Vettigt pris och helt ok maskin, jag hänger dock upp mig på rakmonterad motor. Dessutom att våga kalla det monterat för bästa balans när övriga världen går över till längsmonterad (stihl, husqvarna, jonsered m.fl.) just för att kunderna upplever dessa mindre klumpiga och lättare att arbeta med.

Det lättaste är att du åker runt och ber att få prova och kika. Jag fick tom köra en stund med olika maskiner och vissa erbjöd tom hemlån av såg för att kunna prova på riktigt men då köper jag en del därifrån. Jag gillar personligen inte den makitan just pga balans och klumpighet

MVH Lorant

G
Fick svar om Stihlen angående svärdlängden.

STIHL MS 200 Säljs med 12" svärd q(;^;)p

Den verkar ju iaf ha lite längre svärdslängd ;)

Men en fråga? Räcker inte 35cm åt dig på just en elektrisk såg? Bör väl vara fullgott till det mesta man gör med en sådan. Till fällning av riktigt grova träd bör man ändå fundera på att låna in eller ha en rejälare bensinare

I gengäld får du en smidig och lätt såg som passar ypperligt till båda ved men även lite rivning inomhus etc. Men detta är säkert en smaksak

MVH Lorant

G
Jo det gör det.
Vart så bortskämd med stihlen som hade 400 mm svärd.
Men 350 är det lägsta jag vill ha.tror jag har mindre svärd på Husqvarnan vilket är ett elände när man sågar grovt.

Trådbump igen, men jag måste bara få berätta om en väldigt positiv upplevelse i helgen.

Hade 3 stora björkar på vår lilla villatomt (700 kvadrat) varav den största dessutom lutade rätt kraftigt ut över en relativt trafikerad väg. Det största trädet hade en diameter på ca 75cm nere vid marken och var 18 meter högt (jag har mätt det). Jag tänkte först hyra en rejäl bensinsåg men när jag fick reda på att det skulle kosta 500 spänn för en helg, plus bränsle och olja så började jag läsa lite här inne om elkedjesågar. Det slutade med att jag beställde en Makita med 35 cm svärd ifrån shop-seltmann. Jag ska erkänna att jag var jävligt tveksam när jag satte svärdet i jättestammen, men det hela gick som en varm kniv i smör. På ett par timmar hade jag fällt 2 av de 3 träden och sedan sågat upp dem i lagom vedlängder. Jag klättrade upp i det största trädet och tog merparten av de stora grenarna uppifrån och ner, därefter fällde jag den rätt över vägen, eftersom grenarna var borta stod trafiken i endast någon minut medans jag sågade av stammen och lyckades släpa undan den översta 1/3 delen. Jag hade några polare som hjälpte till att släpa träd och stoppa trafiken!

Sågen var helt grym! Jag har en del erfarenhet av att ta ned träd sen tidigare då mina farföräldrar har en del skog så jag har lite att jämföra med.

Några bilder!
IMG_0269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snyggt och nu har du fortfarande kvar sågen till skillnad från en hyresmaskin.

Min erfarenhet är fortfarande lika god av elkedjesågen. Om inte jag har svårt med tillgång till el så är det fortfarande elsågen som åker fram trots att jag har en hyffsad Stihl bensinare också. Elsågen är helt enkelt tyst och smidig med fullt tillräcklig kraft.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nu är bara frågan hur f-n man klyver dessa jätteklumpar. Testa lite igår med den yxa jag har (normalstor vedyxa från Bahco) och det var helt tröstlöst, hände inte ett skit.

En fet kil och en rejäl slägga? Är inte sugen på att hyra en hydralisk för den "lilla" mängden ved. Schysst med lite hederligt kroppsarbete också!

BigR
Trava och torka veden till nästa vår så orkar du klyva den. Kil rekommenderas.

BigR skrev:
Trava och torka veden till nästa vår så orkar du klyva den. Kil rekommenderas.
Är det verkligen lättare att klyva torr ved? Trodde det var precis tvärtom?

Mikael_L
vectrex skrev:
Är det verkligen lättare att klyva torr ved? Trodde det var precis tvärtom?
Det beror på träslaget.
Vältorkad björk vill jag minnas är ett rent h-ete att klyva, torkad gran blir lättare att klyva, eller åtminstone inte svårare.

Jag kan ha fel/minnas fel. Jag bör kolla med farsgubben min om jag ska bli säker.
Han kan det där, efter att haft egen skog och klyvt alla slags ved.
Med björk vill jag dessutom minnas att det var lite krångliga "samband". Något med frusen ved och/eller fälla vid savning osv. Men vältorkad björk är i vilket fall inte roligt, det har jag åtminstone upptäckt själv.

Jag hade en gigantbjörk som varken jag eller min vedklyv rådde på. Valde att kapa upp den i bitar för att sen låta den frysa på vintern och då slå isär den med en rejäl klyvyxa.

Jag kämpade säkert i 8h totalt förra helgen med att klyva upp de största bitarna. Hade en rejäl Fiskars klyvyxa samt en väldigt stor slägga och en stålkil. Yxan var bara att glömma innan jag delat bitarna i 4 delar. Det var kil och slägga som gällde.

De allra jävligaste bitarna gick faktiskt inte ändå, dom som var runt 60cm i diameter med en eller flera grenutväxter ifrån sig. Jag insåg när jag stått en dryg timme med en enda mindre bit att det inte var värt det med dom värsta bitarna, dom får åka med riset till tippen istället,

Hittade för övrigt en rejäl franskskruv ca 15 årsringar in i stammen, helt inväxt inuti trädet, syntes inte ett spår utanpå barken. En jäkla tur att jag inte satte motorsågen i den när jag kapade upp det.

Hade en fruktansvärd träningsvärk i hela kroppen i början av veckan, kom knappt ur sängen i måndags.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.