör. Det visade sig att trots samma beteckning så är elementen lite gulaktiga medan rören nu är vita. Nåja, det är inget jag stör mig på, men jag tappade ju lite tron på standardiserade färgkoder iom detta.
 
  • Gilla
JohnnyHue
  • Laddar…
Jag kör stenhårt på färgprov istället för koder, har en bok där jag målar en ruta, sätter i en bit tapet, gardintyg etc. Man måste bara komma ihåg att jämföra sitt prov med verkligheten innan man åker och hanldar, verkilgheten kan ju ha bleks/mörknat i solen.
 
  • Gilla
XMian
  • Laddar…
Som tidigare sagt, om man läser på brytreceptet skiljer det mellan s0502-y och 0502-y! Mer gult i s-varianten.

Tänk också på att det är stor skillnad hur mycket ljuset slår på olika material. En proffslackad dörr mot en egen målad trälist. Väggar mot lister etc! Glanstalet i färgen gör också stor skillnad för kulören. En vägg målad med väggfärg har oftast fler porer än en list målad med lackfärg tex! Många saker som spelar in.

För att inte tala om det innersta hörnet som inte får något släpljus från fönstret!

Jobbade med färg för ett par år sedan. Kom in en dam och klagade över att hennes väggfärg inte hade samma kulör, Den hade blivit mycket mörkare..
Fast det var samma burk och hon hade rört om ordentligt innan hon målat!
Frågade då vad det var för rum hon målade, och då förklarade hon att det var sovrummet + hennes "walk in closet".
Hon tyckte det var jättedåligt att färgen blivit mörkare dagen efter när hon målat sin walkin, som lystes upp med en 40w glödlampa.... =)

Kör man på s0500 så kommer man oftast undan bättre mot färdiglackade s0502y!
 
Men här gällde det ju S0502-Y i båda fallen och båda sitter på en fasad med samma ljus.

Kör man på s0500 så kommer man oftast undan bättre mot färdiglackade s0502y!

Med detta säger du att man ska välja en neutral vit för att matcha bättre, dvs att fabriksmålade S0502-Y är vitare än när man målar själv. Här är det ju tvärt om, den fabriksmålade dörren är niktongul...
 
Om man kikar på billigare dörrar så variar dom oftast mer i färg än dyrare! Bytte dörrar i lägenheten och då av en av de större, dyrare tillverkarna. Jag har S0502-Y på listerna och dörrkarmen. Hade jag orkat måla om hade jag tagit en vitare variant. Då dörrarna blir vitare än listerna och området kring dörren!

Bästa tipset är nog att jämföra dörren innan man köper massa färg! Det kan skifta rejält tydligen!
 
Toaster skrev:
Det stämmer att det är skillnad på 0502-Y och S 0502-Y.

Men dagens S 0502-Y ligger enl. NCS inte exakt på S 0502-Y.
Och så exakt som konceptet tillåter oss att vara blir S 0502-Y = 0503-Y03R.
Detta var en nyhet för mig och då jag jobbade med färg för något år sedan så kommer jag bestämt ihåg att vi då inte hade olika recept på S 0502-Y och 0502-Y.
MEN så var det tydligen idag!? Kollade snabbt bland äldre recept och där var brytningar precis lika. Och här har det nog alltså blivit en initial och intern miss.

Det blev en justering på 0502-Y i övergången till S 0502-Y men finputsningar sägs även ha berört endel andra kulörer som det varit lite för stor felmarginal på.
Exakt vad den tidigare 0502-Y ligger på vet jag inte men att döma av brytningen så är det en ganska markant skillnad. Mindre kulörtäthet och mer åt det röda.
Uppskattningsvis 0502-Y20R, vilket förklarar en heldel.
Hej,
vad fick du ovan info från? Jag hade nämligen speciellt specat att alla snickerier skulle målas med 0502y och inte S0502y, nu när hela huset målat är det tyvärr med s0502y och jag bråkar med målaren om det. Skulle upskatta lite proffs fakta i fallet.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.