klockan8 skrev:
Känna sisådär att ha fönstret öppet -20grader, kan ju ta upp mot 2h innan man är klar med maten ibland :) ...
Men kör du verkligen fläkten i två timmar?
Om du kör fläkten på lågfart då?

Hos mig går fläkten i stort sett bara när vi steker kött och bacon, och det tar ju bara några minuter.

Du förstår väl själv att det på något sätt måste komma in lika mycket luft som du suger ut.
Så det är bara att välja: Genom en fönsterspringa eller ner genom skorstenen.

A
Sant! Men jag vill finna en lösning så jag kan laga mat och ha en redig brasa samtidigt.. Kök o vardagsrum flyter ihop i en mkt öppen planlösning som garanterat försämrar ..

Åter till den där rostfri turbin grejjen på skorstenstoppen? Ingen som kör med en sån lr annan lösning?

/kl8

Förbättrar säkert, men frågan är hur mycket, har inga erfarenheter. Tvivlar att du kan brassa köksfläkten ändå. Men det kanske går att räkna på.

Köksfönster på glänt och/eller rummet med braskaminen eller en fläkt på skorstenen (som jag inte vet mer om än vad jag sett i katalogen) hade nog jag satsat på, men vänta något år med den dyra lösningen, ibland behöver man lite tid ihop innan man kommer överrens (t.ex. Min iPhone).

Tar kaminen luft från rummet eller utifrån?

Du vill köra fläkten på högvarv, du vill även elda en redig brasa men du vill inte släppa in lika mycket luft som du gör åt med, då är din ekvation olöslig. Släpp in luft så det räcker eller gör en sak i taget det spelar ju ingen roll vad du tycker är det -20 så är det och det finns ingen kompromiss.

• Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
Men TS har ju testat att ha balkongdörren öppen med, och det hjälpte inte. Ändå fortsätter ni komma med just den lösningen?

Klart man vill ha fläkten på under hela matlagningstiden.

• Gilla
oloviockelbo och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att rökgångens utmyning utsätts för mottryck när köksfläkten blåser ut luft bredvid i imkanalen. Tänkte att det blir någon typ av mottryck i skorstenen av köksfläkten helt enkelt :)

Med en kapacitet på 300- 900 m³ luft per timme på högsta hastighet så borde man förstå att det inte handlar om en balkongdörr som är öppen med en liten springa det är vidöppen dörr det handlar om för även kaminen förbrukar ett antal m³ luft.

Om det inte går med att öppna och kaos utbryter så fort någon råkar slå på köksfläkten (brandvarnare etc) när man eldar så gäller nog en dragande fläkt på taket för skorstenen.

Men man får då två fläktar som drar "mot" varandra dvs köksfläkten vill motarbeta takfläkten och vice versa. Risken är väl dessutom att rökgasfläkten skapar så mycker undertryck i huset så röken går ner i köksflkten (när den är av) istället eller någon annan ventilationskanal (om det finns).

Optimalt hade man använt samma fläkt dvs rökgaserna går igenom köksfläkten (som då får förpassas till skorstenen) också men det är nog inte ok ur brandsynpunkt. Någon som vet?

För mig framgår det inte helt om TS har problem brasa/köksfläkt under hela tiden som fläkten går eller om det bara gäller just vid eldningsstart i brakaminen.

Jag har samma problem men bara dom ca 10 min då man enl. anvisn. håller kaminens lucka öppen tills brasan tagit sig.
När dörren väl är stängd så är det inga problem att köra köksfläkten.

Om TS har samma problem så är lösningen: Stäng fläkten dom första minuterna när braskaminen startar. Stäng dörren och därefter starta fläkten

roland53 skrev:
För mig framgår det inte helt om TS har problem brasa/köksfläkt under hela tiden som fläkten går eller om det bara gäller just vid eldningsstart i brakaminen.

Jag har samma problem men bara dom ca 10 min då man enl. anvisn. håller kaminens lucka öppen tills brasan tagit sig.
När dörren väl är stängd så är det inga problem att köra köksfläkten.

Om TS har samma problem så är lösningen: Stäng fläkten dom första minuterna när braskaminen startar. Stäng dörren och därefter starta fläkten
Som jag förstår så finns problemet även efter att det eldats i flera timmar och murstocken är varm.
Verkar som att det uppstår övertryck i skorstenen när köksfläkten går.

Hur är det med en köksfläkt med kolfilter? Då cirkuleras väl bara luften inne i huset, och tanken är att kolfiltret filtrerar bort matosen. Hur effektiva de är vet jag inte, men det kanske kunde vara ett alternativ?

En recirkulerande kolfilterfläkt kan inte ta hand om, och transportera bort, vattenångan som skapas.

Och med dina tvåtimmars matlagningsseanser låter det som att det är mycket långkok (ärtsoppa, rimmad oxbringa, bruna bönor, kokhöns?) som just skapar mycket ånga.

Men de lär inte fördärva draget i skorstenen iaf... :rolleyes:

A
Tog hit en sotare idag. Han bad mig bocka till en plåt som skiljer rök och kökakanalen då dom ligger bredvid varann i samma höjd, så var de vanligt att den ena åker ner i andra.

Jag ska prova detta till veckan så meddelar jag om de blev skildnad!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag förstår inte hur det ska hindra att röken går baklänges i kaminpipan. Ok om röken gått ner i en annan pipa. Då kunde man gjort något sånt eller ännu hellre satt ett rör så röken mynnat ut högre upp.

Jag tror inte sotaren förstod problemet korrekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.